دستگاه دیپلماسی اولویت خود را حل مشکل تجار و فعالان اقتصادی قراردهد

سفیر اسبق ایران در آذربایجان گفت:  وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های اقتصادی و تجاری کشور باید اولویت اول خود را حل مشکل تجار و فعالان اقتصادی و حضور پررنگ بخش خصوصی در کشورهای پیرامونی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز ) محسن پاک آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی در پیشبرد اهداف توسعه تعاملات تجاری خارجی به ویژه پس از اعمال شدیدترین تحریم‌ها از سوی آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها از تمام امکانات موجود خود استفاده کردند تا ایران را در تنگنای اقتصادی شدیدی قرار دهند، دو مورد تحریم بانک ها و نفت برای هر کشوری که اتفاق بیفتد آن کشور می تواند در معرض فروپاشی و نابودی قرار بگیرد.

وی گفت: اما با تدابیری که کشور اتخاذ کرد، رهنمود های مقام معظم رهبری، تلاش زیادی که جهت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی به کار بردیم و مقاوم سازی اقتصاد کشور، ما توانستیم در برابر فشارهای شدید آمریکا ایستادگی کنیم. 

این دیپلمات افزود: در این مدت ما دستاورد هایی هم داشتیم که بعضا از طرف مسئولان هم اعلام می ‌شود، اما در حوزه تعاملات تجاری برای اولین بار هست که در دوره تحریم ها صدور کالاهای ما به خارج از کشور بیش از واردات شده است.

پاک آیین تصریح کرد: این نشان دهنده آن است که کارخانه ها در کشور کار کردند، تولیدات افزایش پیدا کرده، کیفیت تولیدات داخلی بهبود پیدا کرده و قیمت های اعلام شده برای طرف‌های خارجی جذابیت داشته و ما توانسته ایم علی رغم همه محدودیت ‌های موجود صادرات خود را به کشورهای مختلف داشته باشیم.

سفیر اسبق ایران در آذربایجان راهکارها و پیشنهاداتی جهت پیشبرد دیپلماسی اقتصادی ارائه کرد و گفت: سفارت خانه های ما در کشورهای مختلف، وزارت امور خارجه، وزارت خانه ها و دیگر دستگاه‌های اقتصادی و تجاری کشور باید اولویت اول خود را حل مشکل تجار و فعالان اقتصادی و حضور پررنگ بخش خصوصی در کشورهای پیرامونی و از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و تایلند قرار دهند.

وی با بیان اینکه دولت باید آنها را حمایت کند مشکلات و موانع در مسیر تجار ایرانی را از جمله شرایط اخذ ویزا تسهیل کنند، تصریح کرد: نقش گمرکات در مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان بسیار مهم است تا بتوانند بدون بوروکراسی و با تلاش بسیار گسترده اجازه بدهند که رفت و آمدها میان تجار و فعالین اقتصادی دو طرف با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

پاک آیین افرود: برخی اقدامات زیربنایی از جمله احداث خط راه آهن رشت آستارا بسیار حائز اهمیت است و می‌ تواند ما را به دریای سیاه، روسیه، آذربایجان و خلیج فارس از طریق ریل متصل کند و همکاری های تجاری میان ایران و آذربایجان را چندین برابر کند که البته اقداماتی هم در این زمینه انجام شده و امیدواریم سریع تر نتیجه لازم را بدست آوریم.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من با وجود همه محدودیت‌ها، فشارها و تحریم‌های شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد ما می توانیم با اتخاذ تدابیر لازم و تلاش گسترده آینده تجاری خوبی را با کشورهای دوست و به خصوص جمهوری آذربایجان داشته باشیم.

کد خبر: 1077922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =