حضور پررنگ ایرانی‌ها در جشنواره فیلم بوسان

بیست‌وپنجمین دوره «جشنواره بین‎المللی فیلم بوسان» در سایه بحران کرونا به طور محدود آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،به نقل از خبرگزاری فرانسه، بزرگترین جشنواره سالانه فیلم آسیا از امروز (۳۰ مهر) در بخش کوچکی از مقیاس معمول خود، در کره‌جنوبی آغاز شد. اگرچه شیوع کرونا برگزاری بسیاری از رویدادهای سینمایی امسال را به نسخه برخط محدود کرده است، طرفداران سینما همچنان می‌توانند فیلم‌های این جشنواره را به صورت حضوری تماشا کنند.

جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان (BIFF) هر ساله با میزبانی از ستارگان و دیگر عوامل صنعت سینمای آسیا و جهان به مدت ۱۰ روز در شهر بندری بوسان برگزار می‌شود. اما این رویداد سینمایی امسال میهمانی ناخوانده دارد که تمام معادلات را به هم زده است. با توجه به شیوع کرونا، در جشنواره امسال از مراسم افتتاحیه، فرش قرمز، جشن‌های اختتامیه و رویدادهای مختص طرفداران خبری نیست. مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی، تنها اجازه فروش بلیت به اندازه یک چهارم صندلی‌های هر سالن را می‌دهد و تمام تماشاگران باید در هنگام پخش فیلم‌ها ماسک بزنند. علاوه بر این، بخش‌های مختلف این جشنواره از جمله بخش داوری، نشست‌های خبری، بازارهای فیلم و انجمن‌های گفت‌وگو نیز به صورت برخط برگزار خواهد شد.

با این وجود، در شرایطی که بسیاری از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به برگزاری برخط اکتفا کرده‌ و یا چون جشنواره کن لغو شده‌اند، همین که این رویداد برگزار می‌شود هم برای سینمادوستان غنیمت است.

نام دونگ چول مدیر برنامه جشنواره بوسان در این باره گفت: ما تمام توانمان را به کار گرفته‌ایم تا در عین رعایت اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا، بخش‌های اصلی را به مخاطبان ارائه دهیم. از نظر ما مهمترین بخش جشنواره‌های سینمایی نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما است چون سینما نوعی از هنر است که به پرده‌های بزرگ نیاز دارد.

در این دوره از جشنواره سینمایی بوسان که بخاطر کرونا دو هفته به تعویق افتاد، ۱۹۲ فیلم از ۶۸ کشور جهان روی ۵ پرده سینماسنتر بوسان نمایش داده می‌شود. سینمای ایران نیز با هشت اثر در بخش‌های مختلف این جشنواره حاضر خواهد شد.

نگاهی به فهرست نمایندگان ایران در جشنواره بوسان

فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی که جایزه فانوس جادویی هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد و جایزه مارچلو ماستریونی برای بهترین بازیگر جوان پدیده را برای روح الله زمانی جوان به ارمغان آورد، در بخش اسطوره‌های این دوره از جشنواره بوسان و در کنار آثار برخی از کارگردانان مطرح سینمای جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

خورشید آخرین ساخته مجیدی، زندگی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست افغان را به تصویر می‌کشد. کودکان و نوجوانانی که به واسطه موقعیتشان به شدت در معرض سوءاستفاده‌ها و آسیب‌های مختلف قرار دارند و نیاز است دیده شوند؛ نوجوانان و کودکانی که به‌رغم تمام ناملایمات زندگی همچنان می‌دوند و امید خویش (اگرچه واهی) را حفظ می‌کنند و هر روز می جنگند.

ایران در بخش پنجره‌ای به سینمای آسیا نیز سه نماینده دارد؛ در این بخش فیلم مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی محصول مشترک ایران و افغانستان، فیلم عنکبوت به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و شیطان وجود ندارد از محمد رسول اف به نمایندگی از سینمای ایران روی پرده خواهند رفت.

شادی کرم رودی با فیلم هرگز، گاهی، همیشه تنها نماینده ایران در بخش فیلم کوتاه آسیایی جشنواره بوسان است. این فیلم درباره دختری به نام ترنج است که با دانستن رازی درباره خواهر دبیرستانی‌اش، در برزخ تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

دو مستندساز نیز در کاروان نمایندگان سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم بوسان حضور دارند. مستند فرزندان شب ساخته بهروز نورانی پور در اولین حضور بین‌المللی خود موفق شد به فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره بوسان راه یابد. فرزندان شب که زندگی کودکان سرباز در جنگ‌ها را روایت می‌کند، در اولین نمایش ملی خود آذرماه ۹۸ در بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده رفت.

هنر زندگی در خطر ساخته مینا کشاورز نیز دیگر نماینده ایران در بخش مسابقه مستند این رویداد سینمایی است.

بوسان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در کره‌جنوبی است که از سال ۱۹۹۶ پایه‌گذاری شده و طی این ۲۵ سال، به یکی از معتبرترین جشنواره‌های آسیایی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077872

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =