طرفین درگیر در لیبی توافق آتش‌بس دائم امضا کردند

منابع خبری به نقل از مقامات سازمان ملل گزارش دادند که طرفین درگیر در لیبی به توافقی برای آتش‌بس دائم دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، شبکه «روسیا الیوم»،‌ امروز (جمعه) گزارش داد که هیأت‌های طرفین درگیر لیبی (دولت وفاق ملی و ارتش ملی) در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش شبکه «الجزیره»، «استفانی ویلیامز» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی در این ارتباط گفت:‌ «پایبندی کمیته‌های نظامی [لیبی] به دست یابی‌ توافقی برای امن کردن آینده‌ لیبی را می‌ستایم. مسیر دست‌یابی به توافق دائم برای ایجاد آتش‌بس در لیبی طولانی و دشوار بود».

ویلیامیز در ادمه ابراز امیدواری کرد که این توافق بتواند به درد و رنج‌ مردم لیبی پایان دهد و با امضای این توافق، مهاجرت‌کنندگان و آورگان لیبیایی بتوانند به کشورشان بازگردند.

نماینده سازمان ملل همچنین در ادامه گفت که برای اجرای بندهای توافق، اقدمات بسیاری باید در هفته‌های آینده صورت بگیرد.

استفانی ویلیامیز افرود، مقرر شده است که تمام‌ نیروهای بیگانه حداکثر تا سه ماه خاک لیبی را ترک کنند.

ویلیامیز همچین گفت، طرفین درخواست کرده‌اند که این توافق به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود تا قطعنامه‌ای الزام‌آور مبنی بر توقف دائم آتش‌بس برای تمام طرف‌ها شکل بگیرد.

نماینده سازمان ملل متحد همچنین خبر داد که رایزنی‌های سیاسی به زودی میان طرفین درگیر آغاز خواهد شد و آنها توافق کرده‌اند که آتش‌بس فورا وارد فاز اجرایی شود.

ویلیامز در ادامه گفت که طرف‌های درگیر توافق کرداند، نیروهای نظامی را از «سرت» و «الجفره» و دیگر جبهه‌ها خارج کنند.

او همچنین افزود که نیروهای مسلح لیبیایی در نهادهای این کشور ادغام خواهند شد.

رئیس هیأت نماینده دولت «وفاق ملی» در این مذاکرات نیز پس از این اعلام،گفت: «این توافق عامل امنیت و ثبات در خاک لیبی خواهد بود. ثبات سیاسی و نظامی در لیبی در ساخت میهن نقش خواهد داشت».

این اعلام پس از آن است که سازمان ملل متحد روز پیش اعلام کرد که طرفین درگیر در لیبی به چند توافق مهم دست پیدا کرده‌اند که یکی از آنها بازگشایی مسیرهای زمینی و هوایی است.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1078210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =