عملیات نمونه برداری ناسا از سیارک موفقیت آمیز نبود

فضاپیمای ناسا بیش از میزان پیش بینی شده از سیارک بن نو نمونه جمع آوری کرده و به همین دلیل ذرات آن در فضا در حال انتشار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از آسوشیتدپرس، چند روز قبل فضاپیمای اوسیریس رکس ناسا برای نخستین بار روی سیارک بن نو فرود آمد تا از آن نمونه برداری کند.

 هرچند ماموریت فرود و جمع آوری نمونه موفقیت آمیز بوده، اما به نظر می رسد نمونه مذکور به اندازه ای زیاد است که  در محفظه نگهداری آن در انتهای بازوی رباتیک همچنان باز مانده و ذرات گرانبهای جمع آوری شده در فضا پراکنده می شوند.

دانته لورتا محقق ارشد این پروژه هفته گذشته اعلام کرد نمونه جمع آوری شده طی عملیات مذکور بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده و حدود چند صد گرم است. محفظه نگهداری نمونه در انتهای بازوی رباتیک چنان عمیق و با فشار در سیارک نفوذ کرد که سنگ های جمع آوری شده اجازه نمی دهند در محفظه بسته شود.

محققان تخمین  می زنند بخش نمونه برداری فضاپیما در عمق ۴۸ سانتیمتری سیارک بن نو نفوذ کرده است.

لورتا در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: ما قربانی موفقیت مان شده ایم.

به گفته او، تیم کنترل پرواز نمی توانند برای برطرف کردن موانع و جلوگیری از فرار نمونه جمع  آوری شده، کاری انجام دهند. آنها باید هرچه سریع تر نمونه ها را به کپسول بازگشت خود انتقال دهند.

به همین دلیل تیم کنترل پروژه سعی دارند محفظه حاوی نمونه را تا سه شنبه هفته جاری در کپسول بازگشت  قرار دهند تا به زمین برگردد.

این نخستین باری است که ناسا عملیات نمونه برداری از یک سیارک را انجام می دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1078324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =