راه اندازی نظام تعامل‌ خانه و دانشگاه در راستای تسهیل ازدواج دانشجویی/ کرسی آزاداندیشی به صورت وبینار  برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از راه اندازی نظام تعامل خانه و دانشگاه با همکاری مراکز مشاوره و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خبر داد و گفت: این امر مهم در راستای سطح آگاهی دانشجویان در خصوص ملاک‌هایی همانند ازدواج آگاهانه و به هنگام راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حبیبه رحیمیان-  اجرای فعالیت‌های فرهنگی و دستورالعمل‌های اجرایی یکی از اولویت‌های اساسی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است که برهمین اساس این معاونت برای تحقق بخشیدن اقدام به دریافت گزارش عملکرد از سوی واحدهای دانشگاهی کرده است. در همین راستا خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت‌وگویی را با سعید رشیدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ترتیب داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برای تسهیل ازدواج در سنین پایین چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است؟

مسئله ازدواج به‌ویژه ازدواج در دوران دانشجویی از جمله مسائل پراهمیت در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی است که معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است. می‌توان برگزاری کارگاه‌های روانشناختی ازدواج آسان و کارگاه‌هایی در خصوص شناخت ویژگی‌های فردی اشاره کرد که با انجام جلسات مشاوره‌ای  پیش از ازدواج، فرد را در انتخاب بهتر و شایسته‌تر برای شروع یک زندگی مشترک هدایت می‌کند.

برای تسهیل در امر ازدواج در سنین پایین، دانشگاه با هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اقدام به برگزاری برنامه‌هایی همچون طرح ملی "همسفر تا بهشت" به عنوان یک برنامه فرهنگی زیارتی، جشن ازدواج دانشجویی و پرداخت هدیه جشن ازدواج دانشجویی، و لحاظ کردن تخفیف در شهریه تحصیلی دانشجو کرده است.

 در طرح ملی "همسفر تا بهشت"، دانشجویانی که عقد ازدواج انجام می‌دهند و در سامانه ازدواج دانشجویی ثبت نام می‌کنند به سفر مشهد مقدس اعزام و در طول سفر از محورهای آموزشی همچون "مهارت‌های ارتباطی همسران"، "تربیت فرزند"، "سواد رسانه"، "هنر معیشت در زندگی" و سایر مباحث موثر در استحکام بنیان خانواده بهره‌مند می‌شوند.

راه اندازی نظام تعامل خانه و دانشگاه با همکاری مراکز مشاوره و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در راستای ارتقای دقت نظر و سطح آگاهی دانشجویان در خصوص ملاک‌هایی همانند ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار شکل گرفته است.

در کنار موارد فوق برنامه تامین خوابگاه‌های دانشجویی متاهلان و مسائل معیشتی زوج‌های دانشجو و جلب مساعدت خیرین در حوزه ازدواج نیز در دستور کار این واحد دانشگاهی است.

آیین نامه تخفیف شهریه به مناسبت ازدواج دانشجویی در واحد علوم و تحقیقات چقدر مورد استقبال واقع شده و در کل دانشجویان در مسأله ازدواج  با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

میزان استقبال دانشجویان از آیین‌نامه تخفیف شهریه ازدواج دانشجویی در واحد علوم و تحقیقات، در سطح خوب، ارزیابی می‌شود که امید است با افزایش میزان تخفیف شهریه در این حوزه شاهد کمک‌های بهتری برای زوج‌های دانشجو باشیم.

با توجه به ارزیابی‌ها و تحقیقات صورت گرفته در حوزه مرکز مشاوره، این حوزه با چالش‌هایی از جمله به تعویق افتادن استقلال مالی به دلیل اشتغال به تحصیل، انجام نشدن خدمت سربازی، مکفی نبودن وام های ازدواج دانشجویی، مهیا نبودن مسکن ارزان قیمت، بیکاری یا نداشتن ثبات شغلی، عدم استطاعت مالی برای تهیه جهیزیه و  مهریه سنگین مواجه است.

تاکنون کرسی آزاد اندیشی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شده است؟ استقبال دانشجوها از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به چه صورت بوده است؟

با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان به برگزاری و رونق کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی این موضوع یکی از مسائلی است که همواره در دستور کار معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد قرار دارد.

 لزوم یادگیری شیوه‌های استدلال و گفت‌وگو و اظهار نظر در بین اقشار دانشگاهی در موضوعات مختلف فکری، سیاسی، فرهنگی و علمی و نقش مهم آن در معرفت‌افزایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی است.

برنامه‌های مختلفی در این خصوص برگزار شده است تا جاییکه اخیرا دو برنامه توسط بسیج دانشجویی با عنوان "نقش شورای نگهبان در کارآمدی مجلس" و" نسبت بودجه سال۹۹ و شعار مصرف، تولید، تورم "که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد.

 همچنین در ایام انتخابات نیز برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در قالب برگزاری تریبون آزاد از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه صورت می‌گیرد.

برنامه شما برای توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی با توجه به ابلاغیه جدید فرزاد جهان بین در حوزه کرسی‌های آزاد اندیشی چیست؟

با توجه به ابلاغیه جدید کرسی‌های آزاد اندیشی برنامه‌های مختلفی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی و بسیج دانشجویی به صورت وبینار در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

باز تعریف الگوی مصرف و نسبت مصرف با رونق تولید و اشتغال، ارزیابی عملکرد توسعه کیفی تولیدات سیمای جمهوری اسلامی ایران در تناسب با جایگاه آن به عنوان دانشگاه از منظر امام خمینی و طرح راهکار کارآمد برای دستیابی به آینده بهتر در موضوع از عمده وبینارها در این زمینه است.

همچنین باز تعریف مفهوم و جایگاه حجاب در جامعه در نسبت با تنوع باورها و الزمات دینی آحاد مردم و باز تعریف حجاب برتر به عنوان یک برند تشخّص آفرین است که به صورت وبینار برگزار خواهد شد.

ارزیابی کلی و کلان عملکرد چهل ساله کشور در تناسب با آرمان‌های و اهداف اصل انقلاب اسلامی، تبیین مولفه‌های ارزیابی کارآمدی دولت و بررسی چالش‌های دستیبابی به دولت جوان انقلابی یکی از دیگر از موضوعات است که به صورت وبینار برگزار خواهد شد.

 بررسی بهره‌وری اقتصادی هزینه کرد وزارت علوم در نهاد تولید علم، متناسب با تولید و بررسی سطح مداخله نهاد رهبری و رهبر انقلاب در شکل دهی شرایط کنونی – آنچه بوده است و آنچه باید باشد یکی دیگر از این وبینارها است.

 نسبت مسئولیت رهبری با عملکرد نهادهای مورد نصب مستقیم ایشان، بررسی مصونیت قضایی عرفی مسئولان عالی کشور – پیامدها و راهکارهای مصونیت زدایی و بررسی نسبت نقش دیدگاه امام خمینی (ره) در عدم پرداختن به ظرفیت ایران باستان از عمده برنامه‌هایی است که توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی و بسیج دانشجویی به صورت وبینار در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی فرصتی را فراهم خواهد کرد تا دانشجویان ضمن بهره‌مندی از نظرات مختلف و تضارب آرا، آموزش غیر مستقیمی در جهت تقویت مهارت‌های گفتگو، نقدپذیری، جامعه پذیری و... را کسب کنند.

همچنین برگزاری این برنامه‌ها پیامدهای مفیدی را نیز در پی خواهد داشت که می‌توان با افزایش تعداد صاحب خردانی که در مشورت‌های علمی شرکت می‌جویند و گسترش فرصت‌هایی بیش‌تر به منظور تضارب آرا شاهد رونق اندیشه‌سازی و روندهای تولید دانش در ابعادی پرشتاب‌تر، دامنه‌دارتر و کارآمدتر می‌شود.

برنامه شما برای توسعه و هدایت تشکل‌های دانشجویی فعال در واحد علوم و تحقیقات چیست؟ مهم ترین دغدغه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد چه موضوعاتی است؟

از آنجایی که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه، متنوع و گسترده است و مخاطبان این برنامه‌ها نیز با سلایق مختلف بوده به طوری که مسئولان فرهنگی این واحد دانشگاهی نیز متناسب با حیطه اختیارات و وظایفشان حمایت‌هایی از تشکل‌ها و دانشجویان فعال و عضو تشکل‌ها دارند.

در اکثر موارد طرح موضوع برنامه‌های فرهنگی از ارائه ایده تا اجرای آن با محوریت دانشجویان عضو تشکل است و کارشناسان فرهنگی نیز در کنار این دانشجویان با ارائه تجربیات و آموزش های لازم، وظایف مربوط به هدایت و راهنمایی دانشجویان عضو تشکل را به عهده دارند.

تشکل‌هایی که در حال حاضر در این واحد دانشگاهی فعالیت دارند بسیج دانشجویی است که این تشکل در بحران فعلی جامعه در مقابله با ویروس کرونا نقش اثر بخشی داشته است.

چالش کرونا با محوریت شناسایی و حمایت از ایده‌ها، محصولات یا خدمات و اقدامات خلاقانه و مسئله محور در راستای حل مشکلات ناشی از کرونا، همچنین تولید محتوا و روشنگری در پروسه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیرامون این موضوع است.

علاوه بر فعالیت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای کمک به کادر درمانی در قالب نیروهای تخصصی یا حتی خدماتی، کمک به نیروهای خانه سلامت وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ برای غربالگری جامعه در مقابله با کرونا، انجام مراسم غسل و تیمم درگذشتگان کرونا از دیگر اقداماتی که برای مقابله با کرونا انجام شده است.

همچنین راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک، لباس کادر درمان، مواد ضدعفونی کننده، توزیع بسته‌های بهداشتی به مراکز نیازمند و پرجمعیت، ضد عفونی کردن معابر و محله‌های اطراف دانشگاه را می‌توان از اقدامات انجام گرفته توسط تشکل‌های دانشجویی مطرح کرد.

افزایش بودجه فرهنگی واحدها چقدر در حوزه تشکلی و نشریات دانشجویی و برنامه های آنها تاثیرگذار بوده است؟

البته افزایش بودجه فرهنگی تاثیر بسزایی در جلب مشارکت دانشجویان در کانون‌ها، نشریات و تشکل‌های دانشجویی خواهد داشت که تشویق فعالان فرهنگی و اختصاص بودجه‌های مشخص به کانون‌ها، نشریات و تشکل‌ها نقش این گروه‌ها را در ظهور و بروز اقدامات و فعالیت‌های اثر بخش فرهنگی دوچندان خواهد کرد.

دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تا چه حدی شامل تخفیف شهریه می‌شوند و چه طرح های حمایتی و تشویقی دارید؟

مطابق آیین‌نامه تخفیف دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی هرساله حدود ۲ درصد از درآمدهای شهریه‌ای سالیانه (بطور دقیق‌تر ۰/۷۵ درصد درآمدهای شهریه‌ای در ترم) هر واحد دانشگاهی با مصوب کمیته تخفیف دانشجویی به تخفیف دانشجویان تخصیص می‌یابد.

تخفیف‌های دانشجویی شامل گروه‌هایی خاص از دانشجویان از جمله نفرات برتر در مسابقات علمی، پژوهشی و آموزشی و دارای عناوین (نفرات برتر کنکور سراسری، دانشجویان ممتاز آموزشی و تحصیلی در طول ترم‌های تحصیلی و دانشجویان نخبه عضو کانون پژوهشگران جوان و. ‌..)، مسابقات فرهنگی(شامل نفرات برتر در مسابقات حفظ یک تا ۳۰ جزء قرآن کریم و قرائت و...)، مسابقات ورزشی (شامل نفرات برتر در مسابقات استانی و کشوری و جهانی و قهرمانان المپیک و...) و صاحبان طرح‌های درآمد زا و کارآفرین است که درصد تخفیف لحاظ شده جهت آنان مطابق مصوب کمیته تخفیف هر واحد دانشگاهی تا ۳۵ درصد و گاهاً تا ۵۰درصد یا ۱۰۰ درصد (بطور مثال قهرمانان جهانی و المپیک) است.

از دیگر گروه‌های دانشجویی که مطابق آیین‌نامه تخفیف دانشجویی و مصوب کمیته تخفیف واحد مشمول دریافت تخفیف تا ۳۵ درصد می‌شود شامل خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگر و جانبازان زیر ۲۵ درصد و خانواده‌های کم درآمد یا عضو نهادها و سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی و ...)، بیماران خاص(بیماری هپاتیت و سرطان و ام اس و ...)، دانشجویان عضو خانواده‌های پرسنل غیر هیات علمی و هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده‌هایی که دارای ۲ یا ۳ و یا بیشتر دانشجوی شاغل به تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد دارند، است که در قالب بودجه همان ۲ درصد درآمدهای شهریه‌ای هر واحد دانشگاهی قابل پرداخت است.

مطابق بخشنامه اخیر ریاست عالیه دانشگاه، دانشجویانی که در طول تحصیل در دانشگاه ازدواج‌ می‌کنند، تخفیفی معادل ۵۰ درصد شهریه ترم تحصیلی (جهت دانشجویان مقطع ارشد و دکتری) و ۱۰۰ درصد (جهت دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی) لحاظ می‌شود. ‌برای این دانشجویان و دیگر دانشجویان منصرف از تحصیل نیز در خارج از بودجه ۲ درصدی درآمدهای شهریه‌ای سالیانه دانشجویی نیز تخفیفی تا ۵۰ درصد هزینه انصراف قابل لحاظ است.

همچنین از دیگر مصوب‌های کمیته تخفیف دانشجویی معرفی دانشجویان جهت دریافت وام‌های دانشجویی از صندوق رفاه دانشجویان و صندوق رفاه وزارت علوم و تقسیط شهریه است که تا ۵۰ درصد از کل شهریه‌های ترم تحصیلی دانشجویان را شامل می‌شود.

معرفی دانشجویان به بانک های عامل ملت، صادرات و ملی نیز جهت دریافت وام از دیگر تسهیلات دانشگاه جهت دانشجویان است.

دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری که در دوره قبلی معاونت ابلاغ شد چقدر کارساز بود، نقاط قوت و ضعف آن بیشتر چه موضوعاتی است و چقدر توانست در حوزه عفاف دانشجویی در محیط دانشگاه تأثیر بگذارد؟

دستور العمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری از لحاظ شکل و محتوا کامل بوده و تمام ابعاد پوشش و آراستگی را مد نظر قرار داده است؛ ولی در مرحله اجرا با مشکلاتی روبروست.

برابر با نظر کارشناسان این حوزه و با توجه به نظر سنجی و نیاز سنجی‌های صورت گرفته اقدامات لازم در این حوزه باید در چند بخش دانشجو، خانواده و اساتید و پرسنل دانشگاه و به صورت کار فرهنگی صورت پذیرد.

همانطور که جامعه ما با هجمه‌ها و تهاجم فرهنگی از خارج و داخل روبروست و تاثیرات روزانه خود را بر پیکره جامعه می‌گذارد و البته مسائل زمینه‌ای و حاشیه‌ای از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی، بیکاری و... نیز بر این مورد دامن می‌زند.

 فعالان فرهنگی نیز بایستی با رویکردهای تخصصی و علمی و با سعه صدر در مواجهه با این ناهنجاری های روبرو شده دست و پنجه نرم می‌کنند و البته مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری کار باید به صورت جهادی و شبانه روز پیگیری شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

واحد علوم و تحقیقات در گام‌ نخست در جهت اجرای این دستورالعمل 3 کارگروه تخصصی در حوزه اساتید، کارکنان و دانشجویان  تشکیل داد و جلسات مختلفی برای سیاست‌گذاری و اجرای مصوبات بخشنامه مذکور برگزار کرد.

معاونت فرهنگی و دانشجویی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه پرسنل واحد به ویژه همکاران حوزه حفاظت فیزیکی، نصب اطلاعیه و دستورالعمل‌های لازم، تشویق و ترغیب به رعایت دستورالعمل‌ها و قوانین تعیین شده اقدام کرده است.

همچنین علاوه برموارد فوق اهدای کتاب قوانین و مقررات دانشگاه‌های جهان به دانشجویان ورودی جدید، برگزاری جلسات مشاوره فردی و خانوادگی برای دانشجویانی که نیاز به راهنمایی بیشتر در این حوزه دارند، اقدام کرده تا از ظرفیت و پتانسیل فکری و عملی اساتید و دانشجویان فعال فرهنگی برخوردار شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078526

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =