تهدیدات ضدایرانی پامپئو «غیرقابل توجیه» است

سخنگوی وزارت خارجه چین، تهدیدات اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه کشورهایی که وارد معاملات تسلیحاتی با ایران شوند را غیرقابل توجیه خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری، به تهدیدهای روز گذشته (یکشنبه) «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه کشورهایی که وارد هرگونه معامله تسلیحاتی با ایران شوند، واکنش نشان داد.

بنا بر گزارش شبکه «ان دی تی وی»، سخنگوی وزارت خارجه چین با متهم کردن ایالات متحده به مداخله در امور کشورهای دیگر تصریح کرد که تهدیدات پامپئو «کاملاً غیرقابل توجیه» است.

پامپئو روز گذشته با صدور بیانیه‌ای در خصوص فروش هرگونه سلاح به ایران علیرغم منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: «بر همین اساس، صادرات برخی سلاح‌های متعارف به ایران نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت به شمار می‌رود، ضمن آنکه خریداری هر گونه سلاح یا اقلام مرتبط از ایران، نقض قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت خواهد بود.» 

لیجیان با تأکید بر اینکه ایالات متحده خود یکی از فروشندگان سلاح است و در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند، ادامه داد: «این آمریکا است که به هرجایی سلاح و مهمات می‌ف روشد و در راستای منافع ژئوپالتیکی خود، تجارت نظامی می‌کند و حتی آشکارا در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند».

این دیپلمات چینی در پاسخ به سؤالی درباره فروش سلاح‌های چین به ایران گفت که پکن «مطابق با سیاست تسلیحات نظامی و تعهدات بین‌المللی خود، تجارت نظامی خود را مدیریت می‌کند».

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد دیروز (یکشنبه) در آستانه پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر تعدادی از شهروندان و مسئولان نظامی کشور بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفا براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در دقایق اولیه بامداد یکشنبه در توئیتی به زبان انگلیسی و در آستانه پایان محدودیت تسلیحاتی ایران نوشت: روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی که-در مخالفت با تلاش‌های بدخواهانه ایالات متحده-از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برجام صیانت کرده است.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1077582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =