راه حل‌های معضلات اجتماعی و اقتصادی در توجه به علوم انسانی است

مشاور رئیس دانشگاه آزاد گفت: راه حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که امروز به آن دچار هستیم و حتی ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در حوزه‌های علوم انسانی قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع نقش بومی سازی علوم انسانی در اداره کشور و با حضور دکتر حسن بنیانیان مشاور رئیس دانشگاه آزاد به روی آنتن رفت.

حسن بنیانیان با بیان اینکه در طول سال‌ها با وجود بحث‌های زیادی که در خصوص ضرورت بومی سازی علوم انسانی شده است، اما ضرورت آن را کمتر درک کرده‌ایم و شناخته‌ایم، گفت: یکی از موانع کلیدی بومی سازی علوم انسانی این است که مدیران کشورهایی که اقتصاد برون زایی مانند درآمد نفتی دارند، مفهوم توسعه را عمیقا متوجه نمی‌شوند زیرا همه مبانی توسعه کشور را حول درآمد نفتی درک می‌کنند.

وی افزود: مدیران و دولتمردان همیشه با پول نفت اتوبان، مترو و ساختمان ساختند و با این ساخت و سازها احساس پیشرفت داشته‌اند و این داستان ۱۲۰ سال است که در کشور به طول کشیده است. حاصل این نگاه این شده است که صد نفر برتر علوم ریاضی، مهندسی را انتخاب می‌کنند و صد نفر برتر علوم تجربی، نیز قصد دارند پزشک شوند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد با تصریح بر اینکه خیلی از مسئولیت‌هایی که باید توسط یک نظریه پرداز علوم انسانی مدیریت شود، توسط یک مهندسی اداره می‌شود که تجربه علوم انسانی را یا ندارد یا به صورت متفرقه داشته است، اظهار کرد: راه حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که امروز به آن دچار هستیم و حتی ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در حوزه‌های علوم انسانی قرار دارد و به هم تنیده شده است اما به اندازه کافی نظریه پرداز در علوم انسانی نداریم که این در هم تنیدگی را به مسئله‌های قابل حل تبدیل کند.

وی همچنین اشاره کرد: به دلیل آنکه نظریه پرداز علوم انسانی در حوزه علوم سیاسی به اندازه کافی نداریم، امروز با یک ساختار سیاسی ناقص رو به رو هستیم؛ یعنی وزرای دولت‌ها نهایتا به اندازه دو سال آینده را می‌بینند و آینده نگری ندارند. به همین جهت وقتی از یک وزیر می‌پرسیم برای حل ریشه‌ای مشکلات چه راه حل‌هایی دارید پاسخ می‌دهد من که بیشتر از دو سال قرار نیست در وزارت خانه باشم و تنها کار فیزیکی می‌توان انجام داد.

بنیانیان با تصریح بر اینکه تا زمانی که نخواهیم علوم انسانی را در اداره کشور دخیل کنیم، شاهد تکمیل نشدن طرح‌ها و برنامه ریزی‌های کشور خواهیم بود، عنوان کرد: سند بنیادین آموزش و پرورش ده سال است که معطل است و همچنان نیز معطل اجرا خواهد بود و دلیل این موضوع عدم توجه به علوم انسانی در اداره کشور به صورت بنیادین است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =