چاره گرانی خودرو عرضه به بورس کالاست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که با عرضه خودرو به بورس کالا قیمت آن کاهش خواهد یافت.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، روح الله ایزدخواه، رئیس کارگروه صنعت خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با طرح عرضه خودرو در بورس گفت: هدف ما از ارائه این طرح، عرضه تنظیم شده خودرو به بورس کالاست.

وی افزود: موضوع این نیست که صرفاً خودرو را به بورس بسپاریم، بلکه با تنظیمات نسبتاً سختگیرانه که اعمال خواهدشد خودرو به بورس عرضه و قدرت تنظیم بازار هم از سوی دولت اعمال می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این طرح، رفتار خودروسازان در عرضه خودرو را مشخص و منطقی می‌کند، افزود: این طرح علاوه بر کنترل تقاضای خودرو، مانع از تقاضای کاذب می‌شود و از طرف دیگر بحث ارتقای کیفیت و واردات و صادرات و خودرو را هم دنبال می‌کند.

ایزدخواه با تأکید بر اینکه قیمت خودرو با عرضه به بورس قابل تنظیم خواهد بود، گفت: خودرو هم اکنون در بازار سیاه خرید و فروش می‌شود و هیچ‌گونه تنظیم قیمتی هم از سوی دولت اعمال نمی‌شود، درصورتیکه عرضه خودرو به بورس قانون و ضابطه خودش را دارد و قیمت‌ها هم قابل تنظیم هستند.

وی با تأکید براینکه این طرح جلوی سوداگری و احتکار خودرو را می‌گیرد، گفت: بر اساس این طرح، اگر کسی از محل خرید و فروش خودرو سوداگری کند و منتفع شود باید مالیات بپردازد یعنی اگر کسی خودرو را از بورس خریداری کند و زودتر از دو سال، بفروشد مشمول مالیات سنگین خواهدشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به مشکل قطعه سازان برای تأمین مالی هم اشاره و اظهارکرد: این طرح، وزارت صمت را ملزم به تعیین سازوکارهایی می‌کند تا قطعه سازان هم از جریان مالی ایجاد شده در بورس منتفع شوند.

ایزدخواه بخشی از التهاب بازار خودرو را ناشی از قیمت‌های دستوری دانست و گفت: بر اساس این طرح، یک قیمت پایه و بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت و نیز اسناد حسابرسی شده خودروسازان تعیین می‌شود و بعد هم رقابت شکل می‌گیرد و در این صورت مابه التفاوت قیمت فروش نسبت به قیمت پایه به جای جیب خودروساز و دلالان به خرانه واریز می‌شود و در جهت توسعه و طراحی محصول و همچنین تأمین منابع مالی خودروسازان هزینه خواهدشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تبعات بنگاه داری غلطِ خودروساز نباید به مصرف کننده تحمیل شود، افزود: ما در طرح مذکور، آن دسته از هزینه‌های واقعی که برای خودرو انجام شده را قبول می‌کنیم و مابقی هزینه‌ها را نمی‌پذیریم.

ایزدخواه معتقد است که با اجرای این طرح، قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند، چراکه خودروساز به هیچ وجه خارج از بورس، امکان فروش ندارد و کف عرضه هم توسط وزارت صمت تعیین می‌شود.

رئیس کارگروه صنعت خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بهترین ابزار موجود برای تنظیم بازار خودرو را بورس کالا دانست و گفت: اگر خودرو را به حاشیه بازار بسپاریم و یا قیمت دستوری تعیین کنیم دقیقاً همان اتفاقی که درباره مسکن افتاد در حوزه خودرو هم رخ خواهدداد.

کد خبر: 1077607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =