تعطیلی موزه ها، تفاهمنامه صنایع دستی با سازمان زندانها، ممنوعیت برگزاری تور در گیلان و مشکلات باغ عباس آباد از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در این هفته از وزارت میراث فرهنگی خبر رسید که این وزارت با سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، با هدف حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مددجویان زندانی و خانواده‌های آنان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

این تفاهم‌نامه در عمارت تاریخی کوشک تهران به امضای معاون صنایع‌دستی کشور و معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور رسید. دو طرف در خصوص هم‌افزایی برای ایجاد اشتغال، حرفه‌آموزی و نیز ایجاد درآمد پایدار برای مددجویان و خانواده‌های آنان با هدف کاهش نرخ بازگشت مجدد مددجویان به زندان و ایجاد فضایی مناسب برای زندگی و فعالیت آنان در اجتماع با هم توافق کردند.‌

برگزاری تورهای طبیعت گردی گیلان ممنوع شد

این هفته همچنین اعلام شد برگزاری تورهای ایران گردی، گردشگری و طبیعت گردی در استان گیلان از امروز سی ام مهر ماه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

در نامه‌ای که سی ام مهر ۹۹ حمیدرضا آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان به رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان و رئیس انجمن راهنمایان گردشگری گیلان نوشته اعلام کرده: «پیرو هماهنگی صورت گرفته با ستاد مقابله با کرونای استان و در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و با توجه به محدودیت‌های منع تردد به آگاهی می‌رساند اجرای همه تورهای ایرانگردی، گردشگری و طبیعت گردی استان از تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۹ تا اطلاع ثانوی ممنوع است و این اداره کل با افراد و گروه‌هایی که اقدام به تورگردانی می‌کند، برخورد جدی می‌کند.

یک توافق وبیناری بین یونسکو و گردشگری/ تغییر در تیم مشاوران خارجی

تغییر در تیم مشاوران خارجی برنامه ملی توسعه گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی نتیجه وبینار با رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو را تغییر مشاور ارشد و آغاز رسمی فاز دوم تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با استقرار تیم مشاوره جدید در تهران اعلام کرد.

«ولی تیموری» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در تشریح نتایج برگزاری وبینار با «سوتان سوتکوفسکی» رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران که در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت: از یک سال و نیم پیش تا کنون پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در معاونت گردشگری در حال پیگیری است. طبق توافق صورت گرفته با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۱۳۹۷ تصمیم بر آن شد تا دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری نیز مشاوران با تجربه بین‌المللی را برای کمک به مشاوران داخلی معرفی کند و از آنجایی که آن سازمان در ایران دفتری ندارد؛ پیگیری اجرای این توافقات به دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران واگذار شد.

وی بیان کرد: علاوه بر این موضوع به دلیل وجه غالب گردشگری تاریخی – فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات به عمل آمده، دفتر منطقه‌ای یونسکو نیز در پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری به طور مستقیم وارد همکاری فنی شد.

معاون گردشگری افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در این همکاری‌ها پیش آمد اما مجدداً با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت گردشگری، بودجه‌ای که توسط اتحادیه اروپا در قالب پروژه جاده ابریشم برای این موضوع اختصاص پیدا کرده بود؛ دوباره در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه تصویب و تمدید شد.

تیموری با اشاره به اینکه در این نشست مجازی با تغییر مشاور ارشد برنامه ملی و کیفیت حضور نامبرده در جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدیم و مشاور پیشنهادی معاونت گردشگری نیز مورد تأیید قرار گرفت؛ اظهار کرد: در همین راستا فهرستی از مشاوران به صورت مشترک توسط معاونت گردشگری وزارت، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و یونسکو آماده و نهایی شده است؛ لذا انتظار می‌رود به زودی کار تدوین پروژه با حضور تیم مشاوره جدید و استقرار آنها در معاونت گردشگری آغاز شود.

تاجگردون استعفا کرد

ساسان تاجگردون از معاونت وزارت میراث فرهنگی استعفا کرد و موافقت با استعفای او اکنون در دست بررسی است.

آذر ماه سال ۹۸ ساسان تاجگردون رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس و برادر غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس، به عنوان سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی انتخاب شد.

اما در شهریور ماه امسال براساس ساختار جدید وزارتخانه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مونسان در دو حکم جداگانه محمد خیاطیان را به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس و ساسان تاجگردون را به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و تأمین منابع وزارتخانه منصوب کرد. به این ترتیب بخش مربوط به مجلس از زیرمجموعه تاجگردون به فرد دیگری سپرده شد.

هنوز از اجرای این حکم و مسئولیت جدید او زمان زیادی نگذشته که از وزارت میراث فرهنگی خبر رسیده ساسان تاجگردون استعفای خود را اعلام کرده است ولی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و موافقت با استعفای او نیز در دست بررسی قرار دارد.

تنها سد تاریخی فعال کشور کاربری جاده دارد!

تنها سد تاریخی فعال کشور با ۴۰۰ سال سن، با وجود اینکه از محل حق آبه و قایق‌های تفریحی برای صاحبانش درآمد خوبی دارد اما اکنون نه تنها آسیب شناسی نشده بلکه کاربری جاده دارد.

این سد تاریخی در بهشهر تاجی دارد که خودروهای یک ارگان نظامی از آن عبور می‌کنند این تاج در واقع شبیه به جاده و یا پلی شده تا خودروهای سنگین آنها برای ساختمان سازی آن طرف دریاچه کاربری داشته باشد در حالی که این سد ۴۰۰ سال سن دارد و باید هر از گاهی حداقل آسیب شناسی شود. با پیگیری‌هایی که مسئولان باغ جهانی عباس آباد انجام دادند توانستند از عبور و مرور خودروهای سنگین روی این تاج جلوگیری کنند اما همچنان این سد تاریخی به آسیب شناسی نیاز دارد تا مبادا با شکستن آن، نصف بهشهر را آب بگیرد.

پیرو این موضوع رحیم موسوی مدیر مجموعه جهانی باغ عباس آباد گفت: در گفتگو با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم که این سد باید هر چند سال یک بار آسیب شناسی شود و دیواره آن را نیز تقویت کنند. چون اگر دیواره سد خراب شود نه تنها شرکت آب منطقه‌ای منبع درآمد خود را از دست می‌دهد بلکه این میراث نیز آسیب دیده و ممکن است برای زمین‌های پایین دست بهشهر مشکل به وجود آورد.‌

آن چیزی که در واقع موسوی از آن نگران است این است که اتفاقات مختلف ممکن است حیات این سد تاریخی که از مدتها پیش فعال بوده را به خطر بیاندازد. به همین دلیل از زمانی که موسوی مسئولیت این باغ را به عهده گرفته نامه نگاری‌های مختلفی را به شرکت آب منطقه‌ای درباره همین موضوع انجام داده است ولی هنوز جواب درستی از سوی شرکت آب منطقه‌ای نگرفته است.

این درحالی است که اکنون شرکت آب منطقه‌ای در دریاچه سد عباس آباد، تفریحات قایقرانی برای مردم مهیا کرده است و سالانه مبلغی را از گردشگران بابت همین موضوع می‌گیرد. این هزینه جدا از حق‌آبه‌ای است که شرکت از کشاورزان پایین دست می‌گیرد. بنابراین، این شرکت درآمد زیادی از محل سد و دریاچه دارد که می‌تواند بخشی از آن را برای مرمت و یا آسیب شناسی سد در نظر بگیرد.

زمان برگزاری نمایشگاه گردشگری فیتور ۲۰۲۱ اسپانیا به جای بهمن ۹۹ به اردیبهشت سال ۱۴۰۰ موکول شد. با تصمیم نهاد دولتی مبارزه با کرونا در اسپانیا و به منظور اطمینان بیشتر از سلامت شرکت‌کنندگان، و مهار این ویروس، برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی تا ماه می ۲۰۲۱ به تعویق افتاد. بنابراین تصمیم، نمایشگاه فیتور از ۱۹ تا ۲۳ می ۲۰۲۱ برابر با ۲۹ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

موزه‌ها تا دوم آبان تعطیل شدند

در پی تمدید محدودیت‌های کرونایی برای سومین هفته متوالی در پایتخت، موزه‌های تهران تا دوم آبان ماه تعطیل شدند. در ادامه اقدامات تمهیدی و احتیاطی برای مهار شیوع ویروس کرونا و بر اساس اعلام استانداری تهران مبنی بر تمدید محدودیت‌های کرونایی ابلاغی تا پایان هفته جاری، موزه‌های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی تا پایان روز جمعه دوم آبان ماه تعطیل بوده و امکان پذیرش گردشگران را ندارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1078021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =