به رسمیت شناخته شدن رفع محدودیت‌های تسلیحاتی از سوی سایر کشورها امتیاز سیاسی مهمی است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: اینکه رفع محدودیت های تسلیحاتی از سوی برخی کشورهای مهم و تاثیرگذار در عرصه سیاسی و نیز مجامع بین‌المللی وفق قطعنامه ۲۲۳۱ به رسمیت شناخته می‌شود امتیاز سیاسی مهمی است اما استفاده از این امتیاز در بافت موقعیتی کنونی با موانع زیادی رو به رو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مهدی مطهرنیا با بیان این که برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ از منظر سمبلیک یک پیروزی برای هواداران برجام است، معتقد است: در عمل به واسطه اجرای ضعیفی که برجام بعد از خروج آمریکا داشت، فروش تسلیحات به ایران موانع جدی دارد. شاید اروپا و کشورهای دیگر اسنپ بک را نپذیرفتند اما آمریکا در حال پیاده کردن تحریم‌ها است به طوری که هر کشور، سازمان و نهاد ملی و بین‌المللی هرگونه همکاری با ایران انجام دهد، مجازات می‌شود.

وی  با بیان این اعتقاد که فروش اسلحه به ایران در قالب بازار رقابتی در سپهر تحریم‌ها و رقابت سیاسی امکان‌پذیر نیست و خرید اسلحه در شرایط اقتصادی فعلی و نیز با وجود موانعی که تحریم ها ایجاد کردند، افتخار محسوب نمی‌شود به علاوه که بعید است به آسانی به لحاظ مالی و سیاسی امکان پذیر باشد، گفت: آنچه اکنون در ارتباط با برداشته شدن تحریم‌ها مطرح است این است که به لحاظ سمبلیک و روانی در فضای بین‌المللی قابل توجه است.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران که علاوه بر تحریم های همه جانبه و ملی اعمال می کند ابراز عقیده کرد: باید توجه داشت که در پیشران‌های قدرت دیگر قدرت نظامی آن جایگاه قدیمی و کلاسیک خود را ندارد و اکنون قدرت سیاسی و اقتصادی پیش از قدرت نظامی جزو مولفه‌های قدرت محسوب می‌شود و قدرت نظامی از شاخص نخست به شاخص پنجم نزول کره است یعنی بیش از آنکه تعداد موشک و تانک مهم باشد، ارزش پول ملی یک کشور و استقلال صنعتی و فناوری علمی است که به آن کشور قدرت می‌دهد. امروزه دیگر به جای آنکه پرچم کشورها نماد کشورها محسوب شود، دانشگاه‌های کشورها و میزان تولید علم و ثروت، نماد توسعه ملی هستند.

مطهرنیا تصریح کرد: در بافت موقعیتی ناشی از فشارهای حداکثری، اکنون ایران نمی‌تواند از موهبتی که به حق محصول مذاکرات فشرده و سخت هسته‌ای و شایسته تقدیر است، بهره‌برداری کند اما این مساله یک موفقیت و یک امتیاز برای تهران است و اینکه از سوی برخی کشورهای مهم و تاثیرگذار در عرصه سیاسی و نیز مجامع بین‌المللی موضوع رفع محدودیت های تسلیحاتی وفق قطعنامه ۲۲۳۱ به رسمیت شناخته می‌شود امتیاز سیاسی مهمی است اما استفاده از این امتیاز در بافت موقعیتی کنونی با موانع زیادی رو به رو است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1077650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =