«تروریسم و رسانه» به بازار نشر آمد

کتاب «تروریسم و رسانه» در قالب راهنمایی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رواهی کتابفروشی‌ها شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «تروریسم و رسانه» اثر ژان پل مارتوز با ترجمه میکائیل دیانی رولانه کتابفروشی‌ها شده است.

سال‌هاست که در رسانه‌های ایران با «پوشش خبری حوادث تروریستی» مسئله داریم. بعد از هر حادثه و پوشش خبری آن نقدهای جدی به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و روزنامه‌های کشور وارد می‌شود که رسانه های ایران پروتکل مناسبی در پوشش این حوادث ندارند.

رسانه گاهی فراموش می‌کند که نوع پوشش خبری‌اش موجب تبلیغات گروهک‌های تروریستی می‌شود و گاهی نیز آنقدر عریان به پدیده‌های تروریستی می‌پردازد که جامعه شناسان ترس ایجاد ترومای اجتماعی را از مواجه شدن با این حجم زیاد از حوادث دلخراش متذکر می‌شوند. شاید خوانندگان عزیز به خاطر بیاورند حادثه تروریستی اهواز را که پس از انتشار تصاویر آن رسانه‌ها مورد هجمه گسترده قرار گرفتند، بخشی از تحلیل گران انتشار تصاویر را اختلال در اقتدار امنیت ملی کشور دانسته و عده ای دیگر اثر منفی این تصاویر را بر مخاطب بررسی می‌کردند.

فارغ از آنکه اساسا رسانه های ما دستورالمعل مشخصی در بحران ها ندارند و همواره ما با تیتر «عدم مدیریت رسانه در بحران» همراه با هر بحران در رسانه ها منتشر می شود، عدم وجود پروتکل های رسانه ای مناسب و منسجم در پوشش تروریست ها و حوادث تروریستی در حالی است که ایران در جغرافیایی قرار گرفته است که طی سه دهه گذشته همیشه در گوشه ای از آن حضور گروهک های تروریستی و حجوادث تروریستی کوچک و بزرگ وجود داشته است و بنا به عناصر مختلف خبری مانند مجاورت، پوشش این موضوع در رسانه های ایران لازم بوده است.

مسئله سومی که باز توجه به چهارچوب مند کردن پروتکل های رسانه ای برای بازتاب تروریستی را واجب می کند، گسترش «شهروندخبرنگاری» در ایران است. تلفن های هوشمند و دسترسی به اینترنت، گسترش شبکه های اجتماعی و «تبدیل شدن هر فرد به چند رسانه» باعث شده در هر بحران اعم از حادثه تروریستی پیش از آنکه روایت های رسمی از خبرگزاری های معتبر منتشر شود، موبایل های در صحنه آنلاین می شوند تا روایت های غیررسمی و البته بی ملاحظه از حادثه را منتشر کنند. مردم خود نمی دانند که انتشار آنچه در مقابل شان قرار گرفته آیا لزوما کار درستی است یا خیر؟ و مواجه شدن آنها با این دستورالعمل ها شاید بتواند ولع روشن کردن موبایل ها در صحنه های تروریستی را کم کند.

لزوم توجه به این مهم در سالهای اخیر باعث شده است، بحث ها و مقالاتی در خصوص چپونگی پوشش رسانه ای تروریستی در کشورمان صورت بگیرد و در همین اندازه هم تا حدودی اذهان اهالی رسانه متوجه اهمیت موضوع شده است. این دغدغه باعث شد تا کتاب «رسانه و تروریسم؛ راهنمایی برای خبرنگاران» نوشته «ژان پل مارتوز» را که تلاشی است مدون برای آنکه مواجهه درستی با تروریسم در رسانه ها داشته باشد، ترجمه و در دسترس اهالی رسانه قرار گیرد. کتاب مذکور به سفارش یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل) برای راهنمایی روزنامه نگاران تهیه شده است و یکی از معتبرترین منابع در این حوزه به شمار می رود. به امید آن که بتواند در جهت انتشار اخبار پیرامون تروریسم و تروریست‌ها، راهنمای خوبی باشد. این کتاب ترجمه میکائیل دیانی است که با مثال‌های بومی مربوط به ایران و منطقه غرب آسیا تکمیل شده است از طریق مجموعه همبودگاه عرضه می شود.

البته پیش از این نیز ترجمه‌هایی از این کتاب در بازار نشر منتشر شده است اما تفاوت اصلی این ترجمه تازه با سایر نسخه‌ها، اضافه شدن نمونه‌ها و مثال‌هایی بومی و منطقه ای در خصوص تروریسم است که ارتباط‌گیری مخاطب ایرانی با این اثر را افزایش می‌دهد.

علاقمندان به تهیه این کتاب می‌توانند به مراجعه به آدرس اینترنتی https://hamboodgah.com/Social/index.php/marketplace/21 اقدام به تهیه این کتاب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =