مخالفت شورای شهر تهران با کلیات لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با کلیات لایحه بازنگری و اصلاح ساختار شهرداری تهران مخالفت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و چهل و سومین جلسه علنی شورا پس از بحث و بررسی، با کلیات لایحه بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران مخالفت کردند در همین راستارسولی در دفاع از این لایحه گفت: ۲۶ درصد سطوح سازمانی شهرداری زاید است و ما ثابت کرده‌ایم که منافع جمعی را ترجیح می‌دهیم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ۲۶ درصد سطوح سازمانی شهرداری تهران زاید است، تاکید کرد: اصلاح ساختار از سطوح بالای مدیریتی صورت گرفته است تا کمترین ریزش نیروی انسانی انجام شود.

وی ضمن قرائت گزارش کمیسیون متبوعش، گفت: امروز شورای اسلامی اصلاح طلب شهر تهران، در آستانه تصمیم‌گیری بسیار مهم و راهبردی مرتبط با حقوق عمومی صاحبان شهر و شهروندان پایتخت قرار دارد. موضوع بررسی و رسیدگی به لایحه اصلاح ساختار در دستور کار است.
وی افزود: کارآمدی و اثربخشی سازمان بزرگی در مقیاس شهرداری تهران، مرهون طراحی مناسب، سازماندهی علمی و حرفه‌ای و برخورداری از تیم مدیریتی کاربلد برای راهبری کم هزینه و پرفایده این ابرسازمان است. سازمان و مدیریت دو مفهوم همزاد و دو روی یک سکه‌اند. نقاط قوت و ضعف هر کدام بر یکدیگر تاثیر متقابل کاهنده یا افزاینده بهره‌ور دارد. 

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: ساختار مطلوب ساختاری است که متناسب با اهداف از بهترین نظام تقسیم کار و توزیع اختیارات به صورت ارگانیک برخوردار باشد. عوارضی مثل موازی کاری، تداخل، تضارب و شفاف‌تر بودن فرآیندهای تصمیم‌گیری از مصادیق عینی بیماری‌های سازمانی است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در حال حاضر در مقایسه با شاخص‌های سازمانی بالنده در بدترین شرایط حیات سازمانی قرار دارد. موازی کاری ادارای در این مجموعه در حدی است که به‌عنوان مثال برای یک ماموریت واحد، طراحی و اجرای یک پروژه عمرانی و تاسیسات شهری به استثنای مترو آن هم در مقام کارفرما؛ معاونت فنی و عمرانی شهرداری، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، سازمان عمرانی مناطق، شرکت یادمان سازه و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به صورت همزمان در نمودار سازمانی جانمایی شده‌اند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: ظرف سه دهه گذشته، در شهرداری شاهد میل به توسعه تشکیلات و ایجاد پست‌های مدیریتی با اهداف عمدتا سیاسی بوده‌ایم. در سایر حوزه‌ها نیز این نابسامانی‌ها به وفور به چشم می‌خورد. 

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: ماموریت‌های شهرداری حداکثر ۶ مورد است اما ۹ حوزه معاونتی در این مجموعه استقرار یافته است. ستاد شهرداری دارای ۳۸ اداره کل است. طبق بررسی‌های کمیسیون برنامه و بودجه و مشاورین ذی‌صلاح، اصلاح ساختار و تجدید نظر در نظام توزیع اختیارات و مسئولیت‌ها اگر اتفاق بیفتد، حداکثر با ۱۵ اداره کل در این سطح با رفع تداخل‌ها و صرفه‌جویی در منابع مالی، جریان امور منطقی‌تر می‌شود.

رسولی گفت: از ۲۱ شرکت موجود در ساختار شهرداری، ۹ مورد زائد و فاقد فلسفه وجودی است. از ۲۰ سازمان سه مورد بلاوجه است. از ۱۲۳ واحد سازمانی و مدیریتی، حداقل ۳۳ واحد قابلیت حذف و ادغام در دیگر واحدها را دارند.

وی تاکید کرد: ۲۶ درصد سطوح سازمانی نه تنها زاید بلکه باعث کاهش اثربخشی و افزایش هزینه هستند. باعنایت به آشفتگی‌های اشاره شده که کما بیش دامن‌گیر سایر سازمان‌های اداری است، نیازمند اصلاح ساختارها هستیم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اصلاح ساختار شهرداری در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، برنامه پنجم در دوره قالیباف و لایحه مصوب سوم دی ماه سال ۹۸ است. این لایحه، شهردار و ما نمایندگان مردم را موظف کرده است که در این خصوص چاره‌جویی کنیم. ما مختار نیستیم موظف به اجرای قانون هستیم.

وی گفت: شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، انجام اصلاحات ساختاری شهرداری را در سال ۹۵ وعده داده است و ما تعهد دادیم. کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این راستا راهبردهایی را اتخاذ کرده است. با توجه به اوضاع بد جامعه، با قبول هزینه‌های مرتبط، از تعدیل نیروی انسانی پرهیز می‌کنیم. ۶ درصد خروجی رضایت‌ مندانه و سه درصد جذب نیروی نخبه از آزمون سراسری مصوبه شماست.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار از سطوح بالای مدیریتی صورت گرفته است تا کمترین ریزش نیروی انسانی انجام شود. از طرف شهردار، معاون مربوطه بر خلاف فرمایشات امروز، به‌عنوان نماینده تام الاختیار و هماهنگ کننده شهرداری و از طرف کمیسیون تخصصی با مسئولیت بنده، گروه مشترکی در جهت تحقق همراستایی شورا و شهردار تشکیل شد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: با توجه به فرابخشی بودن ساختار از یک سو و ضرورت جلب مشارکت ارکان شهرداری و شورا، حداقل ۳۰ نشست تخصصی برگزار کردیم. با تمام کمیسیون‌ها تبادل نظر در آخرین هم اندیشی برای بار سوم انجام شد. از ۱۳ نفر حاضر در جلسه ۱۱ نفر حضور داشتند و نقطه نظراتی داشتند که قابل احترام بود. در آخرین جلسه کمیسیون، با شهردار و مظاهری با هدف هم‌افزایی و توافق با شهرداری نقطه نظرات شهردار را تماما لحاظ کردیم. اقدام اخیر شهردار برای تعیین سرپرست برای معاونتی که معاون داشت و طبق خواسته خود ایشان حذف شدنی است، تاسف انگیز است و هیچ‌گونه هماهنگی قبلی با کمیسیون صورت نگرفته است.

رسولی درباره اهم ایرادات مطرح شده از سوی برخی اعضای شورای شهر گفت: برخی گفته‎‌اند که زمان تصویب مناسب نیست. اعضای شورا با رای مستقل مردم انتخاب می‌شوند. در سال‌های اول و ابتدای شروع کار، آشنایی و اشراف کافی به روابط سازمانی ندارند. این ناآشنایی مانع برخورد کارشناسانه به موضوع مهم معماری مجدد می‌شود. درسال آخر شورا تصویر گویایی از معایب ساختاری دارد و با نگاه تخصصی به موضوع ورود می‌کند.

وی افزود: برخی بر این باورند، آثار این اقدام بزرگ طی زمان باقیمانده دوره پنجم هویدا نمی‌شود. احکام برنامه سوم، تصویب اساسنامه نمونه سازمان‌ها و تصویب اساسنامه شرکت‌ها قدم‌های اساسی این شورا برای برقراری انضباطی و مالی عملیاتی شده است. نگاه ما بلند مدت است. منافع شهر وشهروندان مد نظر است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: برخی بر این باورند که اجرای این لایحه در صورت تصویب، نارضایتی تعدادی از مدیرانی که واحدهای سازمانی آنها حذف یا ادغام می‌شود را موجب خواهد شد. 

وی افزود: من هم این مسئله را تایید می‌کنم. بروز این نارضایی واقعی است و تصویر ناخوشایند به بدنه کارکنان که کوچکترین لطمه به امنیت شغلی آنها وارد نمی‌کند، از سوی برخی مدیران منتقل می‌شود اما پارلمان بین خواسته‌های فردی و منافع شهر، کدام را باید در اولویت قرار دهد؟

رسولی گفت: جمعیت ۹ میلیونی تهران اجازه عدول از ضوابط را به ما داده‌اند؟ با اصلاح ساختار هزار میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی می‌شود. برخی می‌گویند اصلاح ساختار برای اصلاح طلبان هزینه دارد اما فواید نصیب دیگران می‌کند. بر اساس منشور اصلاح طلبی ما خواهان اصلاح و بهبود حکمروایی در چارچوب قوانین موجود هستیم. اگر دوگانه منافع جمعی و اصلاح طلب باشد ما قطعا منافع جمعی را انتخاب می‌کنیم. ما ثابت کرده‌ایم که منافع جمعی را ترجیح می‌دهیم. اکنون که شورای شهر تهران با رای بی‌سابقه مردم به ما سپره شده است از انجام اصلاحات ساختاری کوتاه نیایید تا سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان دچار مشکل نشود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت با کلیات لایحه بازنگری و اصلاح ساختار شهرداری تهران مخالفت کردند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1077400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =