آموزش و پرورش ناتوان در پرورش دانش‌آموزان نخبه

در حال حاضر مدارس سمپاد در گزینش‌های جذب دانش آموزان و پرورش آنها دچار مشکلاتی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ چند سالی است که طرح تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش اجرایی می‌شود؛ طرحی که نظرات موافق و مخالف بسیاری به همراه داشته است. از انتقاد به سمپادها و منفک کردن نخبگان تا مدارس غیرانتفاعی.

امسال آمار قبولی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور حدود ۸۰ درصد بوده که برخی معتقدند این آمار تعجب برانگیز حکایت از تفاوت روش‌های آموزشی یا محتوای آموزشی این مدارس نسبت به مدارس دولتی دارد. همچنین از سوی دیگر این نقد به مدارس دولتی وارد است که چرا سطح آموزش و کلاس‌های درس را ارتقا نداده و خود را به مرتبه مدارس سمپاد نمی‌رسانند.

به بهانه ارائه آمارهای قبولی دانش‌آموزان غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور ایسکانیوز در نظر دارد تا پرونده‌ای در همین مورد آغاز کرده و به مسائل پیرامون آن بپردازد.

اینکه آیا وجود غیرانتفاعی‌ها و سمپادها نشان از بی‌عدالتی آموزشی است؟ اساسا می‌توان کلمه نخبه به دانش‌آموزان سمپادی اطلاق کرد؟ چرا قبولی این دو نوع مدرسه از دانش‌آموزان دولتی به طرز شگفت‌آوری بیشتر است؟ هدف و سیاست ایجاد مدرسه سمپاد چه بوده و در حال حاضر چه جایگاهی دارند؟ 

پرونده «تبعیض در آموزش و پروش» در شماره پنجم خود به سراغ یکی از معلمان فعال رفته و نظرات وی را در خصوص موضوعات مطرح شده جویا شد.

وحید عنایت‌خواه در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره فعالیت مدارس سمپاد بیان کرد: در حال حاضر مدارس سمپاد در نحوه ورود و انتخاب دانش آموزان مستعد و پرورش آنها دچار مشکلات هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نخبگان واقعی قادر نیستند در مدارس سمپاد تحصیل کنند، گفت: مدارس سمپاد و تیزهوشان شهریه‌های چند میلیونی از دانش آموزان دریافت می‌کنند؛ بر این اساس برخی از دانش‌آموزان به خصوص در مناطق محروم و مرزی به دلیل تمکن مالی ضعیف قدرت پرداخت شهریه را ندارند و نمی‌توانند در مدارس سمپاد ثبت‌نام کنند. این استعدادهای واقعی در کشور به دلیل شهریه‌های بعضا غیرقانونی مدارس، نابود می‌شوند.

فعال دانشجویی سابق درباره اینکه اصل وجودی و فعالیت مدارس سمپاد در کشور صحیح است یا خیر؛ عنوان کرد: دولت امکان تاسیس مدارس با محتوای آموزشی برای نخبگان را در تمامی روستاها یا شهرهای کوچک ندارد؛ یعنی برای تنها یک دانش آموز با سطح هوش بالا نمی‌توان مدرسه‌ای جداگانه تاسیس کرد بلکه باید این دانش آموز با استعداد را به مدرسه‌ای مانند سمپاد یا تیزهوشان منتقل کرد.

وی با انتقاد از آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد یادآور شد: مدارس سمپاد برای ثبت نام دانش آموزان در پایه ششم به هفتم آزمون هوش می‌گیرند که سوالات این آزمون بر اساس فاکتورها و سوالات آزمون‌های جهانی است. همچنین در پایه نهم به دهم آزمون‌های ثبت نام ۵۰ درصد براساس سوالات هوش و ۵۰ درصد هوش درسی و مبنی بر محتوای کتاب‌های درسی است. 

عنایت‌خواه با طرح این پرسش که اساسا هوش قابل ارزیابی است یا خیر، گفت: آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد بر اساس هوش درسی است در صورتی که بین هوش ذاتی و هوش درسی تفاوت وجود دارد. هوش ورزشی، هوش هیجانی یا هوش موسیقی به وسیله آزمون سنجیده نمی‌شود. 

عضو سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مدارس سمپاد در واقع دانش آموزان نخبه و با استعداد را از سایرین جدا می‌کند، گفت: دانش آموزان با سطح علمی عالی به مدارس سمپاد وارد می‌شوند و همچنان دانش‌آموزان با سطح خوب و متوسط در مدارس و در کنار  سایر دانش آموزان به تحصیل می‌پردازند. 

وی جداسازی دانش‌آموزان با سطح علمی متفاوت را سودمند دانست و گفت: کلاس‌های درس از دانش آموزان با سطوح متفاوت درسی و هوشی متشکل است و معلم باید متناسب با فهم و استعداد دانش‌آموزان مطالب آموزشی و روش‌های تدریس را انتخاب کند.

عنایت‌خواه با اشاره به اینکه در یک کلاس شاید حدود ۲ درصد تیزهوش باشند، گفت: طبیعی است که معلم باید براساس سطح درسی حداکثر دانش‌آموزان، محتوا و شیوه آموزشی را انتخاب کند. اگر این ۲ درصد دانش آموز نخبه جدا نشوند؛ استعداد آنها در مدارس عادی پرورش نخواهد یافت.

به گفته عنایت‌خواه؛ نظام آموزشی در پرورش دانش‌آموزان نخبه مشکل دارد؛ چرا که آنها را به گونه‌ای تربیت نمی‌کنند که در آینده از هوش و تحصیلات آنها برای حل مشکلات جامعه و کشور استفاده شود.

این فعال دانشجویی سابق با انتقاد از اینکه مدیران مدارس سمپاد فقط به دنبال قبولی دانش آموزان نخبه در کنکور هستند تا به وسیله آمار قبولی بالا بتوانند شهریه مدرسه خود را افزایش دهند؛ عنوان کرد: آموزش و پروش دانش آموزان استثنایی را از سایر دانش آموزان جدا می‌کند و با تربیت و آموزش‌های خاص آنها را برای مفید بودن در جامعه آماده خواهند کرد اما متاسفانه نوع آموزش دانش آموزان با استعداد به گونه‌ای نیست که در آینده برای جامعه مفید باشند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند ملی نخبگان یاد آور شد: عدالت آموزشی بر اساس این اسناد یعنی هر دانش ‌آموز متناسب با استعداد خود مطالب آموزشی دریافت کند و عدالت در آموزش و پرورش به معنای برابری در آموزش نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =