تقویت تشکل‌های دانشجویی بستری برای گفتمان سازی فرهنگی/ باید کرسی‌های آزاد اندیشی را متناسب با جایگاه دانشگاه برگزار کرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: در حال حاضر تشکل‌های دانشجویی در استان جایگاه خاص خود را هنوز پیدا نکرده اند، گرچه تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است باید تمام تلاش خودمان را در شکل‌گیری تشکل‌ها انجام دهیمغ قطعاً تقویت تشکل‌ها می‌توانند زمینه گفتمان‌سازی را به همراه داشته باشد.

قاسم قاسمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با برگزاری کرسی‌های‌‎‌ آزاد اندیشی در استان و آن بر معرفت افزایی، اظهار کرد: یکی از عملکردهای معاونت فرهنگی و دانشجویی در واحدهای استان گیلان با کمک دفتر نهاد رهبری و بسیج دانشجویی و استادی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بوده است چرا که این‌گونه نشست‌ها می‌تواند بستری باشد تا جوانان با آزادی کامل سوالات خود را مطرح و به پاسخ‌های خود برسند. بنابراین کرسی‌های آزاد اندیشی گام موثری برای پاسخگویی به سوالاتی است که دانشجویان منتظرند در یک فضای کاملاً علمی و به دور از هرگونه تعصب مطرح کرده و پاسخ دریافت کنند؛ ولی متاسفانه به خاطر ویروس کرونا این مهم دچار وقفه شده است اگرچه ما این گفتمان را تا حدودی به پیام‌رسان‌های مجازی سوق داده‌ایم.

وی تصریح کرد: این کرسی‌ها اولا فضا را برای جوانان مهیا می‌کند تا بتوانند سوالات خود را آزادانه مطرح کنند که این خود بزرگترین کار فرهنگی است و ثانیاً پاسخ‌های خود را اگرچه به صورت نسبی دریافت می‌کنند و این می تواند گامی موثر برای مطالعه بیشتر جوانان  باشد.

قاسمی افزود: با توجه به ابلاغیه جدید فرزاد جهان‌بین قطعاً کارهای منطقی و روشنی را برای پرداختن و برپایی کرسی آزاد اندیشی فراهم کرده‌ایم که البته برنامه جدی ما تقویت کرسی‌های آزاداندیشی و همراهی استادان در این عرصه است؛ البته باید کرسی‌های آزاد اندیشی را متناسب به جایگاه دانشگاه برگزار کنیم. اقتضای شأن  دانشگاه و هم استادان و دانشجویان در کرسی‌ها باید مورد توجه قرار گیرند یعنی متناظران باید کاملا علمی و داوری صحیح این امر مهم را مدیریت کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی ما خصوصاً در زمان ریاست جهان‌بین توجه به دستورالعمل‌های جدید و توسعه کمی و کیفی تشکل‌های دانشجویی استان است. در حال حاضر تشکل‌ها در استان جایگاه خاص خود را هنوز پیدا نکرده است؛ گرچه تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است باید تمام تلاش خودمان را در شکل‌گیری تشکل‌ها انجام دهیم. قطعاً تقویت تشکل‌ها می‌توانند گفتمان‌سازی را تقویت کند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که دانشگاه مکان مناسبی برای تضارب آراء و نظریات است تشکل‌ها می‌توانند مأمنی باشند تا جوانان با جلسات مستمر و سخنرانی‌های متناسب با ماموریت خود بتوانند به بصیرت افزایی دست پیدا کنند و هم باب گفت‌وگو و تضارب آرا را بگشایند. متاسفانه به خاطر مشکلات مالی که همه سازمان‌ها و نهادها با آن درگیر هستند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این بین مستثنی نیست، شاید نتوانیم همه بودجه فرهنگی را محقق کنیم.

قاسمی تصریح کرد: عدم تحقق بودجه فرهنگی می‌تواند فرصتی برای مجموعه معاونت باشد تا بتواند از امکانات موجود در حوزه دانشجویی و ورزشی درآمدزایی کند و این درآمد زایی در تقویت مسائل فرهنگی  نیز موثر خواهد بود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، در پاسخ به سوالی مبنی برای اینکه برای رفاه اقتصادی و آموزشی دانشجویان چه برنامه ای دارید؟ گفت: در این واحد دانشگاهی دانشجویان بی‌بضاعت و آبرومندی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند را با کمک خیرین شناسایی کردیم؛ البته اولویت اصلی دانشجویان دارای معدل بالا و موفق در حوزه علمی و فرهنگی هستند، است. هم‌اکنون دانشجویان فعال فرهنگی از تخفیفات دانشجویی برخوردار هستند.

وی در پایان به دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دستورالعمل آراستگی و شئونات فرهنگی یکی از بهترین دستورالعمل‌هایی است که ساعت‌ها روی آن کار کارشناسی شده است. دستورالعمل آراستگی قدم بسیار موثری برای رفع این معضلات بوده است. امروزه همه استادان و کارکنان و اغلب دانشجویان به مفاد این دستورالعمل آشنایی دارند و قطعاً در این واحد دانشگاهی فاصله زیادی تا تحقق اهداف داریم ولی گام‌های موثر و محکمی در این زمینه برداشته شده است. ضمن اینکه وضعیت پوشش استان‌های شمالی با عنایت به اقلیم جغرافیایی امری متفاوت نسبت به استان‌های دیگر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077329

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =