ایرلاین‌ها گران فروشی نمی‌کنند

عضو انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید براینکه دخل و خرج ایرلاین‌ها بدلیل مشکلات متعدد با هم همخوانی ندارد، گفت که مصوبه مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت به این مشکلات دامن زده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، یونس دقیق کیا در خصوص مباحث اخیر افزایش قیمت بلیت هواپیما و صدور دستورالعملی مبنی بر عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه ایرلاین‌های ایرانی مشکلاتی دارند که ایرلاین‌های دیگر کشورها با آن روبه رو نیستند گفت: مشکلات صنعت هوانوردی ما، تا حدود زیادی متأثر از محدودیت‌های خرید هواپیمای نو، موتور و قطعات یدکی از سال‌های قبل بوده است؛ ولی با تلاش بی وقفه فعالان صنعت هوانوردی، این صنعت تا کنون روی پای خود ایستاده است. در یکی دو سال گذشته، مشکلات جدیدی به مشکلات قبلی اضافه شد که از جمله می‌توان به مسائلی چون عدم امکان سوخت گیری در فرودگاه‌های خارج از کشور و عدم امکان انتقال ارز حتی از طریق صرافی‌ها به عنوان دو نمونه از محدودیت‌های جدید اشاره کرد که ایرلاین‌های ایرانی را با هزینه‌های اضافی مواجه ساخت.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش نرخ دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان دیگر امان همه شرکت‌های هواپیمایی را بریده است؛ اگر گشایشی نشود بعید است ادامه کار میسر باشد.

همین حالا هم درآمد و هزینه شرکت‌های هواپیمایی با هم برابر نیست

عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه دخل و خرج این شرکت‌ها یکسان نیست و درآمد هیچ پروازی خصوصاً در مسیرهای داخلی کفاف هزینه پرواز را نمی‌دهد، افزود: مسلماً ادامه این وضعیت و ضرر و زیان انباشته موجب زمین گیری ناوگان شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد. به عنوان مثال، با سررسید زمان تعویض موتور هواپیما، باید حداقل یک میلیون دلار برای خرید موتور پرداخت کرد؛ یعنی حدود ۳۰ میلیارد تومان؛ چه طور می‌توان با نرخ‌های فعلی این هزینه را تأمین کرد؟ حال به این هزینه‌ها، سایر هزینه‌ها مانند حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه هندلینگ و خدمات فرودگاهی و… را هم اضافه کنید.

قیمت بلیت هواپیما در مقایسه با سایر کالاها و خدمات، رشد نزولی داشته است

دقیق کیا با اشاره به افزایش چند برابری هزینه و قیمت تمام شده کالاها و خدمات در کشور پس از کرونا گفت: این در حالی است که نرخ بلیت هواپیما نسبت به سایر خدمات و کالاها نه تنها افزایش نداشته بلکه ارزان‌تر هم شده است.

کرونا با مسافرت‌های هوایی جابه جا شد؟

وی درباره مشکلات جدید صنعت هوانوردی در پی شیوع کرونا گفت: شاید در ذهن برخی این سو تفاهم ایجاد شود که ایرلاین‌ها مخالف اجرای تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و عدم توجه به سلامت مسافرانند؛ اما مردم و مسافران مطمئن باشند که اگر ایرلاین‌ها معتقد هستند که انجام پرواز با ظرفیت کامل موجب انتقال ویروس نمی‌شود، واقعاً حقیقت را بیان می‌کنند. آمار «یاتا» (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) حاکی از آن است که از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان بین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسافر تنها ۴۴ مورد کرونا به ثبت رسیده است؛ به عبارتی ۱ مورد ابتلاء به کرونا از هر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر هوایی؛ چراکه اصولاً جریان هوا در کابین مسافران مرتباً هر ۳ دقیقه یک بار صورت می‌گیرد که خود مانع انتقال ویروس به دیگران می‌شود؛ به همین دلیل است که هیچ شرکت هواپیمایی در دنیا نسبت به فاصله گذار ی بین مسافران اقدام نکرده و حتی دولت‌ها هم چنین تأکیدی را به عمل نیاورده اند. تقریباً همه جا مطرح شده است که سفر هوایی دارای کمترین ریسک نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی در ابتلاء به کروناست.

نه یاتا و نه ایکائو توصیه‌ای به رعایت فاصله گذاری در پروازها نکرده اند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که آیا رویه ایرلاین‌ها در سایر کشورها مبنی بر عدم رعایت فاصله گذاری در پروازهایشان، آن هم در شرایط رکود اقتصادی و کسادی حمل و نقل هوایی، به معنی کسب درآمد حداکثری نیست؟، اظهار کرد: خیر؛ اصلاً این طور نیست. خوب است بدانید که فعالیت هر شرکت هواپیمایی تحت نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری همان کشور متبوعش بوده و سازمان هواپیمایی کشوری هر کشوری، در مباحث مربوط به ایمنی پرواز و سلامتی مسافران تابع سازمان بین المللی هوانوردی جهانی (ایکائو) است؛ ایکائو نه تنها دستور بلکه توصیه‌ای هم مبنی بر فاصله گذاری بین مسافران نکرده است؛ همان طور که مسئولان بهداشت و درمان در تمام کشورها تابع دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) هستند و در مورد نحوه مقابله با ویروس کرونا به توصیه‌های آن سازمان استناد می‌کنند، بالتبع و در رویه‌ای مشابه، شرکت‌های هواپیمایی نیز با استناد به ایکائو که هیچ دستورالعمل و توصیه‌ای برای فاصله گذاری بین مسافران صادر نکرده، عمل می‌کنند؛ شرکت‌های هواپیمایی انجام پرواز با ظرفیت ۶۰ درصد را در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم انتقال ویروس کرونا ارزیابی نمی‌کنند.

الزام به فروش بلیت پرواز تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، زیان سنگینی به ایرلاینها می‌زند

فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای دستور ستاد مقابله با کرونا (انجام پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت) دارای تبعات منفی اقتصادی برای ایرلاین هاست؟ تصریح کرد: بله مسلماً؛ اساساً حتی درآمدهای فعلی هم تکافوی هزینه پرواز را نمی‌دهد و حالا باید از ۴۰ درصد درآمد خود هم صرف نظر کنیم در حالی که هزینه پرواز با کاهش ظرفیت «متناسب» کاهش نمی‌یابد. البته ایرلاین‌ها به استناد دستورات یاتا و علی رغم اینکه فاصله گذاری در پرواز را در راستای حفظ سلامتی مسافران مفید نمی‌دانند، اما خود را موظف به رعایت دستور می‌دانند.

هیچ بلیتی بالاتر از نرخ مصوب نفروختیم

وی درباره انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر گران فروشی ایرلاین‌ها تأکید کرد: تاکنون حتی یک بلیت با نرخ گران‌تر از دامنه نرخ مصوب در شهریور ۹۸ توسط هیچ ایرلاینی صادر نشده است. این نرخ‌ها که باید مورد استناد قرار گیرد در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بالاترین و ذی صلاح ترین نهاد حاکمیتی و نظارتی کشور در صنعت هوانوردی، موجود است؛ لذا از رسانه‌ها می‌خواهم با قضاوت ناعادلانه موجب بروز تشویش و وارد آمدن آسیب به جو روانی جامعه و مسافران نشوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1078553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =