اهداف و چالش‌های پیش روی اسکوچیچ برای تیم ملی

مشخص است که با توجه به نتایج تیم ملی ایران در دور رفت انتخابی جام جهانی دراگان اسکوچیچ برای تکرار حضور یوزهای ایرانی در جام جهانی ماموریت سختی خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)-هادی شاه‌مرادی؛ پس از نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی 2022 قطر، مارک ویلموتس که با قراردادی عجیب و غریب هدایت تیم ملی را بر عهده داشت تصمیم گرفت ایران را برای همیشه ترک کند.
قطع همکاری ویلموتس از تیم ملی یک اتفاق ساده نبود. فارغ از آنکه تیم تحت هدایت او با شکست در دو بازی مهم مقابل عراق و بحرین فقط 6 امتیاز از 4 مسابقه کسب کرده بود و با قرار گرفتن در جایگاه سوم جدول 5 تیمی حال و روز مساعدی در میانه‌های راه نداشت، جو منفی ناشی از رقم هنگفت طلب این سرمربی، کار انتخاب سکاندار بعدی تیم ملی را دشوار کرده بود اما در نهایت جایگزین ویلموتس مشخص شد.
در روزهایی که اسامی افرادی همچون علی دایی، امیر قلعه نویی، وحید هاشمیان و چند چهره خارجی به عنوان گزینه‌های مدنظر فدراسیون برای هدایت تیم ملی مطرح شده بود، هیچکس فکرش را نمی‌کرد قرعه کار به نام دراگان اسکوچیچ درآید.
مرد کروات که احتمالا خودش هم از این انتخاب سورپرایز شده بود در تاریخ 24 بهمن 98 با عقد قراردادی رسما کارش را با تیم ملی آغاز کرد تا سرمربی یوزهای ایرانی در دور برگشت مرحله گروهی باشد.
او که نخستین گامش را با برتری در دیدار دوستانه مقابل ازبکستان برداشته حالا به امید اول فوتبال‌دوستان ایرانی برای تکرار حضور در جام جهانی تبدیل شده است. به همین بهانه در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به مسیری که دراگان برای موفقیت در آن برنامه‌هایی دارد و البته با چالش‌هایی نیز مواجه است.

نخستین خوش‌شانسی و بدشانشی‌ در شروع کار
روزی که اسکوچیچ رسما سرمربی تیم ملی شد کمتر از یک ماه و نیم با نخستین بازی رسمی‌ تیمش وقت داشت؛ دیدار با هنک کنگ و کامبوج که قرار بود به ترتیب روزهای 7 و 12 فروردین 99 برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و با تصمیم فیفا این مسابقات لغو و به زمان دیگری موکول شد.
این نخستین خوش شانسی اسکوچیچ بود تا با بهره‌گیری از فرصتی که ناخواسته برایش خریداری شده بود از بازیکنان تیم ملی (خصوصا لژیونرها) شناخت کافی پیدا کند.
با لغو مسابقات انتخابی جام جهانی اسکوچیچ قصد داشت اردوهای کوتاه مدتی برگزار کند اما تغییر برنامه سازمان لیگ برای ازسرگیری لیگ برتر و جام حذفی و همچنین حضور چهار نماینده ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا مانع تحقق این کار شد تا سرمربی جدید تیم ملی نخستین بدشانسی در اجرای برنامه‌هایش را نیز تجربه کند.

تصمیم جسورانه
پس از آنکه فدراسیون فوتبال کشورمان فرصت برگزاری 5 بازی دوستانه در فیفادی را از دست داد، قرار شد طی دو دیدار تدارکاتی مقابل ازبکستان و مالی از نسخه جدید تیم ملی ایران رونمایی شود. هرچند دیدار با مالی به دلیل ابتلای چند بازیکن این تیم به ویروس کرونا کنسل شد اما صف آرایی شاگردان اسکوچیچ مقابل ازبکستان، علاوه بر پیروزی امیدوارکننده، یک نکته جالب داشت؛ عدم دعوت از بازیکنان باتجربه!
دراگان اسکوچیچ تصمیم گرفت در این اردو اسامی ستاره‌هایی مانند شجاعی، انصاری‌فرد، پورعلی‌گنجی، رضاییان، ابراهیمی، دژاگه و بیرانوند که ارکان تیم ملی در زمان کی‌روش و ویلموتس محسوب می‌شدند را در لیست مدنظرش قرار ندهد و جای خالی آنها را با دعوت از بازیکنانی مثل شجاع خلیل زاده و مهدی قایدی و چند بازیکن دیگر که شاید برخی‌هایشان برای نخستین بار پیراهن تیم ملی را برتن می‌کردند پر کند. تصمیمی که هرچند جسورانه بود اما گویای یکی از برنامه‌های سرمربی جدید تیم ملی است؛ ارتقای 30 درصدی راندمان تیم.

کاهش میانگین سن تیم
سن یک ملاک مهم در کیفیت هر بازیکنی است. از همین رو برخی کارشناسان فوتبال بر این باورند که با توجه به افزایش سن چند بازیکن تیم ملی پوست اندازی در ترکیبی که کارلوس کی‌روش هشت سال قبل شاکله آن را ساخته امری ضروری است. موضوعی که به نظر می‌رسد مرد کروات می‌خواهد بر آن جامه عمل بپوشاند. اقدامی که به اذعان اهالی فوتبال باعث افزایش بازدهی کل تیم خواهد شد.

هدف اصلی دراگان در ترکیب تیم ملی
برتری دو بر یک شاگردان اسکوچیچ در بازی دوستانه مقابل ازبکستان، ملاک قطعی ارزیابی این مربی نیست اما باید اذعان داشت تیم ملی کشورمان در این بازی نمایش قابل قبولی از خود نشان داد. قطعا برد و باخت در بازی دوستانه اهمیت چندانی ندارد و در اینگونه مسابقات ارزیابی فنی تک تک بازیکنان مدنظر مربیان تیم‌ها است. از همین رو باید گفت زوج‌یابی در خطوط مختلف تیم یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که اسکوچیچ به دنبال آن است و تغییرات زیاد در ترکیب تیم مقابل ازبکستان گویای این بحث است. البته هنوز تفکرات تاکتیکی اسکوچیچ مشخص نیست که آیا میل به هجوم دارد یا بازی تدافعی، اما ارائه یک بازی هوشمندانه نکته برجسته تیم ملی ایران مقابل ازبکستان بود.

فاکتور مثبت اسکوچیچ
دراگان اسکوچیچ شهرت جهانی کی‌روش و ویلموتس را ندارد اما فاکتور مثبت او وقت زیادی است که برای تیم ملی می‌گذارد و این تلاش زیاد شاید برای نادیده گرفتن بحث اعتبار جهانی او کافی باشد.
اسکوچیچ که 6 سال است در فوتبال ایران مربیگری می‌کند همواره توانسته با تیم‌هایی مانند ملوان بندر انزلی، فولاد خوزستان و صنعت نفت آبادان که به لحاظ مهره پرستاره محسوب نمی‌شدند نتایج بسیار خوبی بگیرد و حالا امید می‌رود کارنامه او در تیم ملی فوتبال کشورمان نیز درخشان ثبت شود. چه بسا دست او در استفاده از بازیکنان سطح بالا نسبت به تیم‌هایی که تا به حال تجربه مربیگری‌شان را داشته بسیار بازتر است.
برپایی اردوهای منظم و برگزاری دیدارهای دوستانه باکیفیت در کنار همکاری مناسب باشگاه‌ها شروطی حداقلی است برای موفقیت تیم ملی ایران در مسیر راهیابی به جام جهانی 2022 قطر. با هدایت دراگان اسکوچیچ.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =