بطری‌های شیر نوزادان می‌توانند میلیون‌ها ذره میکروپلاستیک را منتشر کنند

پژوهشگران ایرلندی در بررسی جدیدی دریافتند که بطری‌های شیر پلاستیکی نوزادان می‌توانند میلیون‌ها ذره میکروپلاستیک را در هر لیتر از مایع درون خود منتشر کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از نیوساینتیست، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد بطری‌های پلاستیکی که برای شیر خوردن نوزادان به کار می‌روند، می‌توانند به صورت میانگین، چهار میلیون ذره میکروپلاستیک را در هر لیتر منتشر کنند اما هنوز مشخص نیست که بلعیدن این میکروپلاستیک‌ها برای سلامتی نوزاد مضر است یا خیر.

پژوهشگران "کالج ترینیتی"(Trinity College Dublin) ایرلند در بررسی جدید خود، میزان میکروپلاستیک‌هایی را که در بطری‌های شیر نوزادان که از جنس پلی‌پروپیلن هستند، منتشر می‌شوند، اندازه‌گیری کردند.

پژوهشگران، بطری‌ها را پاکسازی کردند و پس از خشک شدن، در آنها آب تمیز ریختند. سپس، بطری‌ها را در دستگاه گذاشتند تا تکان داده شوند. آنها پس از این مراحل، آب را زیر میکروسکوپ بررسی کردند و دریافتند که بطری‌ها به صورت میانگین، چهار میلیون ذره میکروپلاستیک را در هر لیتر آب منتشر می‌کنند.

"جان بالند"(John Boland)، سرپرست این پروژه گفت: ما از مشاهده این مقدار میکروپلاستیک، شگفت‌زده شدیم و با توجه به پژوهشی که پیشتر در مورد تجزیه پلاستیک‌ها در محیط زیست انجام شده است، حدس زدیم که باید میزان قابل توجهی از میکروپلاستیک‌ها در بطری‌های پلاستیکی نوزادان وجود داشته باشد. من فکر نمی‌کنم که تصور کسی از میزان ذرات میکروپلاستیک، این مقداری باشد که ما در بررسی‌ خود یافته‌ایم.

بالند و گروهش، نتیجه شگفت‌آور دیگری نیز پیدا کردند. آنها دریافتند که میزان میکروپلاستیک‌ها در بطری، به دما بستگی دارد. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که هرچه دما بالا برود، میزان میکروپلاستیک‌ها افزایش می‌یابد. تکان دادن بطری نیز می‌تواند تعداد میکروپلاستیک‌ها را افزایش دهد.

نتایج این پژوهش، یافته‌های پژوهش دیگری را تایید می‌کند که پیشتر انجام شد و نشان داد که پوشش پلاستیکی چای کیسه‌ای می‌تواند میلیاردها ذره میکروپلاستیک را در یک فنجان منتشر کند. در هر حال، هنوز مشخص نیست که آیا بلعیدن این میکروپلاستیک‌ها، تاثیری بر سلامتی انسان دارد یا خیر.

این پژوهش، در مجله "Nature Food" به چاپ رسید.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1077718

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =