پاسخ متناسبی به تحریم‌های اتحادیه اروپا می‌دهیم

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا ضمن غیرقانونی خواندن تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو هشدار داد که پاسخ متناسبی به این اقدامات خواهند داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران، ضمن غیرقانونی خواندن تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه روسیه به دلیل آنچه که نقش مسکو در مسمومیت «الکسی ناوالنی» چهره مخالف روسیه خوانده بود، گفت که پاسخ متناسبی به این تحریم‌ها خواهند داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، شیزوف تصریح  کرد که اقدامات اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه روسیه بر روابط دوجانبه مسکو با آلمان و فرانسه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این دیپلمات روس تصریح کرد:‌ «بدون تردید، اقدامات متقابلی بعنوان پاسخ به این اقدامات در پیش گرفته می‌شود و از آنجایی که تحریم‌های ارائه شده علیه اشخاص است، قطعاً در پاسخ به اقدامات، افرادی هدف قرار می‌گیرند».

وی ادامه داد: «منطقی است که این مسئله را در نظر بگیریم که اقدامات تلافی‌جویانه احتمالاً بر روابط دوجانبه با برلین و پاریس تأثیر می‌گذارد زیرا بر کسی پوشیده نیست که آنها پشت این اقدام (تحریم روسیه) بوده‌اند».

شیزوف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه را «اقداماتی یکجانبه و غیرقانونی و شبیه به تمامی مجازات‌های پیشین این اتحادیه» توصیف و تصریح کرد که شورای امنیت تنها نهادی است که حق ارائه تحریم‌ها علیه کشورها را دارد.

نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید کرد که کشورهایی که پیشنهاد تحریم روسیه در ارتباط با پرونده ناوالنی را مطرح کرده‌اند، هیچ‌گونه سند و مدرکی در این خصوص به همپیمانان خود ارائه ندادند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، اتحادیه اروپا و بریتانیا، ۶ مقام روس و یک نهاد خاص را در ارتباط با پرونده الکسی ناوالنی تحریم کردند و این در حالی است که مسکو به طور مداوم، هرگونه مشارکت در مسمومیت این چهره مخالف روسیه را رد کرده است.

شیزوف در اظهارات خود تأکید کرد که حتی کشورهایی که روسیه را به خاطر ناوالنی تحریم‌ کردند نیز در خصوص این موضوع با یکدیگر اختلاف داشتند و در ابتدا رسانه‌ها گزارش کرده بودند که اتحادیه اروپا به دنبال تحریم ۹ شخصیت روس بوده که این لیست به ۶ فرد روس کاهش یافته است.

شیزوف سپس با اشاره به این مسئله گفت: «توجیه این تحریم‌ها هم از نقطه نظر سیاسی و هم حقوقی، بسیار ضعیف است و از نقطه نظر اخلاقی، کاملاً‌ غیرقابل قبول است».

بنا به اعتقاد نماینده روسیه در اتحادیه اروپا، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا «بدترین ترس ما را تأیید کرد مبنی بر اینکه روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید».

روز پنجشنبه هفته گذشته (۲۴ مهرماه) اتحادیه اروپا و انگلیس، عضو جداشده آن، شش مقام روس را در ارتباط با مسمویت ادعایی «الکسی ناوالنی» مخالف روسیه مورد تحریم قرار دادند. در فهرست منتشر شده در مجله رسمی این اتحادیه، نام مقامات بلندپایه روسیه دیده می‌شود.

خبرگزاری روسی تاس در این خصوص گزارش کرد، در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا که از پانزدهم اکتبر، امروز اجرایی می‌شود، نام «سرگئی کرییِنکو» معاون اول رئیس کارکنان دفتر اجرایی ریاست‌جمهوری روسیه، «الکساندر بورتنیکف» مدیر سرویس امنیتی فدرال روسیه و دو معاون وزیر دفاع (پاول پوپوف و الکسی کریووروچکو) دیده می‌شود.

بنابر این تحریم‌ها، افراد مذکور از سفر به کشورهای عضو این اتحادیه منع شده و دارایی‌هایشان در بانک‌های اروپایی مسدود می‌شود.

یک موسسه تحقیقاتی دولتی روسیه (GosNIIOKhT) هم در همین خصوص تحریم شده است. مشاغل اتحادیه اروپا از هر گونه ارتباط با این موسسه منع شده‌اند.

انتهای پیام/م

کد خبر: 1077239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =