واحدهای دانشگاهی به قطب‌های فرهنگی هر استان تبدیل می‌شوند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نظارت و ارزیابی، سیاست گذاری و حمایت را ۳ محور اصلی برنامه این معاونت دانست و بر لزوم تبدیل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به قطب‌های فرهنگی هر استان تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای مراکز استان دانشگاه آزاد اسلامی، صبح و عصر امروز در تالار حافظ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه، سید کاظم یکانی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، علیرضا صامت مدیرکل امور دانشجویی، محمد روزبهانی مدیرکل تشکل‌های اسلامی، مدیرعلی رجبی مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی و جمعی از معاونان فرهنگی و دانشجویی مراکز استانی دانشگاه آزاد، در این مراسم حضور داشتند.

در حاشیه این نشست کارگروه‌های چهارگانه با محوریت موضوعات فرهنگی، دانشجویی، مشاوره، فضای مجازی، رسانه و تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در هتل فرهیختگان واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

۳ محور اصلی برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی

در ابتدای این نشست فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت و ارزیابی، سیاست گذاری و حمایت را ۳ محور اصلی برنامه این معاونت دانست و بر لزوم تبدیل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به قطب‌های فرهنگی هر استان تاکید کرد.

در ادامه این نشست، محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در قرآن به چهار برنامه برای پیغمبر اشاره شده، گفت: برنامه اول حضرت محمد (ص)، تلاوت قرآن، برنامه دوم تفسیر و تفهیم قرآن برای مردم، برنامه سوم استفاده از آموزه های قرآن در زندگی مردم و محیط کار و برنامه چهارم نخبه پروری بود، در واقع پیغمبر یک مسیر اصلی را دنبال می‌کرد تا مردم پس از آشنایی با مفاهیم قرآن آموزه‌های قرآن را فهمیده و در زندگی خود پیاده کنند. این موضوع بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نیمی از موفقیت در برنامه داشتن و نیمی دیگر به شخصیت افراد مربوط می‌شود، گفت: شخصیت پیامبر اسلام براساس آیه ۱۵۹ سوره آل عمران دارای ۱۰ ویژگی مهم بود که شامل «رحیم بودن»، «تکیه به خدا»، «شخصیت لین و لطیف»، «جاذبه و روابط عمومی بالا»، «گذشت»، «پالایش و تطهیر»، «مشورت»، «مرد عمل»، «توکل بر خدا» و «صداقت و درستی» است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود، خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: لازم است تا با تلاش و برنامه‌ریزی یک حرکت قرآنی گسترده عمیق در واحدهای دانشگاه آزاد شکل گیرد. این امر بسیار مهم است چرا که مباحث قرآنی هم وظیفه ماست و هم باعث برکت فعالیت‌ها خواهد شد. یکی از فعالیت های قرآنی می تواند مأنوس کردن اساتید دانشگاه با قرآن باشد که باید در دستور کار قرار گیرد.

ساماندهی مراکز مشاوره

در ادامه نشست امروز پس از پایان یافتن کارگروه‌های چهارگانه، علیرضا صامت مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت ساماندهی مراکز مشاوره گفت: ۱۵۸ واحد دانشگاهی دارای مرکز مشاوره ای فعال هستند.

صامت افزود: تصمیماتی براساس ساماندهی مرکز مشاوره و فعال کردن آن گرفته شده است که بعداً آیین‌نامه آن تدوین می‌شود. واحدهایی که بیش از ۳ هزار دانشجو دارند یک نفر متولی مرکز مشاوره است. پیشنهاد شد مراکز استان و واحدهای بالای ۱۰ هزار مسئولیت مرکز مشاوره با مدیر باشد.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: برای واحدهایی که ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار دانشجو دارند، رئیس اداره مشاوره تعیین می‌شود. این مسائل پیشنهاد است و پس از نهایی شدن ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین به تدوین چارت سازمانی مدیران و مسئولان مراکز مشاوره واحدهای دانشگاهی اشاره کرد که به زودی به واحدهای سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

دکتر صامت درباره اهمیت فرآیند انتخاب مشاوران در مراکز مشاوره گفت: در مراکز مشاوره، هیچ گونه پول نقدی از دانشجویان نباید اخذ شود و لذا به دنبال راه اندازی حساب جداگانه برای معاونان فرهنگی واحدها هستیم تا این‌دست از فعالیت ها با مشکل مواجه نشود.

وی در ادامه سخنان خود به موضوعاتی از قبیل اجرای طرح مشاوره کلاس محور، ارتقای استادان و اعضای هیئت علمی فعال در حوزه مشاوره پرداخت.

برنامه‌ریزی برای ارتقای سواد رسانه‌ای کارکنان معاونت فرهنگی و دانشجویی

در ادامه، عزیز نجف پور رئیس کمیته فرهنگ و فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و لزوم توجه به حوزه رسانه، شناسایی ظرفیت‌های دانشجویی، ارتقای سواد فضای مجازی و رسانه با برگزاری دوره‌های کاربری فضای مجازی را حائز اهمیت دانست. 

وی درباره برخی مشکلات سخت افزاری در واحدهای دانشگاهی به لزوم‌ساماندهی فعالیت‌های آموزشی و رفع مشکلات این حوزه اشاره کرد.

به گفته نجف پور، استفاده از ظرفیت طلاب جوان، ساماندهی فعالیت دانشجویان در پیام‌رسان‌های داخلی، اجتناب از نگاه امنیتی به دانشجویان، اعتماد به دانشجو در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، سیاست اجتماعی شدن و دیدن مسائل فرهنگی در تمامی امور و تولید محصولات و محتوای فرهنگی در راستای اهداف فرهنگی دانشگاه، از جمله محورهای مهمی بود که درکارگروه فضای مجازی نشست امروز، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

توسعه ورزش همگانی؛ اولویت مرکز ورزش و تربیت‌بدنی

همچنین امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، جایگاه فرهنگ در ورزش، توسعه ورزش همگانی، ارزیابی اماکن ورزشی و راه اندازی سامانه ای برای ثبت اماکن و ظرفیت‌های ورزشی هر استان را جزو محورهای مطرح شده در کارگروه ورزش عنوان کرد.

در ادامه مراسم محمد روزبهانی مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اعتماد به دانشجویان و لزوم فراهم کردن فرآیند رشد دانشجویان و سپردن فعالیت های فرهنگی به فعالین دانشجویی ضرورت دارد. 

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تشکل‌های موضوعی و تخصصی، افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعالیت‌های تشکلی بالا نبودن آستانه تحملی است که باید مسئولان دانشگاهی نسبت به تقویت تحمل خود در مقابل دانشجویان اهتمام کنند.

تدوام دوره‌های شهید شهریاری در فضای مجازی

مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دوره‌های شهید شهریاری در فضای مجازی باید تداوم داشته باشند و تثبیت جایگاه معاونان فرهنگی در واحدهای دانشگاهی از دیگر الزامات تقویت تشکل‌های دانشجویی است.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب شناسی علمی مستمر از دانشجویان، بالابردن توان نقدپذیری و آستانه تحمل مسئولان با شناسایی اهمیت فعالیت‌های تشکلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. 

استفاده از ظرفیت خبرنگاران افتخاری در باشگاه خبرنگاران دانشجویی

در ادامه مراسم علی رجبی مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی اظهار کرد: فضای کار رسانه‌ای در استان‌های مختلف، متفاوت از هم است و برای افزایش بازده، باید الگوی یکپارچه‌ای در این حوزه تدوین شود.

وی با بیان اینکه انتشار خبرهای استانی در ایسکانیوز به معاونان فرهنگی و دانشجویی استان‌ها واگذار می‌شود، افزود: سازوکار انتشار خبر و تعیین رابطین خبری با هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای استانی و اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. 

مدیرعامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی خبر داد: استفاده از ظرفیت دانشجویان برای فعالیت رسانه‌ای و تدوین آیین‌نامه خبرنگاران افتخاری نیز در دست اقدام است.

وی افزود: شرکت در دوره‌های تخصصی حوزه رسانه، صدور کارت خبرنگار افتخاری، ارائه تخفیف دانشجویی به فعال‌ترین‌ها و معرفی خبرنگاران افتخاری به نهادهای محلی و کشوری از مزایای در نظر گرفته شده برای خبرنگاران افتخاری همکار با ایسکانیوز است.

رجبی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی باید بیش از پیش در دستور کار معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی استان‌ها قرار بگیرد. درهمین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان رسانه‌ای اوج و سازمان فضای مجازی سراج برای تربیت نیروهای کاربلد رسانه‌ای و فضای مجازی در استان‌های کشور در حال برنامه‌ریزی است.

صدور مجوز نشریات دانشگاهی تسریع می‌شود

سید کاظم یکانی، سرپرست اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی سخنران بعدی مراسم بود که با اشاره به تحول در حوزه نشریات دانشجویی گفت: برای صدور مجوز نشریات اقداماتی داخل دانشگاه‌ها انجام شده است و تلاش می‌کنیم صدور مجوز برای نشریات تسریع شود و از دو ماه به چند روز تبدیل شود.

وی افزود: برای صدور مجوز کانون‌ها چارتی تدارک دیده شده است که در اختیار معاونان و دانشجویان قرار می‌گیرد. قانون‌مداری و یکنواخت عمل کردن را در برنامه‌های فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دنبال خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: قصد داریم نشریات را به تعداد ۱۰۰۰ برسانیم. تعداد نشریات فعال و مورد انتظار مشخص است و ارزیابی نشریات را به طوری جدی دنبال می‌کنیم. سامانه نشریات، مرجع بررسی نشریات است و همه باید مطابق آن عمل کنیم.

یکانی ادامه داد: فضای اجتماعی متفاوت را در دانشگاه‌ها باز خواهیم کرد. تعداد ۹۳۸ کانون فعال دانشجویی اعم از هلال احمر، قرآن و عترت و... وجود دارد و در سامانه، عملکرد این کانون‌ها بررسی خواهد شد.

سند دانشگاه اسلامی، سندی مهم در حوزه آموزش عالی است

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سخنران پایانی در این نشست به بیان نکاتی درخصوص سند دانشگاه اسلامی و برنامه ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: سند دانشگاه اسلامی، سند بسیار مهمی در حوزه آموزش عالی است که مهجور مانده است. این سند به موازات وزارتین به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و حقیقت این است که اسناد خوبی در کشور ما نوشته می‌شود، اما متأسفانه این سندها به صورت کامل اجرایی نمی‌شوند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال اجرای مدلی است که مبتنی بر نگاه بالادستی و صف باشد که این برنامه با عنوان برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برنامه ها در سطح واحدها شامل «تجزیه و تحلیل وضع موجود»، «احصاء مسائل و فرصت‌ها»، «تبیین مسائل»، «تبیین راهکارها و تعریف پروژه‌ها»، «تعریف خروجی پروژه»، «تعریف اهداف پروژه»، با هدف انطباق و یکسازی اهداف دسته‌بندی می‌شود. از این‌رو عوامل قابل تغییر، قیود، نیاز یا محرک و کنش‌گران به عنوان اجزای فرایند تبیین مسأله باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که اینگونه برنامه رشد یابنده در دانشگاه طراحی می شود، گفت: واحدهای دانشگاهی در برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با مزیت ها و وضعیت استان خود راهکار داشته باشند و این راهکارها را به پروژه تبدیل کنند. به عنوان نمونه مسائل استان کرمانشاه در حوزه ناهنجاری ها با استان خراسان رضوی بسیار متفاوت است و این وظیفه واحدهای دانشگاهی در استانهاست تا مسأله یابی کرده و اساتید آنها راهکارهای لازم را تدوین کنند.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر حاکمیت نگاه فرهنگی در تدوین برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: آسیب شناسی وضعیت فرهنگ و اخلاق در دانشگاه شامل «اثرات فرهنگ سازمانی»، « کژکارکردهای دانشگاه ها در پاسخگویی به نیازهای جامعه»،«اقتضائات محیطی و تغییرات فرهنگی جامعه»،«ضعف در کنشگران و محتواها»،«آسیب های نظام ها و نهادهای حاکم» و «وضعیت نامطلوب فرهنگ دانشگاهی، اخلاق و معنویت» است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: توجه به برنامه پنج ساله دانشگاه به موضوع فرهنگ به بخش‌های محتوایی و شکلی و فرآیندی تقسیم می‌شود که در حوزه محتوایی اثرگذاری مستقیم شامل «تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی» و «تحول در فرهنگ سازمانی» و اثرگذاری غیرمستقیم «کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «جایگاه بین‌المللی و الهام بخشی»، «فعالیت منسجم و هم افزای شبکه‌ای»، « پاسخگویی و قابلیت حل مسأله»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن آفرین»، «تبدیل به سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اهداف بسته کاری ارتقاء تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی، گفت: «تقویت فضائل اخلاقی و باورهای دینی و التزام به مسئولیت های اجتماعی»، «ارتقاء روحیه انقلابی، تعلق به آرمان های انقلاب و هویت ایرانی اسلامی»،«نهادینه سازی فرهنگ عفاف و خانواده محوری» و «رواج سبک زندگی ایرانی اسلامی» از اهداف این بسته کاری است که شامل راه‌کنش‌هایی از جمله توسعه کمی و کیفی فعالیت های ترویجی و الگوسازی در محیط دانشگاه، تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی، بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اثرگذاری فرهنگی و توجه به نمادها و فضای کالبدی در کارکردهای تربیتی و هویتی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، در نشست معاونان فرهنگی مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی کارگاه های تخصصی «فرهنگی، دانشجویی و مشاوره»، «فضای مجازی و رسانه» و «تشکل های اسلامی دانشگاهیان» برگزار شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1077473

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =