مدیران فرهنگی با زبان مخاطب در فضای مجازی غریبه‌اند/ توانمندسازی تشکل‌ها با نظارت مستقیم سازمان مرکزی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با تأکید براینکه بزرگترین مشکل ما در فضای مجازی این است که مدیران فرهنگی زبان مخاطب را نمی‌شناسند، گفت: اکثر مدیران سواد اطلاعاتی و فناوری پایینی دارند و با ادبیات روز فناوری(هشتگ، کپشن) غریبه هستند، بنابراین راهکار اساسی آن آموزش حرفه‌ای برای مدیران و کارشناسان و بعد در سطوح پایین معاونان است.

محمدرضا دهقانی اشکذری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه دانشجویان دارای ظرفیت‌ و پتانسیل‌های فراوانی هستند که باید بسترسازی برای بالفعل‌سازی این ظرفیت‌ها با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صورت گیرد، اظهار کرد: این زمینه‌سازی باید به گونه‌ای باشد که طیف وسیعی از دانشجویان با علایق و سلایق دینی، مذهبی، فرهنگی، ‌ اجتماعی  و هنری بتوانند این ظرفیت‌ها را در محیط دانشگاه پیاده‌سازی کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه واحد یزد همانند سایر واحدهای دانشگاهی فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهد اما فعالیت اصلی این واحد دانشگاهی بیشتر در بخش فعال‌سازی کانون‌های فرهنگی و تدوین برنامه «جشنواره از حماسه تا حماسه» است تا بتوانیم این جشنواره را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنیم.

دهقانی اشکذری در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در راستای هم‌افزایی معرفت دانشجویان، گفت: معرفت در بستر مقایسه شکل می‌گیرد، بنابراین باید اول سوالات بر اساس تضارب آراء شکل گیرد تا این معرفت حاصل شود در غیر اینصورت معرف‌افزایی بین دانشجویان شکل نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاداندیشی امروزه عناوین و مباحث روز را تشکیل می‌دهد، گفت: تمرکز کردن به آن‌ها یکی از دغدغه‌های دانشجویان است. بنابراین زمانی که موافقان و مخالفان مباحث خود را مطرح می کند در آن موقع تضارب آراء شکل می‌گیرد قطعا نتیجه معرفتی از سوی مخاطب موثرتر خواهد بود و به نظرم فضای مجازی این حسن را دارد که بتوان گروه‌های مختلف را دعوت کرد چرا که فضای مجازی محدودیت‌های زمانی و مکانی ندارد.

دهقانی اشکذری با اشاره به موضوعات مطرح شده در فضای مجازی، تأکید کرد: بزرگترین مشکل ما در فضای مجازی این است که مدیران فرهنگی زبان مخاطب را نمی‌شناسند یعنی مخاطب امروز که جوانان و استادان است و با وجود دارا بودن دنیایی از اطلاعات موقع تولید محتوا با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: اکثر مدیران سواد اطلاعاتی و فناوری  پایینی دارند و با ادبیات روز فناوری(هشتگ، کپشن) غریبه هستند و آگاهی در این مورد ندارند. نکته دوم بحث تولید محتوا است ما به شدت در تولید محتوای جذاب برای مخاطب با چالش مواجه هستیم و در رقابت با محتوای غربی غیر شرعی و اخلاقی ضعف داریم. باید متناسب با زبان مخاطب محتوا را بازسازی کرد تا محصولات روز مثل پادکست و غیره را برای مخاطبان جذاب کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تصریح کرد: نکته دیگر بحث تهاجهم فرهنگی است که متاسفانه ما در فضای مجازی شبه‌جزیره‌ای کار می‌کنیم و دشمن به صورت شبکه‌ای کار فعال است؛ اگر می خواهیم در فضای مجازی موفق عمل کنیم باید شبکه‌سازی قوی بین استاد و دانشجو ایجاد کنیم. با وجود اینکه جمعیت میلیونی و دانشجو و استاد داریم اما هنوز نتوانستیم بین آنها پیوند ایجاد کنیم. همچنین در بحث زیرساخت با مشکل مواجه هستیم هنوز در این زمینه به اجماع کلی نرسیدیم پراکندگی حضور مخاطب در فضای مجازی و اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی  کار را سخت‌تر کرده است برای این منظور باید معاونت فرهنگی به یک اجماع کلی برسد تا با ایجاد بستری مناسب بتوانیم مفاهیم و فرهنگ خودمان را در آنجا پیاده‌سازی کنیم.

دهقانی اشکذری تأکید کرد: متاسفانه مسئولان کشور هنوز به این باور و اعتقاد نرسیدند که سواد رسانه‌ای را ارتقا دهند و این درحالی‌ست که مقام معظم رهبری به جد بحث فضای مجازی و سواد رسانه‌ای را دنبال می‌کنند. حال که ویروس کرونا سطوح مختلف جامعه را درگیر کرده است ما تازه این موضوع را درک کردیم باید سواد رسانه‌ایی را در فضای مجازی تقویت کنیم. راهکار اساسی آن اول آموزش حرفه‌ای برای مدیران و کارشناسان و بعد در سطوح پایین معاونان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با بیان اینکه در حوزه تولید محتوا دو موضوع مهم و اساسی یعنی رصد و پایش محتوای در دستور کار قرار گیرد، گفت: متاسفانه در این دو بخش ضعف داریم. همچنین ترویج محتوا، که به دلیل مشکل زیرساخت هنوز به صورت جدی ورود نکردیم. در حوزه تولید محتوا با وجود اینکه منابع و مستندات زیادی داریم اما به شیوه‌های به روز تولید محتوا آشنا و واقف نیستیم. همچنین تولید محتوا هزینه‌بر است؛ زیرا تولید محتوا در این شرایط موجود یکی از مباحث هزینه‌بر است و نمی‌توان در این وضعیت انتظار زیادی داشت.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم تنها راه ورود به این حوزه استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی است. توسعه رشته‌هایی تخصصی در این عرصه و نیز شناسایی دانشجویان علاقه‌مند باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم محتوایی متناسب با فرهنگ غنی کشور تولید کنیم.

دهقانی اشکذری در ادامه به فعالیت‌ تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر فعالیت چشمگیری در این حوزه نداشتیم. بزرگترین مشکل در این حوزه جذب نیروی کارآمد برای تشکل‌ها است. نکته دوم ضعف بنیه معرفتی-سیاسی دانشجویان است به نظرم نسل جدید به لحاظ درگیری با فضاهای مختلف خیلی بنیان‌های فکری قوی  ندارند، این رسالت دانشگاه است که باید به دانشجویان کمک کند.

وی افزود: نکته بعدی تمرکز بیش از حد روی موضوعات صنفی است که در حال حاضر بخاطر افزایش شهریه در دانشگاه آزاد و فضای تورمی اقتصاد کشور به نحوی این فضا را تحت‌الشعاع قرار داده است و طبیعتا هر موضوعی هم مطرح شود، متاسفانه مباحث معیشتی و اقتصادی اجازه نمی‌دهد که موضوعات تشکل‌های اسلامی رشد و مطرح شود.

دهقانی اشکذری تصریح کرد: معاونت طی چند سال اخیر با برگزاری دوره‌هایی روی این موضوع تمرکز خوبی داشته است؛ اما اکنون برنامه خاص و ابلاغیه جدید نداریم و این مبحث بیشتر به خود استان‌هاواگذار شده است، بنابراین بهتر است که خود سازمان‌ نظارت مستقیم برای توانمندسازی تشکل‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1077541

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =