ایندیپندنت: نیروهای سرکوب نیجریه در انگلیس تعلیم دیده‌اند

یک روزنامه انگلیسی نوشت، نیروهای ویژه پلیس نیجریه که طی هفته‌های اخیر معترضان را به شدت مورد سرکوب قرار داده در دانشکده پلیس انگلیس تعلیم دیده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» روز شنبه نوشت، نیروهای ویژه پلیس نیجریه که عامل سرکوب اعتراضات اخیر در این کشور هستند در انگلیس تعلیم دیده‌اند.

ایندیپندنت، بر اساس قانون آزادی نشر اطلاعات در انگلیس به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد دانشکده پلیس انگلیس و ولز در خلال سال ۲۰۱۹ با مقامات نیجریه همکاری داشته و نیروهای امنیتی این کشور را مورد تعلیم قرار داده است.

سخنگوی دانشکده پلیس در این باره گفت: «سال گذشته دانشکده پلیس تعلیماتی را برای نیروهای اعمال قانون در نیجریه فراهم کرد تا استانداردهای آن‌ها را ارتقاء بخشد، اما این تعلیمات، برقراری نظم عمومی را شامل نمی‌شد».

این سخنگو مدعی شد: «این دانشکده با کشورهای مختلفی در گوشه‌ و کنار دنیا همکاری دارد و شیوه‌های پلیس انگلیس را آموزش می‌دهد که در آن احترام به حقوق بشر نیز لحاظ می‌شود».

«کیت اوسامور» نماینده حزب کارگر انگلیس در پارلمان اخیراً از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور خواسته درباره همکاری دولت با «نیروهای ویژه ضد سرقت» (سارس)‌ در نیجریه و تعلیم آن‌ها توضیح دهد.

این نماینده پارلمان به ایندیپندنت گفت: «اخبار [روزهای اخیر نیجریه] این نگرانی را ایجاد می‌کند که پول مالیات‌دهندگان انگلیسی به جیب یگان‌های سارس راه پیدا کرده باشد. این در حالی است که این یگان‌ها در بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه و اعدام فراقانونی دخیل هستند».

دور جدید اعتراضات نیجریه از سه هفته پیش با قتل یک جوان توسط نیروهای سارس و با دعوت گروه‌های مختلف فعالان این کشور آغاز شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تا کنون در این اعتراضات ۵۴ نفر جان باخته، صدها نفر زخمی شده‌ و شمار بالایی بازداشت شده‌اند.

«محمد بوحاری» رئیس جمهور نیجریه امروز (شنبه) مدعی شد نیروهای امنیتی بیشترین خویشتن‌داری را از خود نشان داده‌اند و افراد کشته شده «آشوبگر» هستند.

نیروهای پلیس نیجریه پیش از این نیز بارها تظاهرات و تجمعات شهروندان را سرکوب کرده است. در جدیدترین مورد، در حالی که عزاداران حسینی در خیابان‌های شهرهای مختلف نیجریه در حال برگزاری سوگواری برای حضرت سیدالشهدا (ع) بودند، با یورش نیروهای پلیس مواجه شدند.

همچنین شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جمعیت اسلامی نیجریه آذرماه ۱۳۹۴ با حمله نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه بازداشت شد؛ یورشی که در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی نیجریه، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

«سهیلا زکزاکی» فرزند این فعال اسلامی نیجریه ماه گذشته از وخیم بودن حال والدینش به دلیل اهمال پزشکی خبر داد و گفت که پدر و مادرش زمانی که دستگیر شدند هر دو زخمی بودند و اکنون به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آنها وخیم‌تر شده است.

منبع:فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1078373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =