واکنش خطیب‌زاده به خبرسازی اخیر درباره دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای اخیر مبنی بر هشدار دیپلمات بازداشت شده ایرانی به مقامات بلژیک را یک خبرسازی سطحی خواند و نقض مصونیت دیپلماتیک و بازداشت اسدالله اسدی و محاکمه وی در بلژیک را بدعتی غیرقابل قبول برشمرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (چهارشنبه) ادعای خبرگزاری رویترز و برخی رسانه‌های اروپایی مبنی بر هشدار دیپلمات بازداشت شده ایرانی به مقامات بلژیک را در حد یک خبرسازی سطحی خواند و تصریح کرد: اینگونه خبرسازی‌های بی اساس برای بهره برداری‌های بعدی و فضاسازی‌های رسانه‌ای تولید و منتشر می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بازداشت آقای اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در اروپا را اقدامی از اساس غیر قانونی و نقض فاحش قواعد و رویه های بین‌المللی و مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین قلمداد می‌کند و براین اساس قبلا مراتب اعتراض شدید خود را به طور رسمی به مقامات دولت‌های اروپایی ذیربط ابلاغ کرده است.

خطیب زاده افزود: ما معتقدیم  نقض مصونیت دیپلماتیک و بازداشت آقای اسدی و محاکمه وی در بلژیک یک بدعت غیر قابل قبول است و وزارت امور خارجه همچنان، کشورهای درگیر این پرونده را مسئول نقض حقوق دیپلمات کشورمان می‌داند و حق پاسخگویی متناسب را برای خود محفوظ می‌داند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک نیز روز سه‌شنبه (دیروز) با صدور بیانیه‌ای، ادعاهای رسانه‌های غربی در خصوص «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی بازداشت‌ شده به دلیل اتهامات واهی را «مضحک» و تلاش برای تخریب روابط ایران و اروپا توصیف کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران با غیرقانونی توصیف کردن بازداشت اسدالله اسدی اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در بلژیک و دوک اعظم لوکزامبورگ گزارش‌های بی‌اساسی را که برخی رسانه‌ها از ۹ اکتبر (۱۸ مهرماه) منتشر کرده‌اند و مربوط به دیپلمات ایرانی می‌شود که به صورت غیرقانونی در «آنتورپ» بازداشت شده، با نگرانی دنبال می‌کند و متعجب است که تاچه اندازه چنین گزارش‌هایی از حقیقت به دور است و دستکم می‌توان این (گزارشات) را مغرضانه خواند».

در ادامه این بیانیه ضمن رد این اتهامات توسط اسدی آمده است: «این دیپلمات ایرانی چنین اتهاماتی را رد کرده است و تأکید کرده است که هرگز هیچ‌گونه تهدیدی علیه بلژیک مطرح نکرده است. وکیل این پرونده نیز اتهامات تهدید را رد کرده است».

۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کرده‌اند.

براساس اعلام بلژیک یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بروکسل مدعی شد که یک دیپلمات ایرانی هم با این زوج در ارتباط بوده است. از سوی دیگر در همان زمان عنوان شد که یک دیپلمات ایرانی در ایالت «بایرن» آلمان (اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش) بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

بازداشت‌های مذکور که بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده از سوی «موساد» سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی انجام شد، دقیقا در روزی اتفاق افتاد که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران عازم سفر به سوئیس و اتریش بود.

در نهایت ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ حکم استرداد اسدی از آلمان به بلژیک اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =