انتقاد آلمان از اقدام ترکیه در اکتشاف میدان گازی جدید در مدیترانه

وزیر امور خارجه آلمان ضمن انتقاد از اقدام ترکیه در بررسی و اکتشاف دوباره گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه، این اقدام را یک «غافلگیری خیلی بد» توصیف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با یک روزنامه یونانی از اقدام ترکیه برای بررسی و اکتشاف دوباره گاز طبیعی در نزدیکی‌ جزیره «کاستلوریزو» یونان در شرق دریای مدیترانه انتقاد کرد و این اقدام را یک «غافلگیری خیلی بد» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، ماس در این مصاحبه عنوان کرد: «این [اقدام ترکیه] موجب غافلگیری شد، یک غافلگیری بسیار بد. کاهش تنش‌ها و تشدید دوباره آنها [به دست ترکیه] غیرقابل فهم است و این مسئله به یک بن بست منتهی خواهد شد.»

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه صحبت‌های خود گفت تصمیم در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه شاید در ماه دسامبر امسال اتخاذ شود.

وی گفت: «تحریم‌ها بخشی از جعبه ابزار دیپلماتیک ما هستند، اما باید با احتیاط به کار گرفته شوند. آیا ما در مورد ترکیه به این مرحله رسیده‌ایم؟ آیا ممکن است به آنجا برسیم؟ این موضوع به آنکارا بستگی دارد.»

ماس افزود: «ما روش مشخص و سنجیده‌ای را برای آینده و تا زمانی برگزاری نشست شورای اتحادیه اروپا در ماه دسامبر تعیین کرده‌ایم. این موضوع به ترکیه بستگی دارد که به ما ملحق شود. در ماه دسامبر ما باید تصمیم بگیریم.»

روز شنبه «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از کشف میدان گازی جدید در دریای سیاه خبر داد و گفت که این کشور به دنبال کاهش هزینه استخراج گاز است.

وی همچنین گفت ترکیه طی عملیات حفاری و اکتشاف در دریای سیاه، ۸۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی کشف کرده و با احتساب میزان میدان گازی قبلی، مجموع گاز کشف شده در این منطقه به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب می‌رسد.

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان  و اقدام آنکارا در اعزام کشتی‌های حفاری به شرق مدیترانه به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می‌کنند.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1077588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =