کار فرهنگی را باید به دانشجویان واگذار کرد/ جشنواره «از حماسه تا حماسه» فرصتی برای حضور جوانان در فضای مجازی

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: بخشنامه «ازحماسه تا حماسه» فرصت دیگری برای حضور جوانان در فضای مجازی است که سخنرانان را به مناسبت دعوت ‌کنیم و در وبینارهای تخصصی با عنایت به محدودیت‌های کرونایی موضوعات تخصصی خودمان را پیگیری کنیم.

قاسم قاسمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با فعالیت فرهنگی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: با عنایت به دستورالعمل‌های سازمان مرکزی دانشگاه و با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های جدید ابلاغیه از معاونت فرهنگی دانشگاه، امروز ضرورت دارد به جای مدیریت فرهنگی به سمت مدیریت فرهنگ سوق پیدا کنیم؛ یعنی عوامل موثر در فرهنگ را شناسایی و به‌طور نیازمند و اثربخش حرکت کنیم تا بازدهی و خروجی بهتر و بیشتری داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت افزود: برای اجرای طرح معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مبنی بر اقطاب اثرگذار، یکی از بهترین راه‌ها این است که حرکت فرهنگی را به سمت آن ریل‌گذاری کنیم. مثلاً اساتید یکی از شاخصه‌های مهم تأثیرگذار هستند یا حتی کارمندان. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی استان با پیروی از این سیاست‌ها و تقویت کانون‌های دانشجویی از نظر کمی و کیفی پرداختن به خانواده به عنوان اثرگذارترین بنیاد اجتماعی و حمایت از نشریات دانشجویی و مسائل دیگر که هر کدام از آنها می‌توانند سرعت اثربخشی ما را چند برابر کند.

وی تصریح کرد: البته کانون‌های فرهنگی استان گیلان نسبت به قبل قابل مقایسه نیست کاری که در واحد رشت انجام دادیم و به همکاران فرهنگی دیگر هم توصیه می‌کنیم این است که کار فرهنگی را باید به دانشجویان جوان واگذار کنیم و خودمان بیشتر نقش هدایتی و نظارتی را بر عهده بگیریم. همچنین باید با پذیرش مدیریت ریسک‌پذیری بتوانیم خطاهای احتمالی جوانان را بپذیریم و تلاش در جذب حداکثری جوانان با نگاه بر هدایت و حمایت حداکثری داشته باشیم.

 قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای پیشبرد اهداف و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه فضای مجازی چه اقداماتی را انجام دادید، گفت: یکی از اقطاب اثربخش و اثر گذار، فضای مجازی و رسانه است و مدیران فرهنگی باید این اصل را بپذیرند. مدیری که با فضای مجازی و رسانه بیگانه باشد موفق نیست و مورد پذیرش نسل جوان دانشجو نخواهد بود از این رو تمام تلاش ما این بود که بتوانیم از فرصت فضای مجازی برای تقویت باورها و پاسخ به نیازهای نسل جوان استفاده کنیم از این‌رو عمده کانون‌های ما در فضای مجازی خصوصاً در پیام رسان‌های داخلی، واتساپ و اینستاگرام حضور موثر دارند و حتی به صورت مناسبتی هشتگ‌گذاری انجام می‌دهند. بخشنامه «ازحماسه تا حماسه» فرصت دیگری برای حضور جوانان در فضای مجازی است که سخنرانان را به مناسبت دعوت ‌کنیم و در وبینارهای تخصصی با عنایت به محدودیت‌های کرونایی موضوعات تخصصی خودمان را پیگیری کنیم. امروز با فضای مجازی بیگانه نیستیم و باید به سمتی برویم که سواد رسانه را تقویت کنیم، بنابراین در این راستا نیازمند کارکرد هوشمندانه در این عرصه هستیم. قطعاً بنا داریم از متخصصان این حوزه دعوت به همکاری کنیم که راه را برای ما تسهیل کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی، افزود: به نظر می رسد که در این زمینه باید تجدید نظر صورت گیرد. بعضی از فضاهایی که توسط کشور فیلتر شده است، جوانان در آن پیام رسان‌ها حضور دارند و بعضاً کانال‌های گروه‌های معاند و اهل نفاق برای استحاله افکار جوانان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند که ما باید این فضاها را با حضور عالمانه برای آنها ناامن کنیم و این باید در دستور کار معاونت فرهنگی و دانشجویی قرار گیرد.

قاسمی در ادامه با اشاره به برنامه معاونت فرهنگی در خصوص دانشجویان جدیدالورود و ارائه مشاوره به آنها، گفت: بخشنامه نو دانشجویان از طرف سازمان مرکزی ابلاغ شده است و ما سعی بر آن داریم تا بتوانیم در صورت تسهیل شرایط و اصلاح وضع موجود به خاطر محدودیت‌های کرونایی به صورت حضوری در خدمت جوانان نو دانشجو و خانواده‌های آنها باشیم؛ زیرا حضور فیزیکی تاثیر بهتر و بیشتری خواهد داشت چراکه ما قبلا هم این تجربه را داشتیم تا بتوانیم دستورالعمل‌های مربوط به حوزه‌های مختلف خصوصاً فرهنگی را به آنها تبیین کنیم و قطعاً فرصتی است تا بتوانیم نیروهای فرهنگی خود را شناسایی کنیم؛ ولی به یقین با ادامه چنین شرایط از طریق پیام رسان‌ها در خدمت دانشجویان خواهیم بود. ساز و کارهای فرهنگی بایدها و نبایدها و نحوه ارائه فعالیت‌ها به آنها براساس ذائقه فرهنگی خواهیم پرداخت و در خصوص مشاوره، نیز مرکز مشاوره ما یکی از بهترین مراکز مشاوره و کارآمد استان است که با مجوز از سازمان بهزیستی فعالیت مستمر و خوبی دارد که البته در زمینه مشاوره تحصیلی هم خدماتی ارائه کرده است به طوری که روزانه با حضور مشاوران که همگی از اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه هستند خدمات موثر را روزانه به جوانان و مردم ارائه می‌کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در خصوص برنامه واحدهای این استان برای تسهیل ازدواج در سنین پایین، اظهار کرد: یکی از اهداف ما همان‌گونه که اشاره شد پرداختن به اقطاب اثرگذار است. خانواده یکی از محورهای مهم اجتماعی است که می‌تواند بسیاری از چالش‌های فراروی نسل جوان را مدیریت کند که تشکیل خانواده یکی از عمده مسائلی است که باید پیرامون آن برنامه متنوع و موثری داشته باشیم.

قاسمی در پایان خاطر نشان کرد:حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری توانسته است گام‌های موثری در این حوزه بردارد. برپایی جشن‌های ازدواج دانشجویی در مرکز استان، برگزاری اردوی معرفتی در مشهد مقدس با حضور زوجین دانشجو و کارگاه‌های مختلف توسط استادان و چهره‌های موثر علمی و فرهنگی از جمله عملکرد در حوزه ازدواج جوانان است؛ البته نگاه ما این است که ازدواج به هنگام و صحیح به دور از هر گونه افراط و تفریط مورد توجه باشد و دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیشگام بوده است که جا دارد از حمایت و عنایت ریاست عالی دانشگاه قدردان باشیم که این بخشنامه گام موثری در راستای ترغیب دانشجویان به ازدواج بوده است؛ ولی متاسفانه مشکلات اقتصادی امروز مسیر ازدواج جوانان را با مشکلاتی مواجه کرده است و ما نمی‌توانیم صحبت از فرهنگ کنیم و از عوامل موثر در فرهنگ غافل باشیم که البته حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی در خصوص ازدواج آسان کارگاه‌های مختلف فرهنگی برپا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =