تعریفی از دیپلماسی اقتصادی نداشتیم/ مشکلات پیش روی توسعه تعاملات تجاری

سفیر اسبق ایران در رومانی گفت: متاسفانه ما تعریفی از دیپلماسی اقتصادی نداشتیم و به همین دلیل است که متناسب با آن هم برنامه‌ریزی نکردیم و نیرویی پرورش ندادیم.

علی اکبر فرازی، سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که دستگاه دیپلماسی کشور در شرایط فعلی که تحت شدیدترین تحریم های یکجانبه آمریکا قرار گرفته ایم تا چه میزان در راستای پیشبرد توسعه تعاملات تجاری با کشورهای مختلف جهان موفق عمل کرده‌ است، گفت: ما امروز با شرایط تحریم های تحمیلی و شدید آمریکا که موضوعی خاصِ ایران است و از طرفی با بحران کرونا که همه گیر است و همه جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند، مواجه هستیم.

وی گفت: بنابراین وضعیت ما اینطور است که از دو جنبه تحت فشار قرار داریم و هر دو این موضوعات هم بر فعالیت های تجاری کشور اثرگذار هستند.

فرازی تصریح کرد: بنابراین کرونا که جهانی هست و تحریم های ناجوانمردانه و سختی که خاصِ ما هست و سوم سوء مدیریت های داخلی است، مدیریت علمی این نیست که شاهدیم.

معاون اسبق امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: از طرفی با کنوانسیون های جهانی مخالفت می‌کنیم، آن هم با زاویه دید سیاست و نه اقتصاد. متاسفانه شرایطمان را روی هوا نگه داشتیم.

وی در میزان موفقیت دستگاه دیپلماسی با در نظر گرفتن شرایط مختلف بین المللی و محدویت های اعمال شده علیه ایران، اظهار داشت: موفقیت نسبی است، تحریم ها آثار خودشان را گذاشتند و ما نتوانستیم آنطور که باید مقابله خوبی داشته باشیم.

فرازی تصریح کرد: ما تعریفی از دیپلماسی اقتصادی نداشتیم، بنابراین متناسب با آن برنامه ریزی نکردیم و نیرویی پرورش ندادیم.  

سفیر اسبق ایران در رومانی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم وزرات امور خارجه میتواند فعال کردن دانشکده آن وزارت خانه باشد و به خصوص در زمینه مسائل تجارت خارجی دانشجو جذب کند؛ آموزش دهد و در اسرع وقت آنها را برای کار در بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه به کار بگیرد.

وی گفت: متعاقب این موضوع وزارت امور خارجه باید میان آن وزارتخانه و بخش های مختلف اقتصادی و به خصوص بخش خصولتی و خصوصی ارتباط برقرار کند.  

فرازی در پاسخ به این سوال که مهمترین موانع پیش روی ما در راستای توسعه تعاملات تجاری چیست، اظهار کرد: اول اینکه تکلیف خودمان هنوز مشخص نیست و نمی دانیم که با دنیا چه کار می‌خواهیم کنیم، نمی دانیم که کدام بخش دنیا اولویت یک هست و اولویت های بعدیش کجاست، یک شبه غش میکنیم سمت چین، یکبار دیگه غش میکنیم سمت آمریکای لاتین و این رویه اشتباه است و راهبرد درستی نیست.

سفیر اسبق ایران در مجارستان با ارائه برخی راهکارها به دستگاه دیپلماسی در راستای توسعه تعاملات تجاری با کشورهای مختلف، بیان کرد: ما باید بتوانیم از هر طریق ممکن منافذ را در دل بلوک های واحد پیدا کنیم همانند کشورهای بلوک شرق اروپا که می توانند خارج از اتحادیه اروپا با ما همکاری داشته باشند یا کشورهایی که به تازگی وارد اتحادیه شده اند، در واقع اتحادیه اروپا یک بلوک است که بازیگران متفاوتی دارد و هر یک از آنها هم منافع متفاوتی دارند.  

وی ادامه داد: متاسفانه ما همچنان نگاه از بالا به پایین به آسیا داریم و این منطقه را دست کم میگیریم درحالی که کشورهای آسیایی به شدت پیشرفت کرده اند و اگر تا دیروز کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و چین خیلی مطرح بودند امروز دیگر ویتنام، اندونزی و مالزی هم خیلی قوی شدند.

فرازی گفت: رشد و پیشرفت این کشورها نشان از سرمایه گذاری های انجام شده دارد که می تواند برای ما گزینه های خوبی جهت همکاری باشند.  

سفیر اسبق ایران در رومانی تصریح کرد: باید در مناطق مختلف امکانات و ظرفیت های بالقوه را شناسایی و روی آنها سرمایه گذاری کنیم.

فرازی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه هم که متاسفانه همیشه درگیر مسائل سیاسی بودند. باید در خصوص گسترش و توسعه تعاملات تجاری با کشورهای منطقه ای و همسایه برنامه جدی و بلند مدتی داشته باشیم.  

کد خبر: 1077674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =