توصیه‌ چهاربندی «نوری المالکی» به بغداد برای برونرفت از بحران جاری

دبیرکل حزب »الدعوه الاسلامیه» و نخست‌وزیر پیشین عراق در بیانیه‌ای توصیه‌هایی را برای برونرفت از بحران جاری این کشور ارائه کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «نوری المالکی» دبیرکل حزب «الدعوه الاسلامیه» درباره خشونت، هرج و مرج و هدف قرار گرفتن ثبات و امنیت عراق هشدار داد.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «العهد» منتشر شد، اعلام کرد: در سایه اوضاع سیاسی، امنیتی ومعیشتی دشوار کشور عراق و با تداوم تظاهرات‌های مطالبه‌گرانه بر امور ذیل تاکید می‌کنیم:

۱- بر تحقق مطالبات قانونی تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو که برادران و فرزندان ما هستند، تاکید داریم و در صف آنها  برای ترغیب دولت به تسریع در ایجاد راهکارهای ضامن رفع رنج شهروندان در تمامی سطوح می‌مانیم- همان‌گونه که پیشتر نیز بودیم ـ همچنین خواستار تکیه به سیاست قاطعانه ملی برای تحقق مطالبات چهارگانه اصلی معترضان هستیم که عبارتند از: انتخابات زودهنگام، بازگرداندن اعتبار دولت، شناسایی قاتلان تظاهرات‌کنندگان و مجازات آنها و بازخواست کلیه طرف‌هایی که نهادهای دولتی، دفاتر احزاب و اموال عمومی و خصوصی را هدف قرار داده‌اند.

۲- بشدت درباره خطر نفوذ برخی طرف‌های محلی و خارجی در صفوف تظاهرات‌کنندگان هشدار می‌دهیم. افرادی که با هدف تحقق اهداف سیاسی محدود خود، ترویج رویکردهای انحرافی در جامعه، تهدید امنیت اجتماعی و صلح داخلی و زمینه‌سازی برای بازگشت مجدد تروریسم، به خشونت و حمله به نهادهای دولت و مقرهای احزاب و نیروهای ملی ترغیب و تحریک می‌کنند.

۳- باید از لغزش برخی تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و مشارکت آنها در اقدامات خشونت‌آمیز، خرابکاری و آتش زدن تحت فشار تبلیغات خصمانه و گمراه‌کننده یا تطمیع و وعده‌های دروغین جلوگیری و چنین اقداماتی مردود اعلام شود تا تظاهرات پاک و هدفمند ادامه یابد و از بهره برداری خرابکاران و تروریست‌های مزدور و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، بعث جنایتکارا و گروه‌های انحرافی جلوگیری به عمل آید.

۴- از سرویس‌های امنیتی می‌خواهیم که به وظایف قانونی خود در حفاظت از موسسات، مقرها و اموال عمومی و خصوصی عمل و با قاطعیت و شجاعت خرابکاری ها و به آتش‌کشیدن‌ها از سوی کسانی که تظاهرات‌ها را منحرف می‌کنند و آن را به درگیری می‌کشانند را مهار کنند. همچنین ضروری است که از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو حمایت شود، آزادی بیان کامل به آنها داده شود و آنها باید به همکاری با سرویس‌های امنیتی برای دستگیری و مهار خرابکاران و نفوذی‌ها ترغیب شوند.

نوری المالکی در ادامه از کلیه سرویس‌ها و نهادهای دولت به ویژه نیروهای امنیتی خواست که مسئولیت خود در قبال این تخریب‌ها سازمان‌دهی شده را بپذیرند زیرا تداوم این امر موجب از بین رفتن باقی‌مانده اعتبار و جایگاه دولت و نیز امنیت و ثبات جامعه خواهد شد. 

وی در عین حال تشدید ناآرامی‌های خیابانی از سوی هر طرفی را به منزله بازی با آتش توصیف کرد و گفت که این آتش، کشور را خواهد سوزاند و قبل از هر طرفی، عاملان این امر را با خود خواهد برد و برای آنها هیچ دستاورد سیاسی لحظه‌ای یا انتخاباتی نخواهد داشت.

دبیرکل حزب الدعوه در پایان این بیانیه گفت که عراق نیازمند تلاش تمامی فرزندان خود از تمامی طیف‌ها و گرایش‌های سیاسی است و مرحله آتی، مرحله آزمایش میزان صداقت سیاست‌های ملی‌گرایانه دولت، احزاب، جریان‌های مختلف و تظاهرات‌کنندگان برای برون‌رفت از چالش‌های امنیتی و معیشتی با همکاری سازنده و همبستگی ملی است.

منبع:فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1078365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =