سیاست جهانی در قبال یمن اشتباه است

گروه بین‌المللی بحران به عنوان یک سازمان فرا ملیتی با نفوذ بسیار بالا در میان کشورهای جهان، خواستار تغییر نگاه‌ها به جنگ یمن شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، گروه بین‌المللی بحران، که یک سازمان غیر دولتی و فرا ملیتی است، در گزارشی در خصوص جنگ یمن، سیاست‌ بین‌المللی در خصوص این مسأله را ناکارآمد توصیف کرد.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، در گزارش این سازمان آمده است: «مسیر سیاست بین‌المللی نتوانسته دو مانع اساسی را برای  حل بحران یمن یعنی قدرتمند شدن حوثی‌ها و اختلاف و چند دستگی در میان دولت منصور هادی را از میان بردارد.»

این سازمان جهانی در ادامه توصیه کرد که باید نوع تحلیل و بررسی بحران یمن را تغییر داد و آن را محدود به دو طرف یعنی «حوثی‌ها» و «دولت منصور هادی» نکرد، بلکه باید طرف‌های بیشتری در یمن لحاظ شوند.

بنابراین گزارش، واقعیت‌های میدانی از سال ۲۰۱۸ به این سو، به شکل قابل توجهی تغییر یافته و گروههای مخالف ارتش و انصارالله یمن شکست خورده و عقب نشسته‌اند و روحیه آن‌ها به شدت افت کرده و همه این‌ها در حالی است که سیاست جهانی در قبال دولت منصور هادی نیز اشتباه است. بسیاری از دیپلمات‌های فعال در پرونده یمن از عدم همراهی طرف‌های یمنی ناراحت هستند. از سوی دیگر به عقیده آن‌ها دولت منصور هادی همچون سابق نمی‌تواند «نمایندگی دولت مشروع» در یمن را با خود داشته باشد و ابزارهای لازم برای حرکت در مسیر حل و فصل سیاسی را نیز ندارد.

گروه بین‌المللی بحران در ادامه گزارش خود نوشت:  «برخی محافل دیپلماتیک به نوع نگاه و سیاستی که در یمن جاری است، با دیده تردید نگاه می‌کنند. به عقیده آن‌ها این چارچوب نظری نمی‌تواند بازگوی حقایق یمن باشد و منتهی به پایان جنگ و ایجاد صلح شود. میزان قدرت ائتلاف حوثی- صالح و دولت هادی در سال ۲۰۱۶ به طور نسبی برابر بود. اما پس از آن که حوثی‌ها صالح را به قتل رساندند، قدرت آن‌ها افزایش پیدا کرده است. در همین حال منصور هادی دیگر نمی‌تواند مدعی شود که نمایندگی تمامی مخالفین حوثی‌ها را دارد.»

این سازمان جهانی در پایان تأکید کرد که در صورت توافق طرفین در یمن برای صلح، این موضوع روشن نیست که آیا تمامی گروههای مسلح و جریان‌های سیاسی یمن از اجرای این توافق حمایت خواهند کرد یا نه و علاوه بر این، حوثی‌ها در مذاکره با کسانی که از کمترین حد مشروعیت در میان گروههای مختلف بهره‌مند هستند.

گروه بین‌المللی بحران، سال گذشته نیز در گزارشی، خواستار تعلیق صادرات سلاح به عربستان سعودی شد و «رابرت مالی» رئیس این مجموعه، در سخنانی گفت که باید دخالت نظامی در یمن پایان یابد و دولت سعودی نوع نگاه خود را به چگونگی پیروزی در یمن تغییر دهد

رابرت مالی همچنین گفته بود که سعودی‌ها به دنبال پایان جنگ هستند، اما نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند و ترامپ نیز در حساب و کتاب‌های خود اشتباه کرده است.

گروه بین‌المللی بحران، یک سازمان فرا ملی و غیر دولتی است که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و در حیطه مناقشات خشونت‌آمیز تحقیق میدانی می‌کند و به دولت‌ها در این خصوص مشورت می‌دهد. «جرج سوروس» رئیس بنیاد «سوروس» از بنیان‌گذاران این سازمان جهانی و حامیان مالی آن است.

منبع:فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1078375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =