عدم ارتباط مراکز علوم انسانی سبب موازی کاری در این حوزه شده است

موحد ابطحی به چالش‌هایی که برای بومی سازی علوم انسانی در اداره کشور با آن مواجه هستیم اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات در این حوزه، عدم ارتباط مراکز علوم انسانی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع نقش بومی سازی علوم انسانی در اداره کشور و با حضور دکتر مهدی موحدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در استودیو و سید محمدتقی موحد ابطحی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی به صورت تلفنی به روی آنتن رفت.

سیدمحمدتقی موحد ابطحی با اشاره به اسناد بالادستی بلندمدت در کشور گفت: در اسناد پایین دستی معمولا ادعا می‌شود اسناد بالادستی مدنظر قرار می‌گیرد اما حقیقت این است که در برنامه ریزی‌های مدیران اسناد بالادستی مورد نظر قرار نمی‌گیرد.

وی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وابسته به وزارت علوم را متولی اصلی تحول در علوم انسانی به ویژه علوم انسانی اسلامی دانست و عنوان کرد: پژوهشگاه علوم انسانی که قدمت بیشتری دارد در حوزه تحول علوم انسانی وظایفی دارد و در شورای بررسی متون آموزش عالی اقداماتی برای ارتقاء علوم انسانی انجام داده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی به چالش‌هایی که برای بومی سازی علوم انسانی در اداره کشور با آن مواجه هستیم اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات در این حوزه، عدم ارتباط مراکز علوم انسانی است و این سبب شده است در حوزه علوم انسانی شاهد موازی کاری بین پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف باشیم.

وی با بیان اینکه نقد کتب درسی علوم انسانی دانشگاهی ضروری است، گفت: اگر ارتباط ساختاری بین شورای بررسی متون دانشگاهی با سازمان «سمت» که متولی اصلی تالیف کتب علوم انسانی دانشگاهی است وجود نداشته باشد، موازی کاری صورت می‌گیرد و این به معنای هزینه اضافی است.

مهدی موحدی در ادامه با اشاره به تلاش‌های نه چندان زیادی که برای بومی سازی علوم انسانی صورت گرفته است، گفت: علی رغم این تلاش‌های هر چند اندک، در عموم جامعه فرهیخته هنوز به تلقی روشنی از بومی سازی نرسیده‌ایم و در واقع در چیستی و فهم آن در مرحله عمل گیر کرده‌ایم.

وی با تصریح بر اینکه هیچ تمایز خاصی در ایران با دیگر کشورها برای اجرای علوم انسانی نداریم، اظهار کرد: خیلی وقت‌ها از بومی سازی علوم انسانی دفاع کرده‌ایم اما در حوزه عمل هیچ گاه آن را اجرایی نکرده‌ایم زیرا نقشه دقیقی در حوزه اجرا نداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه ساختارها و نهادهای آموزشی یعنی دانشگاه و حوزه باید نیروی لازم جهت حل مسائل کشور را ایجاد کنند، عنوان کرد: متاسفانه نگاه ما در حوزه علوم انسانی ظاهربینانه است یعنی وقتی از اقتصاد اسلامی سخن می‌گوییم فکر می‌کنیم همان اقتصادی که در تمام کشورها وجود دارد را باید به کار بگیریم و تنها یک پوشش اسلامی روی آن می‌اندازیم. این اقدامات نه تنها منجر به حل مسئله نمی‌شود که زحمت بیشتری برای کشور ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: ساختارهای آموزشی در کشور اساسا دغدغه حل مسئله در حوزه علوم انسانی را ندارند و ریشه این مسئله به دلایل فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی باز می‌گردد.

کد خبر: 1077138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =