برگزاری ۶۰ کرسی‌ آزاد اندیشی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی نجف‌آباد/ باید از ایده استادان باتجربه در فضای مجازی استفاده کرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، با اشاره به اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در بروز و ظهور استعدادهای دانشجویان و اعتماد به نفس آنها نقش موثری خواهد داشت، گفت: از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۶۰ کرسی برگزار شده و دانشجویان از آن استفاده کرده‌اند.

علی‌اکبر حسین‌رضا معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های اجرایی در حوزه فرهنگی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: سوق دادن برنامه‌های فرهنگی به بستر فضای مجازی برمبنای مسائل فرهنگی، اجتماعی، دینی و قرآنی، جشنواره‌های هنری، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری وبینار و ساخت کلیپ و محتوای فرهنگی، فعال کردن کانون‌های دانشجویی، تشکل‌های اسلامی و در اختیار قرار دادن فضا و امکانات مناسب جهت فعالیت‌ها را از برنامه‌های فرهنگی در این معاونت ذکر کرد.

حسین‌رضا افزود: همچنین ایجاد تعامل مثبت و اثربخش در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی و شرع مقدس بین استادان، کارکنان و دانشجویان در راستای احیای فرهنگ اسلامی از طریق اقامه نماز و اجرای مصوبات ستاد اقامه نماز در راستای زنده نگه داشتن فرهنگ اسلامی، برگزاری مراسمات مذهبی، برنامه‌های عزاداری، جشن‌ها و یادواره‌ها، برگزاری آموزش‌های حضوری و مجازی با موضوعات مختلف جهت نشر فرهنگ زندگی اسلامی و انسانی، ایجاد تعامل بین دانشگاه و دانشجویان مومن و مذهبی از طریق ایجاد تشکل‌های فرهنگی و حمایت از ایده‌های نو و اثر گذار در زمینه‌های فرهنگی است.

وی در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی در حوزه فضای مجازی تصریح کرد: ایجاد کانال‌های اطلاع‌رسانی فرهنگی در پیام رسان‌های داخلی، اینستاگرام، واتس‌اپ، ایتا و جایگزینی این فضاها جهت امور تبلیغاتی به‌جای بنر، بروشور و پوستر، تهیه کلیپ‌ها و فایل‌های فرهنگی و بارگذاری آن در فضای مجازی مانند ساخت کلیپ درباره شهدای دانشگاه از عمده فعالیت‌ها در فضای مجازی است. همچنین برای پیشبرد اهداف و فعالیت‌های فرهنگی در این حوزه استادانی که در عرصه فضای مجازی مهارت دارند را شناسایی کرده و از ایده‌ها و نظرات آنها استفاده می‌کنیم.

حسین‌رضا معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، گفت: چالش‌های پیش روی فضای مجازی که البته مشکلی سراسری است و مختص دانشگاه نیست؛ مهم‌ترین آن سرعت بسیار پایین اینترنت و گرانی هزینه بیش از حد و دور شدن خانواده‌ها از یکدیگر به واسطه وقت‌گیری زیاد فضای مجازی در هر ساعت از شبانه روز است. همچنین بزرگترین چالش آن عدم انگیزه دانشجویان به مشارکت در برنامه‌های مجازی است هرچند که برنامه جذاب طراحی شود و در صورت امکان برای انجام برنامه‌ها در فضای مجازی بسته‌های اینترنتی در نظر گرفته شود. غالب برنامه‌ها از طریق گوشی‌های شخصی انجام می‌شود که با هزینه شخصی این یک چالش است.

حسین‌رضا، ارائه خدمات مشاوره تحصیلی به پذیرفته‌شدگان و خانواده آنها در رابطه با رشته‌های تحصیلی، معرفی رشته‌های تحصیلی و شرایط تحصیل در دانشگاه، معرفی و ارائه برنامه حضور مشاوران دانشگاه در حیطه‌های مختلف، گزارش و ارائه برنامه‌های مرکز مشاوره در زمینه برگزاری همایش، کارگاه و وبینار، توزیع بروشور با موضوعات نحوه سازگاری با محیط دانشگاهی-ارائه راهکارهای موفقیت در تحصیل در دانشگاه-راهکارهای تعامل دانشجو و استاد، در اختیار گذاشتن کانال ارتباطی به صورت مجازی و تلفنی جهت ارتباط خانواده‌ها با مر کز مشاوره و طرح غربالگری و سلامت روان برای دانشجویان جدیدالورود را از عمده خدمات مشاوره‌ای در این واحد دانشگاهی مطرح کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، گفت: تبیین و روشنگری جوانان از طریق ایجاد دوره‌های آموزشی توسط استادان دانشگاه برای آگاهی دانشجویان جهت انتخاب آگاهانه و به دور از احساسات  در دفتر مشاوره یکی از برنامه‌های مهم در راستای تسهیل جوانان به ازدواج است. همچنین پیشنهاد ایجاد سرفصل درسی مهارت‌های زندگی و دانش خانواده، اصول مدیریت خانواده و اصول زندگی در اجتماع برای دانشجویان در قالب ۱۵ واحد درسی برای بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در کنار آموزش مطالب درسی مرتبط با رشته تحصیلی چرا که تحصیل در هر رشته‌ای نیاز انسان به آگاهی مسائل خانواده و یک زندگی انسانی را کامل نمی‌کند.

حسین‌رضا ادامه داد: در خصوص تخفیف شهریه ازدواج دانشجویی ضمن اطلاع‌رسانی در سایت دانشگاه به کلیه دانشجویانی که در حین تحصیل ازدواج کرده باشند براساس ضوابط و بخشنامه مربوطه تخفیفات دانشجویی تعلق می‌گیرد که با استقبال دانشجویان مواجه شده است.

وی اضافه کرد: تا کنون کرسی‌های زیادی در دانشگاه با موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برگزار شده که میزان استقبال از آن با توجه به موضوع کرسی متغیر بوده است. در برخی از کرسی‌ها که با موضوعات روز مانند ارتباط دختر و پسر، ازدواج، حجاب و موضوعاتی از این قبیل برگزار شده  که با استقبالی بیشتر از حد انتظار روبرو شده‌ایم و در بقیه موارد استقبال متوسط یا کم بوده است. کرسی آزاد اندیشی اگر با رعایت تمام موارد مندرج در آیین نامه برگزار شود و یک طرفه نباشد و افراد مباحثه کننده اطلاعات کافی در زمینه بحث کرسی داشته باشند و نیز اطمینان از اینکه می‌توان در فضایی آرام و بدون لکنت به بیان نظرات پرداخت، می‌تواند نقشی اساسی در معرفت افزایی دانشجویان داشته باشد.

حسین‌رضا تأکید کرد: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در بروز و ظهور استعدادهای دانشجویان و اعتماد به نفس آنها نقش موثری خواهد داشت. چنانچه موضوعات با حضور اساتید متخصص برگزار شود، نقش موثری در ایجاد مسیر فکری مشخص و سالم برای جوانان دارد. در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۰ کرسی آزاد اندیشی با حضور دانشجویان برگزار شد که شاید در هیچ واحد دانشگاهی چنین آماری وجود نداشته باشد و جمعا از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۶۰ کرسی برگزار و دانشجویان از آن استفاده کرده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: اطلاع رسانی صحیح و گسترده اولین قدم است و تبیین موارد مندرج در آیین‌نامه به متقاضیان برگزاری کرسی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این زمینه اقدامات لازم انجام خواهد شد. استفاده از استادان مختلف دانشکده‌ها با موضوعات سیاسی، روانشناسی، پزشکی، اقتصادی، هنری، آسیب‌های اجتماعی و عناوین مورد نیاز روز را طراحی کرد تا در فضای مجازی با مشارکت دانشجویان به‌صورت آنلاین برنامه کرسی آزاد اندیشی را برگزار کرد.  بهتر از هرکسی  این خود دانشجوست که احساس نیاز نسبت به بعضی موضوعات دارد، بنابراین در برنامه‌های آتی جهت توسعه کرسی‌ها لازم است نظرات دانشجویان اخذ و مطابق آنها برنامه‌ریزی شود. در برخی موارد کارشناسان و استادان تبیین برخی موضوعات را نیاز دانشجو می‌دانند که لازم است در این موضوعات هم کرسی برگزار شود و چنانچه دانشجو تمایل به شرکت نداشته باشد لازم است برگزار کنندگان فاکتورهای تشویقی برای شرکت کنندگان فعال قرار دهند تا آمار شرکت شرکت کننده بالا رود و این امر هزینه‌بر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077389

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =