هیچ پیگیری برای حل مشکلات حق‌آبه هامون نشده است

کمیته سیستان‌وبلوچستان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه نوشت:دستگاه دیپلماسی نسبت به انجام مذاکرات با مسئولان بلندپایه افغانستان در خصوص رفع مشکلات مربوط به حق‌آبه اقدام کرده و از منافع ملی حمایت کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ کمیته سیستان‌وبلوچستان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران خطاب به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیرامون حق آبه به تالاب بین‌المللی هامون نامه‌ای نوشت.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: دسترسی به «آب» در هر منطقه یکی از مهم‎ترین فاکتورهای موثر در مسیر حرکت به سمت توسعه است‎ و عدم دسترسی به آن سبب بروز بسیاری از محرومیت‎ها و محدودیت‎ها برای مردم می‌شود. بسیاری از مناطق کشور به دلایل گوناگون امروز درگیر بحران کمبود آب هستند و بررسی‎ها حاکی از آن است که این معضل در آینده تشدید هم خواهد شد. 

دانشجویان در این نامه عنوان کردند: سیستان‌وبلوچستان یکی از مناطقی است که مدت‌هاست با بحران کمبود آب دست و پنجه نرم می‎کند و همین امر باعث معطل ماندن بسیاری از ظرفیت‎های بالقوه استان شده و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی آن منطقه را دچار رکود و مردم را با محرومیت‌های جدی مواجه کرده است.

در نامه به وزیر امور خارجه بیان شده است: تامین و تخصیص منطقی و عادلانه‎ حق‌آبه‎ «هامون» یکی از گلوگاه‎هایی است که در صورت تحقق می‌توانست در سال‎ها از بروز بخشی از معضلات آبی استان سیستان و بلوچستان جلوگیری کند؛ اما متاسفانه و برخلاف آخرین تعهدات بین‎المللی سابق بین ایران و افغانستان در سال 1351، این حق تا حد بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان دریغ شده و پیگیری‌های دقیقی برای احقاق این حق انجام نگرفته است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: حضور  عبدالله عبدالله  رئیس شورای عالی مصالحه ملی در ایران فرصت مغتنمی است تا دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به انجام مذاکرات لازم با مسئولان بلندپایه افغانستان در خصوص رفع مشکلات مربوط به حق‌آبه اقدام کرده و گامی در راستای دفاع از منافع ملی و کمک به رفع محرومیت مردم سیستان و بلوچستان بردارد.

در بخش پایانی این نامه آمده است: کمیته سیستان و بلوچستان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران از جنابعالی درخواست می‎کند، تا رسیدگی به مسئله حق‌آبه را در فرایند مذاکرات، از جمله موارد اولویت‎دار قرار دهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =