در راهروهای باشگاه پرسپولیس چه خبر است؟/ آغاز رسوایی یا خاتمه جنجال؟

هرچند مهدی رسول پناه از سرپرستی باشگاه پرسپولیس استعفا داد اما هیاهوی ایجادشده از صحبت‌های او موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز، هادی شاه‌مرادی؛ مهدی رسول پناه پس از لو رفتن چند مرحله‌ای اظهارات جنجالی‌اش از سرپرستی باشگاه پرسپولیس استعفا داد. استعفایی که قطعا برای حفظ آبرو و جلوگیری از خشم بیشتر هواداران این تیم صورت گرفت.
جنجال ایجادشده از صحبت‌های رسول پناه موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. هیاهویی که اذهان اهالی فوتبال را بر این واداشت تا پاسخی برای این سوالشان پیدا کنند که "در باشگاه پرسپولیس چه خبر است؟"

دعوای سمی!

سرپرست مستعفی پرسپولیس در بخشی از نخستین صحبتهایی که از او منتشر شد شجاع خلیل زاده را مورد شماتت قرار داد و از او به عنوان عامل حواشی تیم تحت مدیریتش یاد کرد. مدافع کلیدی پرسپولیس که نقش پررنگی در موفقیت های این تیم داشت از سوی رسول پناه با واژه "سم" مورد خطاب قرار گرفت و از اختلاف این بازیکن با نوراللهی و کامیابی نیا و سایرین پرده برداشت.
نکته جالب این بخش از ماجرا آنجا بود که حفظ ظاهر پرسپولیسی‌ها برای مسکوت ماندن اختلافات را عامل بدختی این تیم قلمداد کرد و به صراحت این جمله را به زبان آورد: «داخل باشگاه دعواست!»
نتیجه بخش اول گفته‌های مهدی رسول پناه چیزی نبود جز علنی شدن اختلاف عمیقی که در باشگاه پرسپولیس جریان دارد. او با این افشاگری اذهان خانواده پرسپولیس را وارد یک دعوای سمی کرد که ظاهرا ناخواسته وارد آن شده بود.

تخلف آسیایی!

بخشی دیگر از آنچه رسول پناه بر زبان می‌آورد زیر سوال رفتن ثبت قرارداد بازیکنان جدید پرسپولیس و ماجرای تخلف این تیم در آسیا است که پیشتر توسط النصر عربستان بر سر زبانها افتاد. موضوعی که نه تنها سرپرست پرسپولیس آن را تکذیب نمی‌کند بلکه حلقه تقصیر را گردن فدراسیون فوتبال می‌اندازد تا شائبه‌هایی جدید درباره همکاری پنهانی فدراسیون با پرسپولیس در این خصوص نیز در اذهان اهالی فوتبال ایجاد کند.

دلالی مرد محبوب؟
دومین شخصی که مورد عتاب مهدی رسول پناه قرار گرفت یحیی گل محمدی است. شخصی که یک کاراکتر محبوب برای پرسپولیسی‌ها به حساب می‌آید. رسول پناه با اشاره به دلایل اخراج ربیع خواه به صورت تلویحی از دلال بودن سرمربی پرسپولیس صحبت به میان می‌آورد. او در این خصوص گفت:«الان چرا ربیع خواه را بیرون انداختند؟ چون گفته است که باید پول ایجنت را به من بدهی، این هم گفته است برو گمشو. این حرف را که گفته دعوا کرده اند و او را از تیم بیرون انداختند. ربیع خواه گریه می کرد. کمال کامیابی نیا واقعا گریه می کرد. من از دست این ها دیوانه شده ام.»
کمتر کسی تصورش را می‌کرد که روزی با چنین چهره‌ای که سرپرست پرسپولیس از گل محمدی افشا می‌کند، روبرو شود! هرچند صحت و سقم ادعای رسول پناه درباره یحیی مشخص نیست و سندی موثق برای قضاوت محسوب نمی‌شود. اما شوکی که این اظهارات به جامعه فوتبال کشور وارد کرده را هم نمی‌توان تکذیب کرد.
سرپرست پرسپولیس در ادامه حتی شخصیت گل محمدی و دانش فنی او را هم زیر سوال می‌برد. رسول پناه در دومین ویدئوی منتشرشده درباره سرمربی پرسپولیس گفت: مطمئن باشید گل‌محمدی اگر با پرسپولیس قهرمان آسیا شود، صبح روز بعد از پرسپولیس می‌رود. اگر نرفت، حاضرم وسط چهار راه نظام آباد هرچه خواستید، به من بگویید.
در ادامه این دیالوگ او خطاب به فردی که کنارش ایستاده می‌گوید: تو را هم سرمربی پرسپولیس بگذارند، این تیم قهرمان می‌شود! من بازی را بلدم و او هم می‌داند که بازی را می‌دانم و می‌داند که انصاری‌فرد نیستم که بترساند.
این پارت از صحبت‌های مهدی رسول پناه نه تنها از عدم علاقه او به کار با گل محمدی حکایت دارد بلکه یکی از بی‌حاشیه‌ترین چهره‌های موفق سال‌های اخیر فوتبال ایران را با اتهام سنگین دلالی مواجه می‌کند! ادعایی که بدون ارائه سند محکمه پسند قابل تایید نیست.

اعتراف به یک تخلف بزرگ

سرپرست مستعفی پرسپولیس به یک تخلف علنی نیز اعتراف می‌کند. او درباره حفظ بشار رسن می‌گوید حاضر شده فارغ از رقم قرارداد و آپشن‌های این بازیکن مبلغ 200 هزار دلار به وی پرداخت کرده و علت این تصمیمش را علاقه شخصی خود به هافبک عراقی مطرح می‌کند.
به راستی در فوتبال ایران چه خبر است که سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس حاضر است در روزهایی که اوضاع اقتصادی مردم کشورش در اسفناک‌ترین حالت سالیان اخیر قرار دارد بالغ بر 60 میلیارد تومان برای یک بازیکن این تیم هزینه شود؟ آن هم به صورت غیر قانونی! اقدامی که بنا به اعتراف صریح رسول پناه مصداق بارز جریان داشتن هرگونه فساد اقتصادی در باشگاه پرسپولیس است و الزام جدی برای بررسی و برخورد با این معضل بزرگ ضروری به نظر می‌رسد.


وقتی پای استقلالی‌ها هم به ماجرا باز می‌شود

تیم رقیب پرسپولیس نیز از آتش جنجالی که رسول پناه به پا کرد در امان نماند. رسول پناه که از نقشه برخی افراد باشگاه پرسپولیس برای به دام انداختنش صحبت می‌کند برای اثبات اقتدارش دست به تخریب همتای استقلالی‌اش می‌زند و احمد سعادتمند را باعث و بانی دسیسه‌ای می‌داند که مدعی است در باشگاه پرسپولس برایش طراحی کرده بودند! رسول‌پناه حتی از الفاظ زشتی در مورد مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال استفاده کرد که قابل انتشار نیست!
نکته قابل تامل این بخش ماجرا به شیخ دیاباته مربوط می‌شود. ستاره‌ای که اخلاق حرفه‌ای‌اش در فوتبال ایران کم‌نظیر است و تعصبش به استقلال را همه جوره ثابت کرده ظاهرا از سرپرست مستعفی پرسپولیس خواسته تا او را سرخپوش کند.
شیخ دیاباته یک فصل درخشان در استقلال سپری کرده و با آپشن‌هایی که در قراردادش لحاظ شده رقمی بالغ بر 600 هزار دلار از این تیم دریافتی خواهد داشت. علاوه بر این او که توانسته آقای گل لیگ نوزدهم شود با چندین پیشنهاد اغواکننده از کشورهای حوزه خلیج فارس روبرو شده و با چه منطقی باید به دست خودش رقم خودش را 50 درصد کاهش دهد؟ آن هم به شکلی که رسول پناه از آن صحبت کرده!
نکته مهم تر آن که طبق قانون جدید سازمان لیگ پرسپولیس اجازه جذب شیخ دیاباته یا هر بازیکن خارجی جدید دیگری را ندارد و عجیب است که سرپرست مدیرعامل قرمزها از این قانون بی‌خبر است!

لزوم ورود نهادهای امنیتی و قضایی

در محتوای تمام صحبت‌های مهدی رسول پناه یک وجه اشتراک وجود دارد و آن اتهام‌زنی است. تهمت‌هایی که پیرمرد پرحاشیه نثار سرمربی محبوب و بازیکن متعصب پرسپولیس و حتی ستاره تیم استقلال کرده، مسائلی نیست که بتوان به راحتی از آن ها گذشت!
ادعاهای رسول پناه از دو وجه صحت یا کذب خارج نیست. اگر بنا را بر صحت این صحبت‌ها بگذاریم لازم است بلافاصله پس از قبول استعفای وی، تحقیقات لازم درباره تمام صحبت‌های مطرح شده انجام شود. 
یکی از مواردی که این روزها در حافظه اهالی فوتبال تداعی شده، اعتراف مهدی طارمی به عقد قرارداد جعلی با پرسپولیس است که بدون واکنش فدراسیون فوتبال مسکوت ماند و حالا فرصتی دست داده تا به این بهانه با ناپاکی‌های جاری در سطح اول فوتبال باشگاهی کشورمان برخورد جدی شود.
از ماجرای پیش آمده بین یحیی گل محمدی و محسن ربیع خواه که سرمربی پرسپولیس را یک دلال جلوه می‌دهد تا تخطی در ثبت قرارداد بازیکنان این تیم و اعتراف به تخلف اقتصادی برای حفظ برخی بازیکنان در پرسپولیس همگی مواردی هستند که امید می‌رود با ورود دستگاه‌های قضایی و امنیتی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

زیر سوال رفتن انتخاب سلطانی‌فر

مهدی رسول پناه که تا پیش از این صرفا یک دندانپزشک بوده و حضورش در پرسپولیس نخستین تجربه فوتبالی او محسوب می‌شود نشان داد کفایت لازم برای چنین جایگاهی را ندارد. 
آقای سرپرست که بی توجه به تبعات احتمالی اظهاراتش و با ناپختگی تمام حاضر شده در حالی که درون خودروی شخصی خود نشسته و چند خبرنگار اطرافش را گرفته‌اند جملاتی بر زبان بیاورد که برای همه شوکه کننده و برای خودش و باشگاه پرسپولیس دردسرساز شود، با چه معیاری از سوی وزیر ورزش به عنوان نفر اول مدیریت یکی از باشگاه‌های بزرگ ایران انتخاب شده است؟ آیا مسعود سلطانیفر برای چنین انتخاب مهمی سلایق شخصی خود را معیار تعیین میزان شایستگی افراد برای حضور در رأس یک باشگاه پرهوادار لحاظ می‌کند؟
شاید بیراه نباشد اگر بگوییم اولین نتیجه این ماجرا محرز شدن بی‌کفایتی شخص رسول پناه و به تبع آن زیر سوال رفتن نحوه انتخاب‌هایی است که از سوی وزارت ورزش برای دو تیم پرسپولیس و استقلال صورت می‌گیرد.

رویکرد عجیب برخی رسانه‌ها

جنجالی که رسول پناه به پا کرده نباید صرفا با یک استعفا خاتمه یابد. موضوعی که به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های کوچک و بزرگ خلاف آن را می‌خواهند. چرا که این رسانه‌ها با پررنگ جلوه دادن توهین رسول پناه به مردم مازندران سعی در نادیده گرفته شدن سایر ابعاد اظهارات سرپرست پرسپولیس دارند تا از این طریق هرچه زودتر آتش این قائله خاموش شود.
از اینکه چه منافعی در پی این رویکرد رسانه‌های مذکور وجود دارد می‌گذریم اما پرواضح است که این بازی عجیب حالا به جایی رسیده که خارج از نقطه مطلوب برخی افراد بوده و سعی در پاک کردن برخی قسمت‌های آن آغاز شده است.
 

کد خبر: 1078293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =