آلرژی‌های فصلی را دست کم نگیرید

به گفته یک کارشناس تغذیه، گاهی اوقات آلرژی‌های فصلی یا پاییزی با بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شوند که بهتر است برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سارا فوضی اظهار کرد: از علائم حساسیت‌های پاییزی می‌توان به خارش بینی، آبریزش بینی و چشم و سرفه مکرر اشاره کرد.

وی عنوان کرد: مصرف غذاهای فرآوری شده، مصرف مواد غذایی حاوی نگهدارنده، غذاهای مانده، غذاهای آماده همچون پنیر پیتزا، سوسیس، کالباس و مصرف بسیاری از غذاهایی که دارای رنگ‌های خوراکی هستند می‌تواند آلرژی‌های فصلی را در برخی افراد تشدید کنند.

فوضی افزود: از دیگر علائم آلرژی و حساسیت فصلی می‌توان به حساسیت‌های موجود در ریه، آسم، خارش دهان، پشت گلو، جوش زدن در قسمت شکم، اسهال، و کهیرهای پوستی، خشکی بیش از حد پوست، خارش و اگزما هم اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه آلرژی فصلی تنها مختص به فصل بهار نیست، بیان کرد: تغییرات انجام گرفته در روند اکولوژی هوا و تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز زمینه‌ساز بروز برخی از آلرژی‌ها در فصل پاییز است؛ لذا  ضروری است با استفاده از روش‌های درمانی پزشکی برای رفع این آلرژی‌ها اقدام کرد زیرا در صورت عدم درمان سبب تشدید عفونت‌ها،سینوس‌ها و آسم در افراد می‌شود.

فوضی تاکید کرد: یکی از مسائل حائز اهمیت در بحث جلوگیری از بروز آلرژی‌های فصلی استفاده از حبوبات در قالب انواع آش‌ها، کنجد و ترکیباتی همچون ارده و عسل در رژیم غذایی روزانه افراد است و بهتر است تا جایی که ممکن است از مصرف ترشی‌جات و شوری‌جات که سبب تشدید آلرژی و بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا و مشکلات استخوانی می‌سازد امتناع و به جای آن در غذاها از لیموترش که حاوی اسید سیتریک و ویتامین c می‌باشد؛ استفاده شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، از انواع عوامل حساسیت‌های پاییزی می‌توان به گرده افشانی‌ها که از رایج‌ترین علل ایجاد آلرژی فصلی در پاییز و بهار هستند اشاره کنیم؛ تقریبا حدود 70 درصد از افراد در فصل پاییز و بهار به آلرژی دچار می‌شوند که علت آن به گرده افشانی‌ها بازمی‌گردد؛ از دیگر دلایل بروز حساسیت و آلرژِی در فصل پاییز می‌توان به وجود قارچ‌ها بر روی برگ‌های مرطوب باقی مانده و تماس بیش از حد افراد با این عوامل اشاره کرد.

سارا فوضی با اشاره به اینکه در صورت بروز آلرژی‌های غذایی باید به شیوه افتراقی عمل کرد؛ خاطرنشان کرد: چنانچه شخصی در اثر استفاده از مواد غذایی خاصی به آلرژی یا حساسیت دچار شود و سبب سرفه، عطسه، کهیر و یا مشکلات تنفسی شود بهتر است از مصرف آن خودداری کند تا به مرور زمان با تغییرات سیستم فیزیولوژیک بدن آلرژی فرد نسبت به آن مواد غذایی کاهش یابد.

وی ادامه داد: بهتر آن است که با توجه به تغییرات طبع و تغییرات فصلی از میوه‌ها و سبزیجات مختص هر فصل استفاده شود برای مثال بهتر است در فصل پاییز از انواع آش‌ها، سوپ‌ها، ترکیباتی همچون نعنای تازه، نعنای خشک و سبزیجات خشک و دمنوش‌های مناسب فصل پاییز استفاده شود تا بلکه از تشدید علائم آلرژی در این فصل جلوگیری شود.

فوضی با تاکید بر ضرورت داشتن رژیم غذایی مناسب هر فصل عنوان کرد: در فصل پاییز بهتر آن است که  از خوردن غذاهای بسیار خنک و سرد و همچنین از مصرف میوه‌هایی همچون انگور و خربزه در افرادی که از آلرژی‌های فصلی برخوردارند؛ امتناع شود و بیشتر از غذاهای گرم در قالب انواع سوپ‌ها مغذی شده با سبزیجات سالم همچون گشنیز و جعفری و استفاده از میوه‌هایی با طبع گرم همچون موز، خرما که می‌توانند در کاهش علائم آلرژی فصلی موثر باشند در رژیم غذایی روزانه استفاده کرد.

وی بار دیگر تاکید کرد: خوردن غذاهای گرم در اوایل فصل پاییز و مصرف سیر و پیاز به صورت خام و همچنین استفاده از کدو حلوایی که حاوی ترکیبات مغذی و سرشار از ویتامین c است سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بروز علائم آلرژی فصلی در فرد می‌شود.

سارا فوضی یادآور شد: به منظور کاهش آلرژی‌ها در فصل پاییز بهتر آن است که از مصرف شیرینی‌جات‌ها، شکلات، قند، شکر و همچنین مواد غذایی دارای قند مصنوعی امتناع کنیم.

فوضی اظهار کرد: همچنین مصرف آب یخ، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های بسیار سرد و انواع شربت‌های بسیار سرد با توجه به تغییرات فصلی جهت کاهش آلرژی فصلی امتناع کنیم.

به گفته وی، مصرف برخی ادویه‌ها دچار تشدید آلرژی‌های فصلی در پاییز و بهار خواهد شد که توصیه می‌شود از مصرف ادویه‌هایی همچون فلفل سیاه و قرمز امتناع شود و در مصرف ادویه‌ها نیز به صورت افتراقی عمل شود و چنانچه مصرف ادویه‌ای سبب تشدید آلرژی‌های تنفسی و حساسیت‌های پوستی شود بهتر است از مصرف آن ادویه امتناع کرد، اما به طور کلی می‌توان از ادویه‌های متعادلی همچون دارچین و زنجبیل در فصل پاییز استفاده کرد.

فوضی اضافه کرد: از دمنوش‌های موثر در درمان و کاهش آلرژی‌های فصلی می‌توان به دمنوش پونه، دمنوش آویشن، دمنوش گزنه، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش بابونه، دمنوش دارچین و زنجبیل اشاره کرد.

وی استفاده از دمنوش‌های گیاهی مناسب فصل پاییز را راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برشمرد و گفت: در خصوص استفاده از دمنوش‌های گیاهی باید توجه داشت که فرد به داروی گیاهی خاصی حساسیت نداشته باشد و از دمنوش‌های سازگار با بدن خود استفاده کند.

این متخصص و کارشناس تغذیه در خصوص مصرف مواد غذایی که سبب تشدید علائم آلرژی در بدن می‌شود بیان کرد: سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان، گوجه سبز، کرفس و بعضی از شکلات‌ها به طور کلی در تشدید علائم آلرژی و حساسیت‌های فصلی تاثیر بسزایی دارند.

سارا فوضی تصریح کرد: از جمله مواد غذایی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم حساسیت فصلی در افراد خوردن سیر و پیاز به صورت خام است که به عنوان تقویت کننده‌های طبیعی بدن شناخته می‌شوند و به کاهش عوارض آلرژی‌های فصلی بدن کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود از محصولاتی که حاوی باکتری سالم پروبیوتیک هستند جهت کاهش حساسیت و آلرژی‌های فصلی خود استفاده کنند زیرا این باکتری سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش پرزهای روده انسان می‌شود؛ لذا این نوع باکتری در محصولات لبنی همچون ماست و پنیر موجود می‌باشد و به کاهش علائم تشدید آلرژی‌های فصلی کمک میکند.

فوضی در پایان سخنان خود یادآور شد: یکی از ترکیبات بسیار مناسب جهت کاهش علائم التهابی در افراد استفاده از دمنوش چای سبز است، همچنین کمبود اسید چرب امگا 3 نیز در افراد می‌تواند به تشدید علائم آلرژی فصلی کمک کند؛ لذا میتوان از منابع غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 به ماهی یا فراورده‌های دریایی، دانه کتان یا تخم کتان یا روغن کتان، گردو، فندق، پسته و بادام که جزو خشکبار محسوب می‌شوند نام برد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1077490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =