عرضه خودرو به بورس به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود

معمارباشی درمورد طرح «عرضه خودرو به بورس» گفت: کشف قیمت تعادلی خودرو در بورس به ضرر مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با طرح عرضه خودرو به بورس کالا گفت: ما طی پنج جلسه‌ای که با کارگروه کمیسیون صنایع مجلس داشتیم جزئیات این طرح را بررسی کردیم.

وی افزود: این طرح اشکالات زیادی داشت و اصلاحات بسیار زیادی هم روی آن انجام شد، اما نکته قابل تأمل این است که کشف قیمت تعادلی خودرو در بورس به ضرر مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

معمار باشی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: الان با اینکه عرضه محدود است، اما باز هم مصرف کنندگان، خودرو را با قیمت تقریباً مناسبی از خودروساز تحویل می‌گیرند که از نظر ما این قیمت مناسب نیست و خودروسازان را متضرر می‌کند کمااینکه طی شش ماه اخیر هم حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان کردند.

وی معتقد است که ورود خودرو به بورس در شرایطی که عرضه نامحدود نیست و کالاها همگن نیستند، قیمت‌ها را از قیمت‌های فعلیِ حاشیه بازار هم به شدت بالاتر خواهد برد و در چنین شرایطی سیاستگذار یا باید معاملات را باطل کند یا اینکه اجازه دهد خرید و فروش‌ها انجام شوند.

مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با انتقاد از اینکه این طرح برای خودروسازان نفعی ندارد گفت: به دلیل اینکه سازوکار کنترلی و نظارتی بورس چندان مناسب نیست، لذا حاشیه بازار بهتر می‌تواند جواب دهد.

معمار باشی تصریح کرد: آیا الان خریداران کالاهای دیگر بورس راضی هستند که ما خودرو را هم به بورس عرضه کنیم!؟

کالاهایی که هم اکنون در بورس عرضه می‌شوند کالاهای ساده‌ای هستند و قیمتشان هم به راحتی کشف می‌شود، اما درمورد خودرو این موضوع نگران کننده است، چراکه نه تنها تولیدکننده نفع نمی‌برد بلکه به ضرر مصرف‌کننده هم تمام خواهدشد.

وی افزود: این طرح مجلس شاید بخشی از مشکلات را حل کند، اما مشکل بازار خودرو حل نخواهد شد و حتی ممکن است وضعیت را از این هم بدتر کند.

در ادامه، امیر اعتمادی، کارشناس بازار بورس و سرمایه گفت: بنده تا جایی با این طرح موافقم که شرایط کلی برای ورود به بورس کالا مهیا شود. ما فلزات و پتروشیمی را هم وارد بورس کالا کردیم، اما آیا اثری هم داشت و دلالی حذف شد!؟

وی با تأکید بر ضرورت تعادل عرضه خودرو برای منصفانه شدن قیمت‌ها در بازار گفت: اگر خودرو را به بورس کالا عرضه کنیم، اما واردات همچنان ممنوع باشد قیمت منصفانه ایجاد نخواهدشد.

این کارشناس بازار سرمایه، هدف از عرضه کالا به بورس را ساماندهی عرضه و تقاضا بیان کرد و گفت: درست است که این طرح مانند قرعه کشی تا حدودی از تقاضای کاذب جلوگیری می‌کند، اما متقابلاً ساماندهی عرضه هم باید در طرح دیده شود.

اعتمادی در بخش دیگر به موضوع آزادسازی واردات خودرو هم اشاره و بیان کرد: برخی مسئولان می‌گویند واردات خودرو باعث جهش ارزی می‌شود درصورتیکه تجربه به ما ثابت کرده که این اتفاق نمیفتد.

کارشناس بازار بورس و سرمایه گفت: برخی مسئولان اجرایی دنبال این هستند که کارها طوری پیش رود که این انحصار از بین نرود.

کد خبر: 1077606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =