تولید محصولات گواهی شده در راستای تأمین امنیت غذایی کشور

مشاور وزیر جهاد گفت: از سال ۹۸ تولید محصولات گواهی شده در کشور به صورت رسمی و با ایجاد سامانه سِرگانیک شروع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سعید سعادت مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر وزارتی در وبینار روز جهانی غذا، گفت: تعریف سازمان فائو از امنیت غذایی، دسترسی پایدار همه آحاد جامعه به غذای کافی، ایمن و مغزی در تمام اوقات شبانه روز است.

وی افزود: علاوه بر اهمیت تولید، همه آحاد جامعه باید دسترسی پایدار به غذا داشته باشند، همچنین تولید غذای ایمن و مغذی مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

سعادت تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد ۱۸.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور قابل کشت است که حدود ۸ میلیون هکتار از این اراضی آبی است و بیش از ۹۰ درصد از تولید در این ۸ میلیون هکتار انجام می‌شود.

وی افزود: از این میزان ۶.۸ میلیون هکتار و بالغ بر ۸۰ درصد از آن با محدودیت شوری، گچی بودن، کمبود مواد آلی، عمق خاک، بافت و آهکی بودن مواجه هستند و تنها ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی بدون محدودیت هستند، بنابراین برای تولید محصولات کشاورزی فشار زیادی به منابع خاکی وارد می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، بیش از ۱۲۰ میلیون تن محصول تولید می‌شودکه نشان دهنده میزان کمیت تولیدات محصولات کشاورزی در کشور است.

سعادت در رابطه با تولید محصولات گواهی‌شده عنوان کرد: در زمان تولید محصولات گواهی شده، مدیریت به گونه‌ای است که پس از تولید، محصول فاقد باقیمانده سموم و آفت کش بوده، میزان آلاینده و نیترات مطابق با استاندارهای موجود و همچنین تحت نظارت و دارای شناسنامه قابل ردیابی است و امنیت غذایی جامعه را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی وظیفه امنیت غذایی را برعهده دارد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای تولید کمی، نقش خود را علی‌رغم محدودیت‌ها به خوبی انجام داده و در بحث کیفیت همراه و همگام با وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ایران پیش رفته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: از سال ۹۸ تولید محصولات گواهی شده در کشور به صورت رسمی و با ایجاد سامانه سِرگانیک شروع شده و امیدواریم با همکاری سایر بخش‌های مرتبط با تولید، فرآیند تولید محصولات گواهی شده راه خود را پیدا کند.
منبع: 
انتهای پیام/

کد خبر: 1077089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =