تکمیل جدول لیگ برتر با مس و آلومینیوم

دو تیم مس رفسنجان و آلومینیوم اراک به عنوان دو تیم تازه وارد لیگ بیستم آماده حضور در این مسابقات می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، تینانجفی؛ تنها ۱۵ روز تا سوت آغاز لیگ بیستم باقی است. لیگی که برنامه مسابقات آن دیگر نه از روی تقویم بلکه از روی بالا و پایین رفتن آمار کرونا، تنظیم می شود. طبق آخرین مصوبه اما، از تاریخ ۲۶ آبان ماه، رقابت مهیج میان ۱۶ تیم حاضر، آغاز می شود.

در لیگ نوزدهم، دو تیم شاهین شهرداری بوشهر و پارس جنوبی جم با قعرنشینی در جدول، به لیگ پایین تر سقوط کردند و در آن سو، دو تیم مس رفسنجان و آلومینیوم اراک، قهرمان و نایب قهرمان لیگ آزادگان جواز حضور در لیگ برتر را کسب کردند. بدین ترتیب استان مرکزی نیز به جمع استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و کرمان که پیش تر در لیگ برتر نماینده داشتند، اضافه شد.

لیگ اولی ها

هر دو تیم آلومینیوم اراک و مس رفسنجان اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می کنند. در سال های اخیر، مدت حضور بسیاری از تیم های راه یافته به لیگ برتر، تنها یک یا دو فصل بوده است و یا حتی در صورت بقا نیز، در بسیاری از مواقع، قعرنشینی در جدول مسابقات، نصیبشان شده است. بنابراین بدیهی است که این دو تیم با اشراف بر این مقوله مهم، در تلاش باشند تا خود را برای حضور قدرتمندانه آماده کنند تا بعنوان اولین هدف، در لیگ بمانند و پس از آن به سرنوشت تیم های مذکور دچار نشوند.

آشنایی با مس رفسنجان

مس رفسنجان تیم ۴۵ ساله لیگ بیستم است. اما علی رغم این قدمت برای نخستین بار پایش به لیگ برتر باز می شود. بدین ترتیب پس از مس کرمان، مس سرچشمه و گل گهر سیرجان، استان کرمان این بار با مس رفسنجان شانس حضور در لیگ برتر را داراست.

ثبات در کادر فنی

محمد ربیعی موفق شد تیم تحت هدایتش را قهرمان لیگ آزادگان و بعنوان اولین تیم، راهی لیگ برتر کند. این مربی جوان را می تواند فرشته نجات نارنجی پوشان دانست. چرا که او از مسی که سال ها از رسیدن به لیگ بازمانده بود، تیمی مدعی ساخت که قاطعانه به لیگ برتر رسید و حالا می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. ربیعی که هنوز به سن چهل سالگی هم نرسیده، در لیگ بیستم نیز، سکان هدایت نارنجی پوشان رفسنجان را بر عهده خواهد داشت که این می تواند یک نقطه پرتاب در کارنامه مربیگری او تلقی شود.

پرکار در خرید بازیکنان جدید

این تیم اما برخلاف ثبات در کادرفنی، در نقل و انتقالاتِ بازیکنان بسیار پرکار بود. رفسنجانی ها برای تقویت خود ۱۸ بازیکن جدید به خدمت گرفتند. نکته جالب در مورد این بازیکنان آن است که اغلب آن ها فصل پیش در لیگ برتر شاغل بودند که این نشان می دهد، مدیران مس تیم را با هدف زنگ تفریح بودن برای سایر لیگ نشینان، نبسته اند.
آن ها فعالیت نقل و انتقالاتی را با جذب ناصر سالاری، دروازه بان فصل پیش صنعت نفت آبادان آغاز کردند. همچنین از این تیم، عقیل کعبی را برای تقویت خط دفاعی به خدمت گرفتند. داوود نوشی صوفیانی دروازه بانِ دیگر تیم همنام با مس رفسنجان نیز با عقد قرارددادی به عضویت آن ها در آمد. علیرضا دغاغله هم در پست دفاع چپ از تیم استقلال خوزستان به رفسنجان آمد تا از معدود خریدهای غیر لیگ برتری مسی ها باشد. علاوه بر این، مسی ها در پست دفاع، امیدخالدی را از فولاد خوزستان، محمد آقاجانپور ۲۳ ساله را از شهرخودرو، مسیح زاهدی را از ماشین سازی تبریز و حامد نورمحمدی مدافع گلزن نفت مسجد سلیمان را به خدمت گرفتند.
در پست هافبک، میثم نقی زاده بازیکن فصل پیش نفت مسجد سلیمان، قائم اسلامی خواه بازیکن ماشین سازی، سجاد آشوری بازیکن ۲۸ ساله گل گهر که سابقه بازی در پیکان، خونه به خونه و نساجی را نیز در کارنامه دارد با مس قرارداد امضا کردند. در این پست همچنین علیرضا نقی زاده از اصفهان به رفسنجان آمد. او همان بازیکنی است که در آغاز فصل پیش مورد علاقه امیر قلعه نوعی سرمربی وقت سپاهان قرار گرفت و به این تیم اصفهانی پیوست اما با پارگی رباط صلیبی بدون آنکه حتی یک دقیقه برای طلایی پوشان بازی کند، به کارش در این تیم پایان داد.
و اما در پست تهاجمی، مسی ها موفق شدند فراز امامعلی، مهاجم و وینگر چپ موفق پیکان را به عضویت خود در آوردند. امامعلی ۲۵ ساله، در لیگ نوزدهم ۸ گل زد و ۵ پاس گل داد تا یکی از بهترین خریدهای نماینده رفسنجان لقب گیرد. عماد میرجوان نیز دیگر خرید مس در این پست بود. میرجوان هم در لیگ نوزدهم برای نفت مسجد سلیمان پنج گل به ثمر رساند. امید لطیفی جوان ۲۱ ساله استقلال خوزستان، محمدحسین کریم زاده مهاجم فجر شهیدسپاسی شیراز، دیگر خریدهای لیگ یکی مس بودند. آن ها همچنین سعید کریمی و رحیم زهیوی را برای تقویت خط هجومی خود به خدمت گرفتند. زهیوی هم همانند نقی زاده به دلیل مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی یک فصل را دور از مستطیل سبز ماند.

قراردادهای تمدید شده

البته مدیران مس قید حفظ بازیکنان فعلی را هم نزدند. مهراد رضایی، مهرداد آوخ، محسن آذرباد، پیمان مامور و محسن طرحانی از بازیکنان فصل پیش این تیم قراردادشان را تمدید کردند.

جوان گرایی هدف مهم نقل و انتقالات رفسنجانی ها

بررسی تغییر و تحولات پیش فصل مسی ها، نشان می دهد که میانگین سنی بازیکنان تا حد زیادی پایین آمده است و مس امسال، جوان تر از فصل پیش است. میانگین سنی نارنجی پوشان در فصلی که گذشت ۳۱/۷ بوده که حالا تا حدود ۲۷ پایین آمده است.

بازی های تدارکاتی

بنظر می رسد مسی ها فرصت رسیدن به بالاترین لیگ کشوری را مغتنم شمرده اند و از هیچ تلاشی برای تقویت قوا دریغ نکرده اند. آن ها اردوی آماده سازی خود را ابتدا در رفسنجان، سپس در کیش و در نهایت در تهران پیگیری کردند. آن ها دو دیدار تدارکاتی نیز با دو تیم گل گهر و پرسپولیس برگزار کردند. دیدار نخست آن ها در برابر هم استانی شان، با دو گل به سود شاگردان قلعه نوعی به پایان رسید. اما در دیدار دوم موفق شدند با سه گل پرسپولیس را شکست دهند.

شروع با استقلال

قرعه کشی لیگ بیستم چندی پیش انجام شد و تیم ها به برنامه بازی های خود دست یافتند. بر این اساس، مس رفسنجان در بازی نخست خود، میهمان استقلال تهران خواهد بود. این می تواند محکی جدی برای نماینده رفسنجان تلقی شود.

آشنایی با آلومینیوم اراک

آلومینیوم اراک پس از شهرخودرو، کم قدمت ترین تیم لیگ بیستم است‌.
نماینده اراک در فصل ۹۳_۹۴ موفق شد قهرمان لیگ دسته دوم فوتبال ایران شود و به لیگ آزادگان راه یابد. سپس در فصل پیشین، در جدول لیگ آزادگان به مقام دوم رسید و برای اولین بار جواز حضور در لیگ برتر را کسب کرد. بدین ترتیب این تیم، اولین نماینده استان مرکزی و شهر اراک درادوار لیگ برتر است.

هم خطیبی ماند و هم کادرش

رسول خطیبی پس از رساندن آلومینیوم به لیگ برتر، در این فصل نیز بر روی نیمکت نماینده اراک می نشیند. خطیبی که تجربه حضور با تیم های مختلفی را در تاریخ لیگ برتر داشته، به کمک خرمزی، عبدی، علی قلعه نوعی و احمد مهاری اعضای کادر فنی خود برای حفظ این تیم در جدول رقابت ها تلاش می کند.

تمدید قراردادها

میثم مجیدی، میثم آقایی، امیر نوری، یزدان یوسفی، حامد پاکدل، سیدمهدی حسینی، سید مهدی قریشی، رضا حسن پور، نیما داوودی، محمدعلی نژاد، رامتین سلیمان زاده و سید مهدی سجادی بازیکنان فصل پیشین این تیم، قرارداد خود را با این تمدید کردند. تا مدیران نماینده اراک نشان دهند به حفظ بازیکنان هم به اندازه جذب مهره های جدید، توجه دارند.

جذب جوانان لیگ های پایین تر، خط مشی نقل و انتقالات اراکی ها

آلومینیوم اراک اما بر خلاف مس رفسنجان در اغلب موارد برای خرید بازیکن، دست روی بازیکنان لیگ های پایین تر گذاشت. آن ها برای دروازه خود، محمد ناصری را از شهر خودرو، معراج اسماعیلی را از ذوب آهن و عرفان اسفندیاری را از گل ریحان البرز به خدمت گرفتند تا این پست با تغییرات اساسی مواجه شود.
در پست دفاعی، امیرمحمد هوشمند بازیکن فصل پیش سایپا، احمدزارعی از خیبر خرم آباد، رضا فرجی از تیم شهید قندی یزد و مجیدی عیدی دفاع راست نفت مسجد سلیمان با عقد قرارداد به آلومینیوم پیوستند. علاوه بر این برای خط تهاجمی، رضا مروانی و امیرحسین یحیی زاده وینگرهای دو تیم استقلالص خوزستان و رایکا بابل، سعید باقرپسند مهاجم داماش و مهدی یاراحمدی مهاجم تیم آذرآب اراک به تیم خطیبی پیوستند.

آماده سازی پیش فصل

اولین نماینده اراک، اردوی پیش فصل خود را در شهر تبریز برگزار کرد. آن ها تاکنون چهار دیدار دوستانه برگزار کرده اند. در سه دیدار از این مسابقات در مقابل ذوب آهن اصفهان، سرخپوشان شهیدمحمدزاده و اسپاد الوند به پیروزی رسیدند و در دیدار آخر در برابر تیم دسته دومی خیبر خرم آباد به تساوی رسیدند.

شروع با نساجی

آن ها در شروع لیگ و اولین گام، میزبان نساجی قائمشهر، سومین تیم قدیمی لیگ خواهند بود و لیگ را هم با نفت مسجدسلیمان به پایان خواهند رساند. حال باید دید با شروع لیگ، این دو تیم تازه لیگ برتری شده، چه عملکردی از خود به نمایش خواهند گذاشت و در اولین کارنامه لیگ برتری خود، چه نمره ای کسب خواهند کرد.

کد خبر: 1078139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =