دور دوم مذاکرات بیانگر اراده متقابل برای تحکیم روابط دوجانبه است

سفیر ایران در اوکراین دور دوم مذاکرات دو کشور درباره سانحه هواپیمای اوکراینی را بیانگر اراده متقابل برای تحکیم روابط دوجانبه دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین با اشاره به مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیمایی در صفحه توییترش نوشت: مذاکرات سازنده در تهران؛ دور دوم مشورت های سیاسی معاونین وزرای خارجه ، عراقچی  و یوگنی ینین و ملاقات

یوگنی ینین با ظریف، وزیر امور خارجه بیانگر اراده متقابل برای تحکیم روابط دوجانبه ایران و اوکراین است. مذاکرات در خصوص مسائل مربوط به تراژدی PS752 برای فردا برنامه ریزی شده است.

دور دوم مذاکرات مربوط به سانحه هواپیمای اوکراینی میان جمهوری اسلامی ایران و اوکراین به میزبانی کشورمان و به ریاست محسن بهاروند معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و رییس هیئت ایرانی با هیئت  اوکراینی به ریاست یوگنی ینین معاون وزیر خارجه اوکراین و رییس هیئت این کشور در تهران آغاز  شد.

بهاروند، رییس هیات ایرانی با ابراز تاسف و همدردی با خانواده های جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی مورد اصابت قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا طرف اوکراینی نیز از این موضوع اطمینان یابد.
بهاروند افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است و در خصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده است تا صادقانه مردم و هیات اوکراینی را از جرئیات سانحه مطلع سازد.

رییس هیئت ایرانی، جمهوری اسلامی ایران و اوکراین را دو کشور دوست دانست که متاسفانه شاهد این اتفاق بودند و اکنون باید  بر سر میز مذاکره به توافق برسند.

بهاروند مصمم بودن جمهوری اسلانی ایران برای رسیدگی کیفری و مجازات خاطیان، برقراری عدالت و پرداخت غرامت به بازماندگان را مورد تاکید قرار داد.

 معاون وزیر خارجه و رییس هیات اوکراینی نیز ضمن تشکر از استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران علیرغم شیوع ویروس کرونا و مثبت ارزیابی کردن دور اول مذاکرات در کی یف، از همکاری و تلاش جمهوری اسلامی ایران جهت اجرای عدالت قدردانی کرد.

در ابتدای این نشست دو طرف به احترام جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی، مذاکرات خود را با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه آغاز کردند.

مذاکرات کارشناسی میان دو کشور در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

در جریان برگزاری دومین نشست گفت‌وگوهای سیاسی معاونین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین که  (۲۸ مهر ۱۳۹۹) به ریاست «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و «یوگنی ینین» معاون وزیر امور خارجه اوکراین انجام شد، طیفی از  موضوعات  مورد علاقه دوکشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

در این دور از گفتگوهای سیاسی، دو طرف ضمن مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و امور کنسولی، راههای توسعه و گسترش روابط را مورد بررسی قرار دادند. 

در این نشست سیاسی همچنین دیدگاه های دو طرف در خصوص برخی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی نظیر تحولات مربوط به برجام، تحریم های یکجانبه و غیرقانونی امریکا علیه کشورمان، تحولات جاری در منطقه،  اثار و پیامدهای کشوری و بین المللی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ و راه های مقابله و مبارزه با آن مطرح و مورد گفتگو قرار گرفت. 

همزمان با برگزاری دوره دوم مذاکرات بین ایران و اوکراین در مورد سانحه هواپیمای اوکراینی آقای یوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه این کشور و رئیس هیئت مذاکره کننده اوکراینی امروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. 

 در این دیدار روند مذاکرات مربوط به سانحه هواپیمای اوکراینی مورد گفتگو قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف مجدد از وقوع این حادثه دردناک، با مثبت و سازنده ارزیابی کردن دور اول مذاکرات دو کشور در مورد این سانحه هوایی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و تعامل دو طرف این مذاکرات هرچه سریعتر به نتایج مطلوب و مورد نظر برسد.

در این دیدار همچنین روابط دو جانبه ایران و اوکراین و راه‌های توسعه همکاریهای دو کشور در حوزههای مختلف مورد تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1077653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =