تاکید بر استفاده ایران از منابع ارزی خود در ژاپن

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ژاپنی بر لزوم استفاده ایران از منابع ارزی خود در ژاپن تاکید و اعمال محدودیت‌های غیرقانونی توسط آمریکا در این مسیر را محکوم کرد و جلوگیری از خرید دارو و غذا برای مردم ایران را جنایت علیه بشریت خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) تلفنی با «موته گی» همتای ژاپنی گفت‌وگو کرد.

در  این تماس تلفنی، در مورد تحولات بین‌المللی، منطقه و روابط دوجانبه تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان انتخاب «سوگا» به سمت نخست وزیر و همچنین انتصاب مجدد «موته گی» به سمت وزیر امور خارجه را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که سیاست پیشین این کشور در تلاش برای ایفای نقش ژاپن در کمک به ثبات منطقه در دولت سوگا نیز ادامه یابد.

ظریف با اشاره به لزوم استفاده جمهوری اسلامی ایران از منابع ارزی خود در ژاپن، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی توسط رژیم آمریکا در این مسیر را محکوم کرد و جلوگیری از خرید دارو و غذا برای مردم ایران را جنایت علیه بشریت خواند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: از دولت ژاپن توقع داریم در چارچوب تعهد عام کشورها به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۳۱، مانع از این اقدام غیرقانونی آمریکا شود.

وی همچنین از حمایت‌های ژاپن از ایران در مبارزه با کرونا تشکر و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دو کشور در روابط دوجانبه گسترش یابد.

در خصوص برجام نیز ظریف تاکید کرد بسیار مهم است که تمام تلاش خود را به کار گیریم تا طرف‌های دیگر هم تعهدات خود ذیل این توافق را انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان بر نقش فعال و سازنده جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد و افزود: حضور نیروهای بیگانه نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب پیچیدگی و تشدید مشکلات در منطقه می‌شود.

موته گی از ارسال پیام تبریک ظریف تشکر و بر تقویت همکاری‌ها در مبارزه با کرونا و ارسال تجهیزات پزشکی با استفاده از منابع مالی ایران تاکید کرد و گفت: موضع ژاپن در تلاش برای ثبات سازی در خاورمیانه تغییر نکرده است.

موتگی عنوان کرد: ژاپن همواره از برجام  حمایت کرده و می‌کند.

به گزارش فارس، در ادامه تلاش‌های خصمانه دولت آمریکا برای اعمال فشار حداکثری به ایران و پس از فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه عصر به وقت تهران  ۱۸ بانک و نهاد و موسسه مالی ایران (+) را تحت تحریم قرار داد.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره عنوان کرد که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیر قانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد. «تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» براساس این تصمیم، تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفتند. (اینجا بخوانید)

لازم به ذکر است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همچنین پیش از این در پیامی توئیتری تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایرانی را محکوم کرد و آن را تلاش برای انهدام کانال‌های باقیمانده پرداخت بهای غذا و دارو در بحبوحه شیوع کرونا توصیف کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =