با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران، باید قوی‌ترشویم

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به خاتمه تحریم‌های تسلیحاتی ایران، از اقداماتی برای مقابله با افزایش توان نظامی ایران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یکشنبه بعد از ظهر به خاتمه تحریم‌های تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم  صهیونیستی  در این زمینه گفت: «با خاتمه تحریم تسلیحاتی ایران، ما باید قوی‌تر و مصمم‌تر از قبل شویم. ایران نه تنها مشکل اسرائیل، بلکه مشکل نخست و مهمترین معضل جهان و منطقه‌ است.»

 گانتز ادامه داد: «من اقدامات لازم برای ممانعت از گسترش سلاح هسته‌ای و تسلیحاتی ایران را برخواهم داشت. همه کشورهای جهان باید این تلاش مهم را انجام دهند.»

این در حالی  است که چندی قبل نیز یک مقام ارشد صنایع موشکی رژیم صهیونیستی که از وی به عنوان پدر این صنایع در فلسطین اشغالی یاد می‌شود، رشد برنامه‌  فضایی ایران را مایه نگرانی برشمرد. «یوزی رابین» پدر صنایع موشکی رژیم اسرائیل در این باره گفت، پیشرفت سریع ایران در توسعه برنامه‌های فضایی غیر نظامی و نظامی یک نگرانی واقعی است و سال ۲۰۲۰ سال خوبی برای طراحی‌های فضایی ایران بوده است. رابین در بخشی دیگر به موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساخت و توسعه مراکز تحقیقاتی  اشاره کرد و گفت، نیروی هوا فضا سپاه ایران موفقیت‌هایی قابل توجه به دست آورده است. (جزئیات بیشتر)

 ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (یکشنبه ۲۷ مهر ماه/۱۸ اکتبر) محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد حصول برجام به صورت خودکار پایان یافت و از این به بعد محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران لغو و محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافت.

لغو این محدودیت‌ها در حالی صورت گرفت که آمریکا در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را صورت داد تا این محدودیت‌ها ادامه یابد و در همین راستا قطعنامه‌ای را نیز به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد داد که با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) به تصویب نرسید و آمریکا باز هم ناکام ماند.

بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه مارس سال ۲۰۰۷ تصویب شد تحریم‌هایی علیه برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران تصویب و هرگونه صادرات و واردات سلاح‌های سنگین هم از سوی ایران ممنوع شد. پس از آن قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب این شورا رسید و بر اساس آن تمامی کشورها می‌بایست از انتقال هرگونه تانک، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، توپخانه کالیبر بالا، کشتی‌های نظامی، موشک و سیستم‌ها و قطعات مرتبط با آن‌ها به ایران خودداری کنند و از دولت‌ها می‌خواست تمام محموله‌های هوایی و دریایی که به ایران فرستاده می‌شود یا از آن خارج می‌شود را در فرودگاه‌ها، بنادر و آب‌های قلمروی خود در صورتی که بر این باور باشند که آن محموله‌ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده‌است، بازرسی کنند.

گفتنی است، لغو این محدودیت‌ها نیازمند هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیست و از این پس تجارت تسلیحات و اقلام نظامی با ایران، ارائه خدمات مالی به این کشور و اعطای ویزا و مجوز سفر به اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای بلامانع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =