عده‌ای به دنبال قربانی کردن نشریات دانشگاه علم و صنعت هستند!

 اعضای دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علم و صنعت در نامه‌ای اعلام کردند برخی از مسئولان دانشگاهی به دنبال قربانی کردن نشریات دانشجویی این دانشگاه هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اعضای دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علم و صنعت خطاب به دانشجویان این دانشگاه در مورد تخلفات صورت گرفته توسط مسئولان دانشگاه علم و صنعت نامه‌ای نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: بی‌شک اهمیت و جایگاه نشریات دانشجویی به عنوان یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی بین فعالان این حوزه با بدنه دانشگاهی بر کسی پوشیده نیست. فعالیت های مطبوعاتی در محیط دانشگاهی در صورتیکه ضمن هدفمند بودن با استدلال و منطق سدید همراه باشد علاوه بر کسب تجربیات ارزشمند برای ذینفعان؛ می‌تواند به پویایی فرهنگی دانشگاه کمک شایانی کند. متاسفانه در سال‌های اخیر؛ سوءمدیریت مسئولین امر در حوزه نشریات دانشجویی سبب شده تا شاهد رکود در دانشگاه ها باشیم و نشریه که روزی می‌توانست نقش موثری در جامعه پذیری سیاسی دانشجویان ایفا کند اکنون در نظر جامعه مخاطب به تکه کاغذی سیاه بدل شده است!

دانشجویان در این نامه نوشتند: با تغییر معاون فرهنگی دانشگاه و به تبع ریاست ایشان بر کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه؛ شاهد رویه‌های ناصوابی بوده ایم که از آن جمله می‌توان به سوءاستفاده برخی مسئولین امر از ماده ۵ دستورالعمل اجرایی بر ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی اشاره کرد که طبق آن با حضور حداقل ۳ تن از اعضای اصلی کمیته؛ جلسات رسمیت می‌یابد. با شروع پروسه انتخابات مدیران مسئول نشریات دانشگاه؛ رئیس کمیته که از قضا زیاد هم نسبت به دستورالعمل ها و قوانین نشریاتی اطلاع ندارد؛ تعمدا یا سهوا! در روز چهارشنبه مورخ ۹۹/۷/۹؛ دقایقی قبل از برگزاری جلسه؛ تعدادی از اعضای کمیته را که احتمالا با خود همراه داشته است؛ گزینش کرده و با آنها تماس تلفنی برقرار کرده و جلسه را تشکیل داده است!

در بخش دیگری از این نامه آمده است: قطعا چنین حرکتی علاوه بر نمایان کردن ضعف های مفرط و ترس برخی مسئولان امر از نمایندگان دانشجویان؛ حکایت از ایجاد بدعتی خطرناک در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه دارد که می‌تواند در سنوات آتی؛ انفعال و افول بیش از پیش نشریات را به همراه داشته باشد. ماجرا به اینجا ختم نشده و این تخلف مجددا در روز یکشنبه مورخ ۹۹/۷/۱۳ و با تشکیل جلسه‌ای دیگر تکرار می‌شود که باز هم بدون ابلاغ کتبی و صرفا فقط با تماس تلفنی! در روز قبل جلسه توسط کارشناس نشریات همراه بوده است. این در حالیست که طبق قانون باید جلسات از سه روز قبل همراه با شرح دستور جلسه و به صورت کتبی به اطلاع اعضا برسد.

در نامه اعضای ناظر بر کمیته نشریات دانشگاه علم و صنعت آمده است: حتی وقتی این رویه؛ اعتراض اعضا را به همراه داشت؛ سکوت تنها پاسخی بود که نصیب نمایندگان دانشجویان گشت! لازم بذکر است که جلسه مذکور در حالی برگزار شده است که طبق بخشنامه اعلام شده از جانب استانداری تهران؛ دانشگاه باید تعطیل بوده است. پس از اعلام رسمی مدیریت امور اداری دانشگاه مبنی بر تعطیلی مراسم‌ها و تجمعات؛ وضعیت تشکیل جلسه از جانب اعضای دانشجویی کمیته مورد سوال واقع شد که با عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه همراه شد که خود نشان دهنده عدم تمایل برخی افراد برای حضور نمایندگان دانشجویی در جلسات کمیته است.

در این نامه تاکید شده است: رعایت نکردن قوانین به طور کامل و صحیح و همچنین تصمیمات خلق الساعه مسبوق به سابقه بوده است چرا که اعضا دانشجویی کمیته شاهد به تاخیر انداختن جلسات کمیته، عدم بررسی مسائل مربوط در موعد مقرر و سایر موارد غیر قانونی نیز بوده اند. آن هم به دلایل بعضا شخصی و واهی! که از این موارد می توان به جلوگیری از روال کمیته ناظر به دلایل شخصی معاونت فرهنگی در اوائل انتصاب ایشان اشاره کرد که ترجیح منافع شخصی و حفظ سمت را بر روال قانونی کمیته در پی داشته است. تهدید کردن دانشجویان به مجازات های سنگین بدون رعایت ضوابط اجرایی و بدون حتی حضور و ارائه ادله توسط دانشجو که حقی واضح است؛ نیز از جمله اعمال ناصواب مذکور است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: به نظر می رسد با این سبک مدیریت گویا قرار است دانشگاه علم و صنعت و نشریات دانشجویی آن با خودسری یک عده از طرفی و با برنامه ریزی با نیت سو از طرف دیگر قربانی سایر دانشگاه های از دست رفته شود تا هم صدای دانشجویان در نطفه خفه شده، هم کمیته ناظر که باید بیشتر به فکر دانشجویان باشد خالی از نماینده های دانشجویی شود و هم علم و صنعت در کشور نماینده ای نداشته باشد تا مدل سرکوب و خفقان صدای دانشجویان این دانشگاه تکمیل و اجرا شود. اما مسلما این امر اتفاق نخواهد افتاد.

دانشجویان در این نامه بیان کردند: طبق وظیفه ای که بر دوش خود احساس می‌کردیم در تاریخ ۹۹/۷/۱۴ مراتب اعتراض خود را نسبت به تخلفات صورت گرفته و توهین به فعالین دانشجویی نشریات دانشگاه؛ طی نامه ای به اطلاع دکتر غفاری؛ رئیس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم رساندیم. امید است تا وزارت علوم در اسرع وقت ضمن برخورد قاطع با خاطیان و جبران اشتباهات صورت گرفته؛ برگزاری مجدد پروسه انتخابات مدیران مسئول نشریات دانشگاه علم و صنعت را با رعایت قانون؛ ابلاغ کنید.

در بخش پایانی این نامه آمده است: خلاف و بازگشت به روند قانونی که امری مسلم است، نیز فقط و فقط به علت همین گونه خودسری هاست. در پایان به  ارجمندی رئیس کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علم و صنعت متذکر می‌شویم در صورت اصرار بر رویه‌ی فعلی و تکرار آن؛ فعالان دانشجویی نشریات دانشگاه سکوت خود را شکسته و جهت احقاق حقوق خود؛ اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =