طرح پایش سلامتِ نودانشجویان به‌صورت مجازی انجام می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: پرسشنامه‌ها و فرم‌های طرح پایش سلامت دانشجویان جدیدالورود به‌صورت مجازی و اینترنتی درحال آمادگی است. مشاوره‌های مجازی نیز برای ورودی های جدید پیش‌بینی می‌شود.

میرمسعود فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در شرایط کرونایی اظهار کرد: در این مدت تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا دانشجویان کمترین رفت‌وآمد را به دانشگاه داشته باشند. ولیکن ضعف‌هایی که در پشتیبانی سامانه‌های دانشجویی پیش آمده بود فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داد که البته درحال پیگیری و اصلاح سامانه هستیم.

وی افزود: با تجربه‌ای که در تجمیع واحدهای علوم پزشکی داشتیم، سعی کرده‌ایم اغلب مراجعات دانشجویی از طریق فضای مجازی و وِب‌سایت حل و فصل کنیم. مراجعات دانشجویی در این مدت کاملاً براساس معیارهای «تکریم محوری» بوده و کارکنان نیز از طریق سامانه‌های دورکاری این مأموریت‌ها را محقق کردند. باتوجه به حجم درخواست‌های بالایی که از بابت فارغ‌التحصیلی دانشجویان بر عهده معاونت فرهنگی و دانشجویی گذاشته شده، سعی کرده‌ایم که امور را با تکریم پیگیری کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: جلسات متعددی با دانشجویان فعال و اعضای هیئت علمی در این دوران صورت گرفته که و سیاست‌های جدید در این جلسات مورد بحث و راهبری شده است. راهکارهای رشد عقلانیت در بین دانشجویان، راهکارهای تعالی فرهنگی و ارتقای اعضای هیئت علمی و بررسی راهکارهای جلب مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی در این جلسات بحث شده است.

فاطمی با اشاره به لزوم مشارکت دانشجویان در برنامه‌ها و رویکردهای فرهنگی دانشگاه، عنوان کرد: با لغو حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و شروع شرایط کرونایی، مشارکت دانشجویان در امور فرهنگی تقریباً به صفر رسیده بود که با تقویت و تجدید ارتباط با کانون‌های فرهنگی و دانشجویان فعال، این ظرفیت مجدداً به کار افتاد. اکنون با همراهی و مشارکت کانون‌ها کلیپ‌ها و تولید محتوای مطلوبی در فضای مجازی انجام شده است.

وی ادامه داد: «رادیو رفاقت» از جمله دستاوردهای فرهنگی همین کانون‌های فعال دانشگاه است که در ابتدای فعالیت فقط در سطح دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تولید محتوا می‌شد ولی اکنون مخاطبان این رادیو در سطح سایر واحدهای دانشگاهی نیز افزایش پیدا کرده است و نماینده‌هایی در این واحدهای دانشگاهی برای این فعالیت نیز جذب شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: جشنواره فیلم 100 ثانیه‌ای نیز علی‌رغم تعویق‌هایی که بابت شرایط کرونایی در آن اتفاق افتاده، با هماهنگی‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی استان تهران و سازمان مرکزی به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. موضوعات این جشنواره در پنج محور تعریف شده و دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند در فرصت باقی‌مانده آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

فاطمی درباره برگزاری جلسات و نشست‌های آنلاین نیز تصریح کرد: رئیس واحد، مسئولان و مدیران دانشگاهی گفت‌وگوها و جلساتی با دانشجویان داشته‌اند که همین رویه برای دانشجویان جدیدالورود نیز پیش‌بینی شده است. برنامه ویژه ورودی‌های جدید در 2 بخش اجرا خواهد شد. در بخش نخست رئیس واحد، معاونان و مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در برنامه‌ای زنده و آنلاین گفت‌وگویی با دانشجویان جدیدالورود خواهند داشت و در بخش دیگر دانشکده‌های هشتگانه دانشگاه به تبیین و تشریح قوانین دانشجویی و دانشگاه خواهند پرداخت.

وی بیان کرد: نرم‌افزاری تحت عنوان «آنچه باید دانشجویان بدانند» برای دانشجویان ورودی جدید برنامه‌ریزی شده که قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند است. در این نرم‌افزار توضیحاتی درباره ویژگی‌های دانشگاه و قوانین بیان شده است. بسته‌ای مجازی در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده و قوانین آموزشی، پزشکی، کتب دینی و کاربردی دانشجویان نیز از این نرم افزار قابل دسترسی و استفاده است. تبدیل طرح «پایش سلامت» به یک نرم افزار اینترنتی نیز یکی دیگر از اقدامات ویژه در همین راستاست.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: پرسشنامه‌ها و فرم‌های طرح پایش سلامت دانشجویان جدیدالورود نیز به‌صورت مجازی و اینترنتی درحال آمادگی است. مشاوره‌های مجازی نیز برای ورودی های جدید پیش‌بینی می‌شود. تقریباً همه محورهای آیین‌نامه مراکز مشاوره برای سال تحصیلی جدید پیاده و اجرا شده است. علاوه بر حوزه‌های تعیین شده در آیین‌نامه اعم از آموزشی، خانواده، حقوقی، کسب‌وکار، مشاوره سلامت و ژنتیک هم به خدمات مرکز مشاوره اضافه شده است. وبینارهایی نیز در این محورها برای دانشجویان درحال طراحی است.

فاطمی با اشاره به فعالسازی شبکه‌های اطلاع‌رسانی دانشجویی و استادی تشریح کرد: باتوجه به اینکه مراجعات به سایت و پورتال دانشجویی کم است، استادان و اعضای هیئت علمی باید در ایجاد ارتباط دانشجویان با دانشگاه مشارکت داشته باشند. رایزنی‌های صورت گرفته تا از طریق سیستم آموزش آنلاین دانشگاه بهره‌گیری کرده و پیام‌های فرهنگی از این طریق منتشر بشود.

وی پیرامون آیین‌نامه آراستگی و شئون فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: نقاط مثبت این آیین‌نامه بالاست و قابلیت اجرایی آن بستگی به متولیان و معاونت فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاهی دارد. باتوجه به اینکه حضور دانشجویان اکنون پررنگ نیست باید تلاش کنیم روح آیین‌نامه را محقق کنیم و اقدامات زیرساختی و معرفتی را در راستای تحقق آیین‌نامه البته در فضای مجازی انجام بشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1077886

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =