نباید نظرسنجی‌ها در آمریکا را ملاک قرار داد

یک کارشناس مسایل آمریکا با بیان این که طبیعی است افکار عمومی در ایران از شکست ترامپ خوشحال خواهد شد، معتقد است که نباید نظرسنجی‌ها را مبنای نتیجه قطعی انتخابات آمریکا دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیرعلی ابوالفتح در پاسخ به این که نظرسنجی ها در آمریکا، افکار عمومی در ایران را به این سمت کشانده است که جو بایدن رییس جمهور بعدی آمریکاست، در حالی که کارشناسان معتقدند ترامپ در آراء الکترال پیش است، گفت: نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ هم نشان می‌داد که هیلاری کلینتون رییس‌جمهور می شود و البته برآوردها هم اشتباه نبود ولی ترکیب و چیدمان ایالت‌ها در آمریکا سرنوشت انتخابات را مشخص می‌کند و باید بگویم که نظرسنجی‌ها در این بخش خیلی دقیق نیستند، از این جهت بعید نیست که دوباره با وجود برتری جو بایدن در همه نظرسنجی‌ها، ترامپ در آراء الکترال پیروز شود.

وی تاکید کرد که شاید اصلا سرنوشت انتخابات از طریق رای مردم مشخص نشود. آن طور که ترامپ می‌گوید "یا برنده می‌شوم یا تقلب شده" یعنی یک درصد هم برای خود شکست را متصور نیست احتمالا همان آراء الکترال را در نظر دارد.

ابوالفتح ادامه داد: حتی اگر بایدن پیروز انتخابات اعلام شود، ترامپ احتمالا کار را به دادگاه می‌کشاند و ممکن است مثل سال ۲۰۰۰ در دیوان عالی فدرال تعیین تکلیف شود که آنجا هم ترامپ دست بالا را دارد و در این جا هم اگر کار خاتمه نیابد کار به کنگره ارجاع می‌شود و در این مرحله هم او دست بالا را دارد.

این کارشناس مسایل آمریکا با تاکید بر اینکه "خیلی نباید نظرسنجی‌ها را ملاک قرار داد و به آنها توجه کرد" اظهار کرد: الان سه گروه از ایالت‌ها داریم، ایالت هایی که به دموکرات‌ها رای می دهند و ایالت‌هایی که به جمهوری خواهان رای می‌دهند و گروه سوم از ایالت ها از جمله آریزونا، میشیگان، پنسلیوانیا، فلوریدا و کارولینای شمالی که مشخص نیست تا آخرین لحظه به کدام گروه رای می دهند و حتی اصلا به هیچ یک از این دو رای ندهند. از سویی چیدمان و ترکیب آراء این ایالت‌ها با هم مهم هستند.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: تجربه شخصی من با توجه به پیگیری اخبار نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ این است چندان نباید به نظرسنجی‌ها متکی بود. الان ۱۰درصد جو بایدن در نظرسنجی ها جلو است اما این آمار تعیین‌کننده نیست.

وی اظهار کرد: نظرسنجی‌ها برای افکار عمومی قابلیت هیجانی ایجاد می‌کند و طبیعی است در ایران افکار عمومی از شکست ترامپ خوشحال خواهد شد اما معتقدم نباید به این مساله درباره نتیجه قطعی انتخابات آمریکا اتکا کرد. احساسم این است که در نهایت ترامپ برنده می‌شود، چون حتی اگر کار به دعوا کشیده شود، ترامپ دست بالا را دارد، برای همین با اطمینان می گوید احتیاجی به انتقال قدرت ندارم، چون قرار نیست که شکست بخورد. بر اساس نقاط کور و خاکستری قانون آمریکا برآورد می‌کند که در نهایت خودش برنده است.

منیع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1078463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =