اتحادیه اقتصادی اوراسیا پل پیروزی ایران در دوران تحریم است

مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بیان اینکه ایران نیازمند توسعه همکاری با سازمان ها و اتحادیه هایی است که تحت تأثیر و کنترل آمریکا نباشند گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا پل پیروزی ایران در دوران تحریم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سید حمزه صفوی مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در جلسه کمیته علمی و اجرایی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای گفت: در برنامه ریزی های اقتصادی کشورها، مزیت های اقتصادی و رقابتی هر کشور اهمیت بالایی دارد. مهمترین مزیت نسبی و رقابتی ایران با این مشخصات ژئوپلیتیکی نسبت به سایر کشورها، مزیت ترانزیتی است. ترانزیت در کریدور شمال -جنوب و شمال –غرب، دارای ظرفیت های بالایی است و عقلانیت حکم می کند که برای فعال سازی این کریدور اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تحریم های ظالمانه و نامشروع دولت آمریکا علیه دولت و ملت ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که دولت آمریکا راهبرد فشار حداکثری را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته و دولت های اروپایی نیز از ایران برای برون رفت از چالش های پسابرجام و عبور از فشار تحریم های ظالمانه و نامشروع حمایتی نمی کنند، جمهوری اسلامی ایران باید جایگاه خودش را در این کریدور و مسیر تجارت جهاتی تثبیت نماید و منافع اقتصادی سایر کشورها را به خود پیوند دهد.

وی با اشاره به نقش مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در برگزاری این همایش بین المللی تصریح کرد: مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام به دنبال همکاری با سازمان های اجرایی و علمی و طراحی طرح هایی است که برای کشور عزیزمان و جهان اسلام راهگشا باشد، فعال سازی کریدور شمال-جنوب یکی از این طرح ها است بر این اساس با همکاری دبیرخانه مناطق آزاد کشور، سازمان منطقه آزاد انزلی و مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و اتحادیه انجمن های علمی علوم جغرافیایی، اولین همایش اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، تولید ادبیات علمی جهت فعال تر شدن این کریدور است. بر این اساس در مرحله اول از منظر منظر علمی و دانشگاهی جایگاه عملی ایران را در این کریدور آسیب شناسی کردیم. در مرحله دوم یافته های علمی و دانشگاهی را به دستگاههای اجرایی مسئول و بخش خصوصی متصل کردیم و شاهد همکاری مؤثر میان مناطق آزاد، اتاق بازرگانی و بخش های دانشگاههای هستیم.

صفوی با اشاره به ساختارسازی این همایش جهت همکاری مؤثر نهادهای علمی و اجرایی برای حل بخشی از مشکلات کشور گفت: این همایش زمینه خوبی را برای تبادل نظر میان بخش های دانشگاهی، کارگزاران اجرایی و فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده است و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند و سال آینده گزارش دهیم که چه میزان از دستاوردهای این همایش به صورت اجرایی محقق شده است.

مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اشاره به چالش های جهانی دولت آمریکا تصریح کرد: دولت ایالات متحده آمریکا سه گسل استراتژیک در سطح جهانی دارد. گسل اول با ماهیت ژئواکونومیک با چین، گسل دوم با ماهیت ژئواستراتژیک با روسیه و گسل سوم ماهیت فرهنگی با انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: فعال سازی اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب کاهش آسیب پذیری سه کشور چین، روسیه و ایران در برابر آمریکا خواهد شد، چون آمریکایی ها توانایی کنترل این منطقه را ندارند. جمهوری اسلامی ایران شاید بیش از این دو کشور بتواند از منافع اتحادیه اقتصادی اوراسیا در برابر تحریم های نامشروع آمریکا بهره مند شود. به عبارت دیگر عضویت جمهوری اسلامی ایران در این اتحادیه یکی از راهکارهای عملی برای دور زدن تحریم هاست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم اکنون عضو ناظر سازمان همکاری های شانگهای است خاطرنشان ساخت: علاوه بر اتحادیه اقتصادی اوراسیا، عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز یک اولویت است که می تواند موجب موازنه قوا در منطقه شود. پیوند بیشتر ایران با این دو سازمان بین المللی کاملاً در جهت منافع ملی خواهد بود.

صفوی با اشاره به استراتژی یک کمربند، یک راه دولت چین برای احیای جاده ابریشم و مسیر تجارت جهانی چین اظهار داشت: جاده ابریشم چین از مسیرهایی عبور می کند که با تهدید آمریکا مواجه است. اگر چین در این استراتژی اقتصادی سهم بیشتری را برای موقعیت ترانزیتی ایران قائل شود، منافع خود را تضمین کرده است. این موضوع برای روسیه که با تهدیدات آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه است نیز صدق می کند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا بستری برای تحقق این موضوع است و مناطق آزاد در رونق مسیرهای ترانزیتی نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.

 صفوی با بیان اینکه ایران نیازمند توسعه همکاری با سازمان ها و اتحادیه هایی است که تحت تأثیر و کنترل آمریکا نباشند گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا پل پیروزی ایران در دوران تحریم است و هنر دیپلمات ها، نخبگان علمی و اجرایی و بخش خصوصی است که این از ظرفیت در جهت منافع ملی بهره برداری کنند و ما در این همایش بین المللی به دنبال تحقق این هدف هستیم.

وی با تقدیر از همکاری مؤثر سازمان منطقه آزاد انزلی، انجمن ژئوپلیتیک ایران، دبیرخانه مناطق آزاد کشور و دانشگاههای معتبر کشور یادآور شد: همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای به صورت یک روزه و با حفظ پروتکل های بهداشتی به صورت محدود حضوری و ویدئوکنفرانسی در تاریخ سه شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹ با حضور اساتید داخلی و خارجی و مقامات ایرانی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی منطقه ازاد انزلی برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/

کد خبر: 1078521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =