شعر آیینی با موسیقی جوان‌پسند همخوانی ندارد

یک شاعر حوزه مذهبی در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: شعر آئینی دارای اصالت بوده و ریشه در موسیقی سنتی دارد و در نتیجه گرایشات امروزیِ شعر آئینی به سمت موسیقی جوان پسند با وجود جذابیت، فاقد همخوانی است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، علیرضا قنبری در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» با اشاره به پیشینه شعر آئینی از دوران صفویه به بعد، گفت: شعر آئینی از لحاظ کمی و کیفی پیشرفتی فوق العاده داشته و آمار و ارقام این مهم را نشان می دهد.

وی در عین حال نسبت به آفات این حوزه شعری در یک دهه اخیر انتقاد کرد و افزود: تلاش داریم این رخداد ادامه دار نباشد.

قنبری ادامه داد: هستند کسانی که صاحب نظر هستند و بنده در این مکتب شاگردی می کنم اما حقیقت اینست که وقتی تلاش کردیم افراد جوان را به هیئات مذهبی بکشانیم که البته کار فرهنگیِ صحیحی است، به اشتباه تصور کردیم باید به سمتِ موسیقی مورد پسند این قشر نیز گام برداریم.

وی افزود: شعر آئینی دارای اصالت بوده و ریشه در موسیقی سنتی دارد و در نتیجه گرایشات امروزیِ شعر آئینی به سمت موسیقی جوان پسند با وجود جذابیت، فاقد همخوانی است و اگر در آینده قضاوت شود، نخواهیم توانست سر خود را بالا بگیریم.

قنبری با بیان اینکه بزرگان این عرصه نسبت به دوری از چنین آثاری تاکید کرده اند، خاطرنشان ساخت: برای نیل به این مقصود باید جایگزین بهتری ارائه دهیم و قطعا باید به هیئات در دهه ۵۰ توجه کرد که پیشرفتی شگرف داشتند و حتی در آن دوران خفقان، گرایش مردم به این نواها، بسیار پسندیده‌تر است.

این شاعر و ترانه سرا در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از دو مقوله سلیقه سازی و سلیقه نویسی در حوزه شعر و شاعری سخن گفت و ادامه داد: ما در این سال ها بیشتر سلیقه نویسی کرده ایم و آنچه را مخاطب می پسندید را نوشته ایم.

قنبری در رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه شاعر باید فرهنگ ساز و سلیقه ساز باشد، تصریح کرد: هستند کسانی که طی این سال ها زحمت کشیده اند که اگر بیشتر در این مسیر کار می کردیم، نتایج بهتری می گرفتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077709

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =