اندونزی پیشنهاد آمریکا برای استقرار هواپیماهای جاسوسی در خاک این کشور را رد کرد

دولت اندونزی پیشنهاد دولت آمریکا برای استقرار هواپیماهای جاسوسی در خاک این کشور به منظور نظارت بر تحرکات نظامی چین در منطقه را رد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دولت اندونزی پیشنهاد دولت آمریکا برای استقرار هواپیماهای جاسوسی  Poseidon P-8 در خاک خود برای نظارت بر تحرکات نظامی چین در آبهای منطقه را رد کرده است. 

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، چند منبع آشنا به این مساله در دولت اندونزی گفته‌اند، مقامات آمریکایی در ماه‌های جولای و اوت چندین بار با وزرای دفاع و خارجه این کشور تماس گرفته و این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند؛ پیشنهادی که در نهایت از سوی «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی رد شد. 

رویترز می‌گوید، دفتر ریاست جمهوری اندونزی، وزارت خارجه آمریکا و سفارت آمریکا در جاکارتا حاضر نشده‌اند درباره این موضوع صحبت کنند.

مقامات اندونزی می‌گویند، به دلیل سطح بی‌طرفی بالایی که در سیاست خارجی این کشور وجود دارد، مقامات جاکارتا از پیشنهاد واشنگتن متعجب شده‌اند چرا که این کشور هرگز اجازه نخواهد داد ارتشهای خارجی از خاک این کشور عملیاتی انجام دهند. 

در ادامه این گزارش آمده است، هواپیماهای نظارتی و جاسوسی P-8 نقش پررنگی برای نظارت بر تحرکات نظامی چین در دریای چین جنوبی ایفا می‌کند. 

دولت چین که مدعی حاکمیت بر بخش بزرگی از این دریا است با کشورهای مالزی، ویتنام، برونئی و فیلیپین دارای اختلافات ارضی است.

دریای چین جنوبی که سرشار از منابع غنی معدنی است همچنین سالانه محل عبور و ترانزیت بیش از ۳ تریلیون دلار کالا است.

اندونزی به طور رسمی ادعایی بر بخش‌های استراتژیک دریای چین جنوبی ندارد اما بخشی از آن را متعلق به خود می‌داند و بعضا تنش‌هایی با پکن بر سر حضور کشتی‌های نظامی و قایق‌های ماهیگیری چینی در این منطقه دارد.

«رتنو مارسودی» وزیر خارجه اندونزی به رویترز گفته، جاکارتا ارتباطات اقتصادی و تجاری رو به گسترشی با چین دارد و قصد ندارد از یک طرف دعوا میان دو ابرقدرت(آمریکا و چین) در منطقه جانبداری کند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم وارد این رقابت شویم، اندونزی می‌خواهد نشان دهد که آماده است با همه شراکت کند.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1077773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =