پول و دانش؛ دو عنصر کلیدی در تفکیک مراکز علمی کشورند

مدیر خانه نوآوری ضمن تفکیک میان مراکز مختلف رشد و نوآور در کشور گفت: در پارک‌ها باید پول و شرکت‌های بزرگ تزریق شود؛ حال آنکه مراکز رشد نیازمند شرکت‌های دانش بنیان هستند که لزوما استارتاپ نیستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مهدی صداقت ایزدموسی در برنامه "خیابان فرصت" رادیو گفت‌وگو دو مدل شکل گیری پارک‌های فناوری را در کشور برشمرد و افزود: یک مدل از پارک‌ها از جمله "پارس آنلاین" و "توسن" منحصر به پردیس‌ها هستند. شرکت‌هایی که فناور و بزرگ بودند و وارد شهرک‌های بزرگ های-تک شدند.

وی با بیان اینکه این مدل از توسعه موجب رونق گرفتن زود هنگام فضای فیزیکی پارک‌ها شد، افزود: فاصله کم پارک پردیس به تهران موجب صرفه داشتن برای شرکت‌های بزرگ بود.

صداقت با اشاره به اینکه پارک پردیس بصورت انحصاری زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری رشد کرد، افزود: از دیگر سو وزارت علوم اتفاقی همزمان را شکل داد و از آنجایی که اساتید دانشگاه قصد شکل دادن پارک را داشتند، دانشگاه‌ها را وارد میدان کردند و لذا یکسری شرکت‌های کوچک دانش بنیان در فضای پارک مستقر شدند.

وی این گروه را بیشتر به سان تیم‌های مرکز رشد و کوچک دانست که پول زیادی نداشتند و ادامه داد: در این میان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، فضایی وسیع و بزرگ داشت.

صداقت در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه پارک‌ها در دوره‌ای، دچار یک تب در کشور شدند خاطرنشان کرد: این تب در مراکز رشد کاهش یافته است. در پارک‌ها باید پول و شرکت‌های بزرگ تزریق شود؛ حال آنکه مراکز رشد نیازمند شرکت‌های دانش بنیان هستند که لزوما استارتاپ نیستند.

مدیر خانه نوآوری افزود: بنا بر اینکه ایجاد پارک زمانی مُد شد، همه می‌خواستند اقدام به تاسیس پارک کنند و از زمانی که نام همه این شرکت‌ها و محافل علمی و فناوری را با "مرکز نوآوری" شناختند، شرایط بهتر شده است ولی باید دانست که شتاب دهی تعریفی دارد و مرکز رشد، مقوله‌ای دیگر را دنبال می‌کند.

صداقت ادامه داد: پارک پردیس مدلی موفق است اما گاه در کشور برخی موفقیت‌ها را بزرگ نمایی می‌کنیم. شخصا با شتاب دهنده موافقم ولی در حال حاضر میزان این‌ها فزونی گرفته است. درست مانند زمانی که همه استان‌ها میل به داشتن پارک فناوری داشتند ولی بسیاری از شهرها و استان‌های کشور فاقد ظرفیت‌های لازم برای بهره برداری از پارک‌ها بودند.

همچنین دکتر کیهان ور، رئیس هیئت مدیره شتاب دهنده استارتاپی آرتان ۱۱۰۰ در شمالغرب کشور در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "خیابان فرصت" سخنان دیگر مهمان برنامه را اینگونه پی گرفت: شاید پارک فناوری پردیس، تنها پارک واقعی در این حوزه باشد که در کشور وجود دارد.

وی با بیان این مطلب، ناحیه نوآوری شریف –وابسته به دانشگاه صنعتی شریف- را بعنوان پارک علم و فناوری در نظر نگرفت و تصریح کرد: ناحیه نوآوری شریف در عین حال، زیر ساخت‌های تبدیل شدن به پارک علم و فناوری را داراست.

کیهان ور ادامه داد: برای ساخت یک اکوسیستم نمی‌توان به صورت دستوری کار کرد؛ لذا برای راه اندازی یک ناحیه‌ی نوآوری نیز نمی‌توان بصورت دستوری وارد عمل شد.

وی خاطرنشان ساخت: ابتدا باید اعتمادسازی شکل گیرد و سپس یک اکوسیستم نمود یابد و شخصا در کنار اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شتاب دهنده آرتان ۱۱۰۰، این اکوسیستم سازی را در تبریز با گوشت و خون و استخوان خود، زندگی می‌کنیم.

کیهان ور در عین حال از نبود حمایت‌های قول داده شده و حجم بسیار اندکِ آن از سایر شتاب دهنده‌ها در استان‌های دیگر سخن گفت و افزود: دلایل این مسئله را نمی‌دانم که یا به خنسی دولت خورده‌ایم یا مشکلاتی دیگر وجود دارد ولی ما در حال اکوسیستم سازی و زندگی در آن هستیم.

کد خبر: 1077992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =