طرح‌های پدافند غیرعامل استان‌ها تا پایان سال تکمیل می‌شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از تکمیل همه طرح‌های جامع پدافند غیرعامل استان‌ها تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سردار غلامرضا جلالی در همایش پدافند غیرعامل با بیان اینکه تهدیدات پیش روی کشور به دلیل تحولات در حوزه‌های فناوری، الگوی جدیدی به خود گرفته است، گفت: این تغییرات نیاز به طرح‌های دفاعی جدیدی را در برابر تهدیدات ضروری می‌نماید.

وی با بیان اینکه در الگوی دفاع جامع نیازمند هم‌افزایی رویکردهای نظامی و غیرنظامی هستیم، تصریح کرد: بخشی از لایه‌های دفاعی در دفاع غیرنظامی و پدافند مردم‌محور خلاصه می‌شود که در این زمینه با استفاده از ظرفیت‌ها و ساختارهای وزارت کشور در قالب استانداری‌ها تلاش کردیم ساختارهای پدافند غیرعامل را در استان‌ها متناسب با سطح مأموریت آن‌ها تنظیم و تقویت کنیم.

جلالی با بیان اینکه استانداران مسئول پدافند غیرعامل در استان‌ها هستند، اظهار کرد: در راستای ساختارسازی از سال ۹۲، در درجه نخست ساختارهای پدافند زیستی در استان‌ها ایجاد شد که خوشبختانه، استان‌ها اقدامات خوبی انجام دادند و نشانه آن در کارنامه قابل قبول استان‌ها در حوزه مقابله با کرونا مشهود بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ایجاد قرارگاه‌های پدافند پرتویی در استان‌های هسته‌ای کشور، گفت: این قرارگاه‌ها به‌عنوان سازوکاری برای مدیریت مقابله با تهدیدات ناشی از حوادث احتمالی مواد پرتوی و پیامدهای آن ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه نظام‌های عملیاتی پدافند غیرعامل که به تصویب کمیته دائمی پدافند غیرعامل رسیده است، نظام پدافند شهری را ارائه کردیم، گفت: سند پدافند شهری در واقع برنامه دفاع از شهر و الگویی مدرن برای توسعه شهرها با لحاظ اصول امنیتی و دفاعی است.

جلالی با اشاره به اینکه الگو و برنامه دفاع از مردم در شرایط تهدید و بحران در قالب نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور تهیه و ابلاغ شده است، ادامه داد: در این طرح، وظایف دستگاه‌های اجرایی در شرایط تهدید برای حفاظت از مردم و زیرساخت‌های حیاتی و تامین خدمات بیان شده است.

جلالی، همچنین از تصویب و ابلاغ نظام عملیاتی رزمایش‌ها و ایجاد، ارتقا و حفظ آمادگی‌ها در بخش غیرنظامی کشور خبر داد و افزود: این نظام عملیاتی با مطالعه دقیق طراحی و احصا شده که از طریق سلسله مراتب به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه این‌ها نشان می‌دهد مسئولیت استانداران از نظر پدافند غیرعامل سنگین است، یادآور شد: ما برای ۳۱ استان طرح جامع پدافند استان را با محوریت استانداران طراحی کردیم که امسال تقریباً همه این طرح‌ها به نتیجه خواهد رسید. هم‌اکنون طرح جامع ۱۸ استان تصویب و آماده شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: چارچوب کلی این طرح جامع شناسایی، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها و مراکز پرخطر و وابستگی‌ها در استان‌هاست تا تهدیدات شناسایی و با طبقه‌بندی زیرساختهای حیاتی استان‌ها، الگوی پدافند غیرعامل برای آن‌ها تهیه شود.

وی یادآور شد: انتظار ما از مجموعه وزارت کشور و استان‌ها این است که در برنامه‌ریزی‌های خود، طرح جامع پدافند استان را در اولویت اقدامات پدافندی خود قرار دهند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: با همکاری وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ، برای ۵۲ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت سند جامع پدافند شهری در دست تهیه است که در ۴۶ شهر، مطالعات و تحلیل مخاطرات شناسایی شده است که با تکمیل آن این سند پدافند شهری می‌تواند سرفصل برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در شوراهای شهر قرار بگیرد.


انتهای پیام/

کد خبر: 1078574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =