قانونگذاران اروپایی خواستار تحریم اجلاس گروه ۲۰ به ریاست عربستان شدند

۶۵ عضو پارلمان اروپا از سران کشورها و مقامات اتحادیه اروپا خواستند به دلیل اینکه عربستان مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شود، در اجلاس ماه آتی سران گروه ۲۰ که به ریاست سعودی‌ها برگزار می‌شود، شرکت نکنند.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، اعضای پارلمان اروپا از سران کشورهایشان و مقامات اتحادیه اروپا خواستند به دلیل اینکه عربستان مرتکب نقض مستمر و فاحش حقوق بشر می‌شود، در اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ که قرار است ماه آینده به ریاست عربستان برگزار شود، شرکت نکنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این درخواست در نامه‌ای که به امضای ۶۵ عضو پارلمان اروپا رسیده بود به «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا و «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیساریای اروپا فرستاده شد.

نمایندگان پارلمان اروپا اظهار داشتند که ریاض به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد و در پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار معارض عربستانی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول عدالت برقرار نشد.
به گفته آن‌ها عربستان حتی ابتدایی‌ترین حقوق شهروندان خود مثل آزادی بیان و برپایی تجمع‌ها را نقض می‌کند.

نامه قانونگذاران اروپایی به بازداشت فعالان، وکلا، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اندیشمندانی اشاره دارد که خواهان ایجاد اصلاحات در کشورشان بودند و از محل بازداشت و سرنوشت آن‌ها خبری نیست.

در این نامه آمده است: نباید به دولتی که مرتکب فجیع‌ترین موارد نقض حقوق بشر می‌شود اجازه داد که میزبان اجلاسی باشد که یکی از مهم‌ترین اجلاس‌های سران کشورهای دنیاست، زیرا این نوعی مشروعیت بخشی به رفتار عربستان است و از میشل و فون درلاین خواسته می‌شود در اجلاس سران بیست شرکت نکنند.

عربستان سعودی در نوامبر ۲۰۱۹ طی مراسمی که در شهر ناگویا ژاپن برگزار شد، ریاست گروه بیست را برای یک سال تحویل گرفت.

گروه بیست که ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد، متشکل از از ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا است. آن ۱۹ کشور شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است.

این گروه از سال ۱۹۹۹ تشکیل شد و در سال ۲۰۰۸ با تشکیل جلسه اضطراری برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی اهمیت خاصی پیدا کرد و از آن نشست سالانه این گروه با حضور سران کشورهای عضو برگزار می‌شود.

نشست سران گروه ۲۰ قرار است در روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر سال جاری در ریاض برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =