رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل ۱۵ استان کشور در هفته پدافند

معاون طرح و برنامه پدافند غیرعامل کشور از رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل حداقل ۱۵ استان کشور در هفته پدافند غیرعامل امسال خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سردار محمدرضا کائینی اظهار کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل ۱۵ الی ۱۶ استان و از جمله استان سمنان در هفته پیش رو با حضور مسوولان کشوری رونمایی رسمی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تدوین نهایی این طرح‌های جامع استانی خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل علاوه بر تدوین و تصویب این طرح‌های جامع استانی برای برخی از شهرهای بزرگ و مهم کشور نیز طرح جامع پدافند غیرعامل شهری تدوین خواهد کرد.

معاون طرح و برنامه پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سازمان پدافند به‌منظور تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل ۳۱ استان، قراردادی با استانداران سراسر کشور منعقد کرده و مهمترین هدف آن نیز این است که در قالب این طرح‌ها مهمترین مخاطرات و تهدیدات در حوزه زیرساخت‌های مهم و حیاتی شناسایی و برای رویارویی با تهدیدات احتمالی برنامه‌ریزی شود.

وی از شناسایی همه زیرساخت‌های مهم پرخطر و دارای ریسک بالا در استان‌های مختلف در قالب طرح جامع خبر داد و اضافه کرد: شناسایی این زیرساخت‌های پرخطر و با ریسک بالا سبب می‌شود که دستگاه‌های متولی چه در حوزه شیمیایی و سایبری و چه در حوزه‌های زیستی، کالبدی و...به مصون‌سازی بپردازند.

سردار کائینی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اهمیت حوزه سایبری و فناوری در جنگ‌های آینده و لزوم تقویت زیرساخت‌های کشور در این بخش گفت: متاسفانه با وجود اینکه کشور ما در دو حوزه آفندسایبری و پدافند سایبری از توانمندی و دانش بسیار بالایی برخوردار است اما در حوزه تقنینی و قوانین با مشکلات جدی و از جمله با خلاء‌های قانونی روبرو هستیم که باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

ضرورت مصون‌سازی زیرساخت‌های مهم کشور در برابر حملات سایبری احتمالی

وی خواستار رفع مشکلات قانونی در این بخش شد و اظهار کرد: جدا از بحث کروناویروس و پدافند زیستی که در شرایط فعلی از اهمیت به سزایی برخوردار است، عمده کنش ما با دشمن در حوزه جنگ سایبری است.
معاون طرح و برنامه پدافند غیرعامل کشور به برخی حملات سایبری به زیرساخت‌های کشورمان اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال چند بار به مراکزی مثل ثبت احوال، بنادر کشور و..حمله سایبری شد. البته جمهوری اسلامی نیز در این حوزه از قدرت و توانمندی بالایی برخوردار است و پاسخ دشمنان را با قدرت و قوت می‌دهد.

وی بر ضرورت مصون‌سازی زیرساخت‌های مهم کشور در برابر حملات سایبری احتمالی تاکید و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این چند سال اقدامات زیادی در حوزه ایمن‌سازی مراکز مهم و حیاتی در از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری دولت و دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

وی با اذعان به اینکه دشمن امروز می‌داند که از طریق عملیات تروریستی و یا از طریق موشکی نمی‌تواند به ما آسیب بزند ادامه داد: از همین رو ممکن است دست به حملات سایبری بزند.

سردار کائینی از سازمان پدافند غیرعامل به عنوان یک دستگاه حاکمیتی نام برد و اظهار کرد: وظیفه اصلی سازمان نظارت، رصد و پایش تهدیدات و مخاطرات و بیان و گوشزد به‌موقع به مدیران است.

معاون طرح و برنامه پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه متاسفانه برخی حوزه‌ها همچون بخش اقتصادی این نظارت را برنمی‌تابند افزود: شاید از همین رو باشد که سازمان در برخی بخش‌ها نتوانسته آنگونه که انتظار می‌رود موثر باشد.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه سازمان پدافند غیرعامل در حوزه مقابله با کروناویروس گفت: سازمان در این بخش عملکرد بسیار خوبی داشته به طوری که با اقداماتی که انجام داد تلفات در برخی بخش‌ها را به شدت کاهش داد.

پیشگیری از شیوع کرونا در فرودگاه‌ها، بندرگاه‌ها و مراکز مهم و حیاتی

سردار کائینی با اشاره به هشدارهای سازمان پدافند به برخی مراکز مهم در خصوص خطر شیوع کووید۱۹ اضافه کرد: سازمان از همان ابتدا به طور جدی به این بخش ورود کرد و به مدیران و کارکنان برخی زیرساخت‌ها همچون: بنادر، پتروشیمی‌ها، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها و...هشدار و آموزش داد و از همین رو کمترین آلودگی بیماری و یا تلفات کرونایی را در این‌گونه مراکز داشتیم به طوری که در بنادر ما تنها چهار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری عالم‌گیر جان باختند.
وی ادامه داد: پدافند غیرعامل کشور از همان ۱۵ بهمن‌ماه ۹۸ که بحث شیوع این بیماری نوپدید در دنیا مطرح شد مراکز مهم و حیاتی زیرساختی را توجیه و به همه آنها هشدارهای لازم را داد. ضمن اینکه منابع مالی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا نیز در این مراکز تامین شد و از همین رو عملکرد خوبی در این بخش داشتیم.

وی با گلایه از وجود آنچه وجود خلاء‌های قانونی در حوزه پدافند غیرعامل می‌خواند گفت: باید این خلاء‌های قانونی را به هر نحو ممکن برطرف کنیم. ضمن اینکه در برخی بخش‌ها نیز قوانینی وجود دارد اما متاسفانه قانون به درستی اجرایی نمی‌شود.

معاون طرح و برنامه پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری به ظرفیت‌های بالای جهاددانشگاهی در سطح ملی و استان پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی که قرابت زیادی با سازمان پدافند عامل دارد چه در حوزه آموزشی و پژوهشی و چه در حوزه رسانه و آموزش‌های عمومی می‌تواند کمک زیادی به پدافند غیرعامل کند.

وی با بیان اینکه هنوز بخش‌هایی از مردم با پدافندغیرعامل آشنایی دقیقی ندارند تصریح کرد: جهاددانشگاهی که طرح‌هایی در این بخش در استان سمنان نیز اجرایی کرده می‌تواند یاری‌گر ما باشد.

کائینی آشنایی مردم با حوزه‌های آسیب‌زا را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: جهاددانشگاهی علاوه بر مشارکت در این مهم، در حوزه آموزش کارکنان دولت و دستگاه‌ها نیز می‌تواند به عنوان یک مرکز دارای گرید آموزش از سوی سازمان پدافند، ما را کمک کند.


وی همچنین با اشاره به توانمندی علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی در حوزه ذخائر ژنتیکی نیز می‌تواند از طریق قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل به همکاری با سازمان بپردازد.

آمادگی جهاددانشگاهی برای همکاری با سازمان پدافند غیرعامل

حسن رهایی رئیس جهاددانشگاهی استان نیز از آمادگی این نهاد انقلابی برای همکاری با سازمان پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی استان آمادگی دارد که ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای خود را با هدف به کمک فرهنگسازی بیشتر در حوزه پدافند غیرعامل به میدان بیاورد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی همکاری نزدیکی با پدافند غیرعامل استان داشته گفت: جهاددانشگاهی از این ظرفیت برخوردار است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نظرسنجی، افکارسنجی و اثرسنجی‌های مختلف در این بخش بپردازد. ضمن اینکه در حوزه آینده‌پژوهی نیز می‌توانیم یاری‌گر پدافندغیرعامل در استان باشیم.
رهایی از سمنان به عنوان استانی سرشار از ظرفیت‌های مختلف نام برد و اظهار کرد: امنیت بالا، عدم وجود تضادهای قومیتی در استان، نزدیکی به پایتخت و مراکز مهم جمعیتی و..همه و همه زمینه و بستر لازم برای اجرای طرح‌های پایلوت و جدید را در استان فراهم کرده و جهاددانشگاهی استان نیز آمادگی دارد در این حوزه یاری‌گر دستگاه‌های مختلف و از جمله پدافندغیرعامل باشد.
 

انتهای پیام/

کد خبر: 1078615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =