تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴

معاون وزیر صمت با اشاره به هدفگذاری برای تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴، گفت: با توجه ‌به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات ۱۴ میلیون‌ تن پیش‌بینی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از وزارت صمت، سعید زرندی در جلسه کارگروه سرمایه گذاری اظهار داشت: این وزارتخانه با همکاری تشکل‌های مرتبط، طرح توازن فولاد کشور را با هدف ایجاد ظرفیت تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ تدوین کرده و وضعیت پروژه‌های زنجیره فولاد را به‌صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: حلقه‌های زنجیره فولاد شامل تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و مقاطع فولادی است.

وی اضافه کرد: در بخش مقاطع طولی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، ظرفیت ایجاد شده بسیار بالاتر از مقدار هدف‌گذاری شده که بیانگر اشباع بودن این حلقه از زنجیره تولید است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت تصریح کرد: در بخش شمش فولادی، ظرفیت‌سازی لازم برای تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون‌تن فولاد خام محقق شده و با توجه ‌به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات ۱۴ میلیون‌تن پیش‌بینی شده است.

زرندی ادامه داد: در بخش آهن اسفنجی، تسریع در تکمیل و عملیات اجرای طرح‌های در دست اجرا ضروری است.

معاون وزیر صمت گفت: ظرفیت‌سازی لازم در بخش فراوری کنسانتره و تولید گندله آهن، به‌صورت مطلوب انجام شده و هدفگذاری انجام شده برای فرآوری کنسانتره در طرح توازن فولاد کشور، ۸۰ میلیون تن و تولید گندله آهن ۷۶ میلیون تن است.

وی افزود: باتوجه ‌به کمبود سنگ آهن، اکتشاف معادن جدید در دست اقدام است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طبق سیاست‌های کلی وزارتخانه، احداث واحدهای فرآوری (کنسانتره و گندله آهن) در جوار معادن و استقرار حلقه‌های آب‌بر زنجیره (آهن اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی) در جوار سواحل جنوبی کشور پیش‌بینی شده است.

زرندی اعلام کرد: استقرار واحدهای احیاء، ذوب و نورد در مجاورت یکدیگر نقش مؤثری در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.

وی گفت: باتوجه‌ به نیاز داخلی به ورق فولادی و قطعات آلیاژی، تغییر بخشی از ظرفیت طرح‌های تولید بیلت فولادی متداول ساختمانی به اسلب و متعاقباً تولید ورق‌های فولادی و نیز تولید آلیاژهای خاص با ارزش افزوده بالا، دارای اولویت سرمایه‌گذاری است.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1077729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =