۲۶۴ میلیون نفر افراد لازم التعلیم در دنیا امکان مدرسه رفتن ندارند

رئیس مرکز امور ‏بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: در حال حاضر ۲۶۴ میلیون نفر در بین افراد لازم التعلیم در دنیا امکان ‏رفتن به مدرسه را ندادند که این افراد بین ۶ تا ۱۷ سال هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، غلامرضا کریمی قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل و رئیس مرکز امور ‏بین الملل و مدارس خارج از کشور در برنامه پرسشگر‬ که‬ شامگاه‬ گذشته‬ از شبکه آموزش با موضوع این هفته «عدالت آموزشی در تعطیلی مدارس»،‬ پخش‬ شد، گفت: دستیابی به ‏عدالت بسیار سخت است و جزو آرمان‌های بشر است و حکومت ها و افراد به این سمت ‏حرکت می‌کنند.‏

وی افزود: درباره عدالت آموزشی دو نکته حائز اهمیت است که فرصت برابر در اختیار همه ‏قرار گیرد. یعنی اگر دسته بندی کنیم اولین حالت، عدالت ساختاری و کالبدی است که سیستم ‏به گونه‌ای عمل کند که همه به مدرسه وارد شوند به این معنا که افراد لازم التعلیم به مدرسه ‏بروند و دومین حالت، عدالت آموزش محتوایی است که فرصت مناسب در این زمینه فراهم ‏شود و در این زمینه در دنیا با چالش مواجه هستیم.‏

کریمی ادامه داد: در حال حاضر ۲۶۴ میلیون نفر در بین افراد لازم التعلیم در دنیا امکان ‏رفتن به مدرسه را ندادند که این افراد بین ۶ تا ۱۷ سال هستند. روال آماری در دنیا این است ‏که کسانی که وارد دوره ابتدایی می‌شوند، ۱۷ درصد به پایان دوره ابتدایی نمی‌رسند و ۵۴ ‏درصد کسانی که از دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه می‌شوند، دوره متوسطه را به پایان ‏نمی رسانند.‏

وی با بیان اینکه در دنیا در زمینه آموزش از نظر کالبدی و محتوایی، چالش وجود دارد، ‏گفت: یکی از مصادیق اعتبار اجتماعی و جابجایی در طبقات اجتماعی، آموزش است.‏

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل اضافه کرد: از پرچالش‌ترین مباحث ‏عدالت آموزشی، بحث آموزش جنسیتی است. در این راستا دو نگاه و منظر وجود دارد. بین ‏جنس و جنسیت فاصله است. در بحث جنس، بین جنس دختر و پسر به لحاظ خصوصیات ‏فیزیولوژیکی تفاوت است اما جنسیت بستگی به فرهنگ دارد مثلاً در یک فرهنگی می گوید ‏دختر نباید درس بخواند. ۶۶ درصد کشورهای دنیا فقط شانس برابر تحصیل برای دختر و ‏پسر را فراهم می‌کند. عدالت آموزشی جنسیتی به معنای فرصت برابر همه مردم فارغ از ‏جنسیت برای دسترسی به آموزش است.‏

وی ادامه داد: نمره ایران از لحاظ شاخص های کالبدی ۱۸ از ۲۰ است چون تفاوت مشهودی ‏بین ثبت‌نام دختران و پسران در مدرسه نیست. در کنکور هم می بینید که حتی حضور دختران ‏‏۵۵ درصد و پسران ۴۵ درصد شده است اما به لحاظ محتوایی دچار چالش هستیم و به لحاظ ‏جامعه شناختی کلیشه‌های جنسیتی وجود دارد.‏

کریمی به تفاوت عدالت آموزشی جنسیتی در سند تحول با سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: در ‏سند تحول مبتنی بر دین اسلام عمل می کنیم و در سند ۲۰۳۰ بر مبنای عرف و تجربه بشری ‏عمل می شود. در سند ۲۰۳۰ تفاوت معناداری بین جنس زن و مرد در پیگیری آموزش وجود ‏ندارد ولی ما معتقدیم باید برنامه هایی را تدوین کنیم که این تفاوت ها حتی مثبت را نشان دهد. ‏یعنی برنامه مشخص در قالب سند تحول بنیادین در زمینه حجاب و عفاف داریم در حالی که ‏در سند ۲۰۳۰ می گوید هرگونه تفاوت نسبت به جنس زن و مرد به منزله تبعیض است. ‏

وی ادامه داد: در سند تحول با توجه به تفاوت های ذاتی و تفاوت هایی که بر مبنای دین اسلام ‏وجود دارد و نه به لحاظ شأن و منزلت اقدام می شود؛ تأکید می کنم زن و مرد از نظر شأن و ‏منزلت هر دو یکسان هستند ولی این تفاوت هایی که در برنامه ریزی آموزشی لحاظ می شود ‏برای این است که اتفاقاً بتواند عقب ماندگی های تاریخی که نسبت به قشر دختران و زنان ‏وجود دارد، بخشی جبران شود چون در حوزه های بهداشتی، آموزشی، کارآفرینی و اقتصادی ‏این چالش ها وجود دارد. ‏

وی درباره وضعیت مدارس گفت: جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که سرویس مدارس نداریم ‏چون تلاش کردیم بعد از انقلاب، مدرسه را در نزدیک‌ترین مکان به منازل ایجاد کنیم. ۱۱۶ ‏هزار مدرسه داریم که توان دولت را برای ارائه آموزش باکیفیت کمتر کرده است. در کشور ‏ما بیشترین تعداد دانش آموزان در مدرسه ۱۵۰۰ نفر است در حالی که برخی مدارس در دنیا ‏دارای ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار دانش آموز دارد یا اینکه ۲۴۲ مدرسه یک دانش‌آموز داریم که از ‏یک بُعد قابل توجه است اما از بُعد دیگر باید به این موضوع توجه کرد که توان آموزش با ‏کیفیت با گسترش مدارس کمتر می شود.‏

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل تصریح کرد: از نظر سطح پوشش در ‏خاورمیانه وضعیت خوبی داریم اما به لحاظ فرصت‌های برابر آموزشی دچار چالش جدی ‏شدیم.‏

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد مدارس کشور، دولتی و ۱۲ درصد غیر دولتی است، گفت: ‏چالش از آنجا شروع شد که در مدارس سمپاد و غیردولتی آموزش با کیفیت تر ارائه شد. نگاه ‏مساوات این نیست که این ۱۲ درصد پایین بیاید بلکه ۸۲ درصد باید کیفیت آموزش را افزایش ‏دهد. در حال حاضر رتبه های برتر کنکور در اختیار مدارس خاص است چون بودجه مدرسه ‏دولتی رو به کاهش است، امکان معلم با کیفیت در این مدارس نیز کمتر است. تراکم استاندارد ‏در کلاس درس، ۲۰ تا ۲۲ نفر است و این در حالیست که ۶۲ درصد مدارس کشور تراکم ‏بالای ۲۶ نفر دارند. وزارت آموزش و پرورش چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ وقتی بودجه ‏محدود است، امکانات محدود است و طبیعی است که کیفیت آموزش پایین‌تر بیاید.‏

‏ کریمی به آموزش در دوران کرونا اشاره کرد و ادامه داد: در زمان کرونا، ۴ مدل آموزش ‏شامل آموزش حضوری، آموزش از طریق تلویزیون، آموزش از «شاد» و هم توزیع بسته های آموزشی در مناطق محروم ارائه می‌شود در مناطق روستایی کم‌جمعیت آموزش در ‏دسترس است؛ هیچکدام از ۱۵ میلیون دانش‌آموز از گردونه آموزش خارج نمی‌شوند.‏

وی در واکنش به این موضوع که مشکل آموزش و پرورش با بودجه حل می شود، گفت: اگر ‏امروز بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هم افزایش یابد ‏این چالش‌ها حل نمی‌شود ولی گامی در جهت حل مشکل است.‏

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور افزود: باید تمام ذی‌نفعان در امور ‏مدرسه مشارکت داشته باشند بخش اعظمی از مردم، بچه ها را به مدرسه می فرستند و دیگه ‏کاری ندارند. در حالی که بحث پول نیست. حتی اگر بودجه دو برابر شود نیز نیاز به ‏مشارکت در امور مدرسه هست.‏

وی در خصوص تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی به سامانه «شاد» گفت: ۵۰۰ هزار اتباع ‏خارجی در مدارس داریم که همه تحت پوشش آموزش هستند اما از نظر دسترسی به سامانه ‏‏ «شاد»، ۲۵۰ هزار نفر ‏device‏ و ابزار ندارند که از سازمان های بین المللی درخواست ‏کردیم که بخشی را تهیه کنند و ۳۰ هزار ابزار با هماهنگی سازمان ملل و کمیساریای عالی ‏پناهندگان فراهم شده است.‏

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1078237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =